Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin anne
baba tutumlarının kariyer kararı yetkinlik beklentisini yordayıcı gücünü
incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi benimsenmiştir. 2105-2016
öğretim yılında Kırşehir il merkezindeki Fen ve Anadolu Liselerinde öğrenim
gören 198’i erkek, 201’i kız toplam 399 öğrenci araştırmanın çalışma gurubunu
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Anne Baba Tutumları Ölçeği
ve Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi Ölçeği kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki
ilişkiler çoklu regresyon analizi ile incelenmiştir. Araştırmada, anne baba tutumları
alt boyutlarından sorumluluk ve kabulün, kariyer kararı yetkinlik beklentileri
ölçeğinin alt boyutları olan “kendini doğru bir şekilde değerlendirme,
mesleklerle ilgili bilgi toplama, hedef belirleme, plan yapma, problem çözme”nin
anlamlı yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. Ayrıca sorumluluk ve kabul ile
birlikte otorite ve sorumluluğun “mesleklerle ilgili bilgi toplama”nın anlamlı
yordayıcısı olduğu görülmüştür.
The purpose of this study is to investigate the predictor force of the career decision self-efficacy of the behavior of parents of high school students. In the research, quantitative research method was adopted. The study group of the research consists of 399 students in total, 198 of whom are male students and 201 of whom are female students of Science and Anatolian High Schools in Kirsehir city center in the 2015-2016 school year. As a data collection tool in this study, Parental Attitudes Scale (Küçükturan, 2005) and Career Decision Self-Efficacy Scale (Işık, 2010) were used. The relationships between the variables were examined by multiple regression analysis. In this study, it was determined that responsibility and acceptance which are sub-dimensions of the parental attitudes is a significant predictor of self-appraisal which is one of the sub-dimensions of the career decision self-efficacy scale, of occupational information, of goal selection, of planning, and of problem-solving. In addition, it was observed that authority and responsibility along with responsibility and acceptance is a significant predictor of occupational information.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 16, 2019 |
Submission Date | February 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 3 |
MANAS Journal of Social Studies