Bir bölgenin doğal, tarihi, kültürel yapısı ve yerel
halkın yeme ve içme ile ilgili olan alışkanlıklarını turiste tanıtacak olan
kişi genellikle turist rehberidir. Turist rehberleri turlarda turistlerin eğlenmesi,
yeni bilgiler edinmesi, farklı destinasyonlar görmesinin yanında yeme ve içme
deneyimlerinde de yardımcı olmaktadır. Buradan hareketle, çalışmanın amacı
turist rehberlerinin gastronomi bilgisi ve turist rehberlerinin gastronomi
turizmi algılarının tavsiye niyeti üzerine etkisini tespit etmektir.
Araştırmanın amacı doğrultusunda 3 tane değişkeni içeren bir model
oluşturulmuştur. Araştırmanın amacına ulaşabilmek için nicel araştırma
yöntemlerinden biri olan anket tekniği kullanılmıştır. 2017 Aralık ve 2018 Mart
ayları arasında 430 turist rehberinden kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak,
yapılandırılmış anket formu ile yüz yüze ve çevrimiçi veriler toplanmıştır.
Toplanan verilere SPSS 22 paket programı kullanılarak frekans analizi, faktör
analizi ve regresyon analizleri uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, gastronomi
bilgisinin ve gastronomi turizmi algısının tavsiye niyeti üzerinde etkisi
olduğu belirlenmiştir.
A person who will introduce a region's natural, historical, cultural structure and gastronomy to tourists is usually a tourist guide. The tourist guides play an important role in the tour for the tourists visits different destinations, having fun, getting new information as well as in their eating and drinking experience. From this point of view, the aim of the research is to determine the effect of gastronomy knowledge of tourist guides and gastronomic tourism perceptions of tourist guides on the intention of recommendation. For the purpose of the research, a model with 3 variables has been created. Survey technique from the quantitative research methods have been used in the research. Data has been collected from 430 tourist guides between December 2017 and March 2018 with easy sampling method. Frequency analysis, factor analysis and regression analysis have been performed by using SPSS 22 package program. As a result of the research, it has been determined that gastronomy knowledge and perception of gastronomy tourism has an effect on the intention of recommendation.
Gastronomic Knowledge Gastronomic Tourism Perception Intention of Advice Gastronomy Tourist Guidance
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 22, 2019 |
Submission Date | September 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Supplement 1 |
MANAS Journal of Social Studies