In the 2017-2018 academic year, the two-stage university entrance examination system, called the Entrance Examination for Higher Education (YGS) and the Undergraduate Placement Examination (LYS), was changed. The changing examination system is called as the Higher Education Institutions Examination (YKS). Not only the name of the university entrance examination system, but also the number of sessions in the exam, exam dates, number of questions and the distribution of questions by branches have been changed. According to this, the exam consists of two sessions: Basic Proficiency Test (TYT) and Field Proficiency Test (AYT). In this context, the aim of this study is to reveal opinions of the 12th grade high school students about the changing examination system and to evaluate the university entrance examination system within this framework. The research is a qualitative study and the data was obtained by semi-structured interview form. The data of the study were analyzed using content analysis technique. According to the results of the study, it can be said that the changes made during the education period caused anxiety and stress on some students but the application of the examination at a later date was welcomed positively by the students. In the findings of the study, other conditions that students perceived as positive and negative were included.
University Entrance Examination System Examination of Higher Education Institutions Secondary Education
2017-2018 eğitim-öğretim
yılında, hâlihazırda Yükseköğretime Giriş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme
Sınavı (LYS) adı verilen, iki aşamalı bir sınav siteminden oluşan üniversite
giriş sınav sistemi değiştirilerek Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) adını
almıştır. Üniversite giriş sınav sisteminin sadece ismi değil aynı zamanda
sınavdaki oturum sayısı, sınav tarihleri, soru sayıları ve soruların branşlara
göre dağılımları da değiştirilmiştir. Buna göre, sınav; Temel Yeterlilik Testi
(TYT) ile Alan Yeterlilik Testi (AYT) olmak üzere iki oturumdan oluşmaktadır. Bu
bağlamda, bu çalışmanın amacı lise 12. sınıf öğrencilerinin değişen sınav sistemi
ile ilgili olarak görüşlerini ortaya çıkarmak ve bu çerçevede üniversite giriş
sınav sistemini değerlendirmektir. Çalışma, nitel bir araştırmadır ve veriler yarı
yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Çalışmanın verileri içerik
analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre
eğitim-öğretim dönemi içerisinde yapılan değişikliklerin öğrenciler üzerinde
zaman zaman kaygı ve strese neden olduğu fakat sınavın ileri bir tarihte
uygulanmasının öğrenciler tarafından olumlu karşılandığı söylenebilir.
Öğrencilerin olumlu ve olumsuz olarak algıladıkları diğer durumlara çalışmanın
bulgularında yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 22, 2019 |
Submission Date | December 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Supplement 1 |
MANAS Journal of Social Studies