This investigation was applied for determining attitudes relating to physical education and sport teaching of students receiving sport education. This investigation used survey model was applied among students receiving education in Physical Education ad sport school at 2017/2018 education term. The scale of attitudes relating to physical education and sport teaching was used as data collection tool. The frequency analyze from descriptive statistical processes was used for data analyze and frequency values were estimated. Also, independent samples t-test, One way Anova, Kruskal-Wallis and Duncan and Dunn multiple comparison tests were used for determining difference among variables and results were indicated with letters. In terms of gender, old, class and sport branches variables of teacher candidates, significant difference were determined among groups statistically. According to department variable, significant difference was not determined among groups. Consequently, it was determined that, students receiving sport education had moderate level attitude relating to physical education and sport teaching.
Bu araştırma, Spor eğitimi alan öğrencilerin Beden Eğitimi
ve Spor Öğretmenliğine Yönelik Tutumlarını (BEÖYTÖ) belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tarama
modelindeki araştırma Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda 2017/2018
Eğitim-Öğretim yılında öğrenim gören Öğretmenlik ve Spor Yöneticiliği bölümleri
öğrencileri arasında gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak, “Beden
Eğitimi Öğretmenliği Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği (BEÖYTÖ)” kullanılmıştır.
Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel
işlemlerden frekans analizi yapılarak hem frekans değerleri (n) hem de %
frekans değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca araştırmada değişkenler
arasındaki farkı bulabilmek amacıyla t-testi, Varyans analizi sonrası Duncan,
Kruskal-Wallis testi, sonrası Dunn çoklu karşılaştırma testleri kullanılmış ve
sonuçları harfli gösterim şeklinde ifade edilmiştir. Araştırmada, beden eğitimi
öğretmen adaylarının cinsiyet, yaş, sınıf ve spor branşı değişkenlerinde
anlamlı farklılığa rastlanmakla birlikte bölüm değişkeninde ise anlamlı bir
farklığının olmadığı görülmüştür. Araştırma sonucunda, spor eğitimi alan
öğrencilerin Beden Eğitimi Öğretmenliği Mesleğine yönelik olarak orta düzeyde
tutuma sahip oldukları belirlenmiştir. Araştırma diğer üniversitelerin beden
eğitimi öğretmeni yetiştiren bölümlerin katılımı ile araştırma grubunun
genişletilerek alana daha fazla katkıda bulunabileceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 22, 2019 |
Submission Date | September 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Supplement 1 |
MANAS Journal of Social Studies