The article deals with the Qur’an’ic stories in terms of functionalistic approach in religious experience and sociology. When the Qur’an orders something, it gives two important criterions. These are as follow: The ordered faith and behavior; a) must be rational/mental and b) must have eternal value. The stories in the Qur’an try human beings to have these values at best way. Stories thorough life stories of role-model people present moral principles in a way that they are close to reason and penetrate to the heart. Since the stories are examples for us as living and historical camera recording; we can take lessons from these stories thorough examples and cases in them and they cause us to high our sincerity rates. This is achieved by not a faith which is based on fear and imitation, but a sincere faith as emphasized in the Angel Gabriel hadith that is a true Muslim behaves such a way that as if he seems to see Allah even though he does not see Him when he does something. The longest and most valuable attitude can be achieved only thorough this kind of deed. The permanent solution in relation to all questions of humanity can be managed only thorough integrity of faith and good deed
Sociology Of Religion Interpretation Of The Qur’an Story Individual Religious Experience Functionality
Bu çalışmada bireysel dini tecrübe ve sosyolojideki işlevsellik yaklaşımı açısından Kur’an kıssaları ele alınmaya çalışılmıştır. Kur’an bir şeyi emrettiği zaman en temelde onda iki kıstasın olmasına önem verir. Bunlar, istenen itikadî ve amelî davranışın, a) hem rasyonel/akli, b) hem de ölümsüz bir değere sahip olmasıdır. Kur’an’daki kıssalar bu iki değerin de insana en iyi şekilde benimsetilmesini hedefler. Kıssa üslubu, rol model veya örnek olabilecek şahsiyetlerin yaşadığı hayat hikâyeleri üzerinden ahlaki ilkelerin akla yatkın ve kalbe sinecek bir biçimde sunulmasını sağlar. Kıssalar, beşeri sorunlarımıza yöneltilen birer canlı tarihsel kamera kayıtları gibi örnekler olduklarından, onlardan alınacak tarih bilinci; ibretler ve kalbe nüfuz eden örnek olaylar sayesinde inananların davranışlarındaki samimiyet oranı benimseme seviyesine çıkacaktır. Bu da, korkuya veya taklide dayanan bir imanın değil; meşhur Cibril hadisinde vurgulandığı üzere Allah’ı bizzat görüyormuşçasına yani ihsan derecesinde (benimsemeye bağlı) bir imanın yansıması olan amelin ortaya çıkması demektir. Kalıcılık seviyesi en uzun olan tutum değişimi de ancak böyle bir amel tarafından sağlanabilir. İnsanlığın tüm beşeri sorunlarına en kalıcı çözümü de böyle bir iman-amel bütünlüğü sunabilir ancak
Other ID | JA79KT25KP |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2017 |
Submission Date | October 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 4 |
MANAS Journal of Social Studies