Like humans have stories, so do the brands. Brands adopt to tell the story of the brand and accept it as one of the secrets to become a successful brand. On the other hand, transmedia storytelling first recognized in cinema, book and gaming industries carries brand story into a new era and as a new strategy which is in accordance with the modern customer profile who consumes many communication tools at the same time and cross among them from one to another started to be used in marketing and in ad campaigns. At the same time, this consumer profile is argued to be both saturated against the companies and brands ad messages and in a state of distrust as well as it is remarked on the issues of both buying decisions and other subjects progressively care on "the other consumers" and loose interest to the connection to brands. At this stage, it is not as simple as before to catch consumers’ interest using traditional marketing and advertisement methods and to make them loyal to the brand. Aiming to evaluate transmedia storytelling which is flourishing by increasing interaction between brands and audience, making audience own the story, personalize, even make up stories inside stories in terms of one of the fundamental purpose of all brand that is building brand loyalty and brand experience, a literature search which can provide benefit to academic process has been preferred
İnsanların olduğu gibi markaların da öyküleri vardır. Markalar bir süredir marka öyküsü
anlatmayı benimsemiş ve başarılı marka olmanın sırlarından birisi olarak kabullenmiş
görünmektedir. İlk örnekleri sinema, kitap ve oyun endüstrisinde görülen transmedya
hikâyeciliği ise marka hikâyesini farklı bir boyuta taşımış ve günümüz tüketicisinin aynı anda
birden fazla iletişim mecrasını tüketen ve anında bir mecradan diğer mecraya geçiş yapabilen
profiline uyum sağlamış bir strateji olarak pazarlama ve reklam dünyasında kullanılmaya
başlanmıştır. Bu tüketici profilinin aynı zamanda firma ve markaların reklam mesajlarına karşı
hem bir doygunluk hem de güven problemi yaşamakta olduğu, hem satın karar alma süreci hem
de diğer konularda gittikçe daha fazla “diğer tüketicilere” kulak vermekte ve markalara olan
bağlılıklarının azalmakta olduğu ifade edilmektedir. Bu süreçte firmalar açısından geleneksel
pazarlama ve reklam yöntem ve araçları ile tüketiciyi yakalamak ve onları marklara sadık hale
getirmek artık eskisi kadar kolay olmamaktadır.
Markalarla izleyiciler arasındaki etkileşimi arttıran, anlatılan öyküyü izleyicinin sahiplenmesi,
kişiselleştirmesi hatta öykünün içinden yeni öyküler türeterek sürece katılması ile çapını ve
etkisini genişleten transmedya hikâyeciliğini, tüm markaların temel hedeflerinden olan marka
sadakati oluşturmak açısından ve marka deneyimi bağlamında değerlendirmeyi amaçlayan bu
çalışmada akademik sürece katkı sağlayabilecek bir literatür incelemesi tercih edilmiştir.
Other ID | JA93BM47MK |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2017 |
Submission Date | October 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 4 |
MANAS Journal of Social Studies