The aim of this research is to examine the critical thinking levels of artist candidates in terms of various variables and thus to identify the factors affecting their critical thinking skills. The California Critical Thinking Tendency Scale was used as a measurement tool to determine the critical thinking levels of artist candidates. The data obtained from the scale were examined in terms of variables such as grade level, academic grade point average, branch, age, gender; and the factors affecting the critical thinking level of the artist candidates were tried to be revealed. SPSS 19.0 (SPSS Inc., Chicago, IL, USA) software was used to analyze the data. The ShapiroWilk test was used to investigate whether the distribution satisfied the normality criterion. The results revealed that the samples had normal distribution of data. T-test, one-way variance analysis (ANOVA) and Tukey test were used for independent groups. Statistical analysis was performed with SPSS 19.0 software (SPSS Inc., Chicago, IL, USA). As a result of the research, it was found that artist candidates had low critical thinking skills in terms of California Critical Thinking Tendency Scale. Significant difference was observed with regard to the branch variable, in terms of self-confidence, analyticity, inquisitiveness and open-mindedness subscales. It was seen that gender variable has a significant difference, in terms of selfconfidence, analyticity and inquisitiveness subscales. Class variable has a significant difference in terms of systematicity, analyticity, inquisitiveness, open-mindedness subscales. Age variable has a significant difference in terms of self-confidence, analyticity, inquisitiveness and openmindedness subscales. And significant difference was observed with regard to the academic grade point average variable, in terms of self-confidence, analyticity and inquisitiveness subscales. There was no significant difference in truth-seeking subscale in terms of variables.
Bu araştırmanın amacı düşünme ve yaratıcılık arasındaki ilişki
bağlamında sanatçı adaylarının eleştirel düşünme düzeylerini çeşitli
değişkenler açısından incelemek ve bu yolla sanatçı adaylarının eleştirel
düşünme becerilerini etkileyen unsurları belirleyebilmektir. Çalışma grubu
olarak üniversitede mesleki sanat eğitimi alan 98 sanatçı adayı öğrenci
tabakalı örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Sanatçı adaylarının eleştirel düşünme
düzeylerini belirleyebilmek için ölçme aracı olarak Kaliforniya Eleştirel
Düşünme Eğilimi Ölçeği kullanılmıştır. Ölçekten elde edilen veriler, sınıf
düzeyi, akademik başarı puanı, branş, yaş, cinsiyet gibi değişkenler açısından
incelenerek sanatçı adaylarının eleştirel düşünme düzeylerini anlamlı şekilde
etkileyen unsurlar ortaya konmaya çalışılmıştır. Elde edilen verilerin dağılımı
Shapiro-Wilk testi ile belirlenmiştir. Verilerin analizinde bağımsız gruplar
için t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve farkın kaynağını belirlemek
için Tukey testi kullanılmıştır. İstatistiksel analizler SPSS 19.0 yazılımı
(SPSS Inc., Chicago, IL, ABD) ile yapılmıştır. Araştırma sonucunda ölçek
puanları açısından sanatçı adaylarının eleştirel düşünme becerilerinin düşük
düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Branş değişkeninin “kendine güven”, “analitik
düşünme”, “meraklılık” ve “açık fikirlilik” alt boyutlarında; cinsiyet
değişkeninin “kendine güven”, “analitik düşünme” ve “meraklılık” alt
boyutlarında; sınıf değişkeninin “sistematiklik”, “analitik düşünme”, “meraklılık”,
“açık fikirlilik” alt boyutlarında; yaş değişkeninin “kendine güven”, “analitik
düşünme”, “meraklılık” ve “açık fikirlilik” alt boyutlarında; akademik not
ortalaması değişkeninin “kendine güven”, “analitik düşünme” ve “meraklılık” alt
boyutlarında anlamlı farklılık yarattığı gözlemlenmiştir. Ölçeğin “doğruyu
arama” alt boyutunda değişkenler açısından anlamlı bir fark gözlemlenmemiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2019 |
Submission Date | November 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |
MANAS Journal of Social Studies