The aim of this research is to develop a psycho-education program with
the intention of increasing the individuals' level of self-compassion and test
the aforementioned program's efficiency on the university students. An
experimental design with experimental-control groups, pre-test, post-test and
follow-up tests is used in the research. Mindful Self-Compassion Program, which
is 8 session, is implemented on the experimental group, and for the control
group, no experimental procedure is implemented. Self-Compassion Scale, which
is developed by Neff and adapted to Turkish by Deniz, Kesici and Sümer, and
personal information form, is used as data collection tool. Descriptive
statistics, Wilcoxon Signed Rank Test, and Mann Whitney U Test were used when
testing hypotheses. There is no significant difference between the experimental
and control groups' self-compassion scores before the experimental procedure. After
the experimental procedure, participants' self-compassion scores in the
experimental group were found to be significantly higher than those in the
control group. In the follow-up measurement applied one month after the
experimental procedure, there was no significant difference between the
post-test scores of the experimental group and the follow-up test scores.
According to these results, it can be said that the Mindful Self-Compassion
Program is effective in increasing the self-compassion levels of the
individuals.
Bu araştırmanın amacı bireylerin öz-anlayış
düzeylerini yükseltmeye yönelik bir psiko-eğitim programı geliştirilmesi ve
geliştirilen programın üniversite öğrencileri üzerinde etkililiğinin deneysel
olarak sınanmasıdır. Araştırmada deney-kontrol gruplu, ön-test, son-test ve izleme
ölçümlü deneysel desen kullanılmış; deney grubundaki 13 öğrenciye 8 oturumluk
“Bilinçli Öz-Anlayış Programı” uygulanmış, kontrol grubundaki 15 öğrenciye ise
herhangi bir deneysel işlem uygulanmamıştır. Veri toplama aracı olarak
“Öz-Anlayış Ölçeği” ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Hipotezlerin test
edilmesinde betimsel istatistikler, Wilcoxon Sıralı İşaretler Testi ve Mann
Whitney U Testi kullanılmıştır. Deneysel işlem öncesinde deney ve kontrol
gruplarının öz-anlayış puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı;
deneysel işlem sonrasında deney grubundaki katılımcıların öz-anlayış
puanlarının kontrol grubundaki katılımcılar-dan anlamlı olarak yüksek olduğu
görülmüştür. Deneysel işlemden bir ay sonra uygulanan izleme ölçümünde; deney
grubunun son-test puanları ile izleme testi puanları arasında anlamlı bir fark
olmadığı bulunmuştur. Bu sonuçlara göre Bilinçli Öz-Anlayış Programı’nın
bireylerin öz-anlayış düzeylerini artırmada etkili olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 16, 2019 |
Submission Date | February 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 3 |
MANAS Journal of Social Studies