Bu
araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin akılcı olmayan inanç düzeyleri, empatik
eğilim ve duygusal zekâ arasındaki ilişkinin bazı değişkenler açısından
incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir.
Araştırmada veri toplama araçları olarak Empatik Eğilim Ölçeği, Bar-On Duygusal
Zekâ Ölçeği, Akılcı Olmayan İnançlar Ölçeği ve kişisel bilgi formu
kullanılmıştır. Araştırmaya 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Necmettin Erbakan
Üniversitesi ve Selçuk Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan 428 kız ve 172
erkek olmak üzere toplam 600 öğrenci katılmıştır. Katılımcıların yaş aralığı
19-22’dir. Verilerin analizi t-testi, Pearson momentler çarpım korelasyon ve
çoklu doğrusal regresyon analizi tekniği ile yapılmıştır. Araştırmanın bağımlı
değişkeni akılcı olmayan inançlar, bağımsız değişkenleri ise empatik eğilim ve
duygusal zekâdır. Araştırmanın bulgularına göre erkek üniversite öğrencilerinin
akılcı olmayan inançlar alt boyutlarından suçlama eğilimi puanları kız
öğrencilere göre anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur. Kız öğrencilerin
akılcı olmayan inançlar alt boyutlarından aşırı kaygı ve bağımlı olma alt
boyutu puanları erkek öğrencilere göre anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur.
Diğer alt boyutlarda cinsiyete göre anlamlı bir farklılaşma bulunmamıştır. Akılcı
olmayan inançlar ölçeği alt boyutları, duygusal zekâ ölçeği ana alt boyutları
ve empatik eğilim arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Sonuçlar bazı
duygusal zekâ alt boyutlarının ve empatik eğilimin akılcı olmayan inançların
bazı alt boyutlarını yordadığını göstermektedir.
The
aim of this study is to examine the irrational belief levels of university
students, empathic tendency and emotional intelligence in terms of some variables.
The research was done in relational screening model. Empathic Tendency Scale,
Bar-On Emotional Intelligence Scale, Irrational Beliefs Scale and personal
information form were used as data collection tools. 428 female and 172 male
students from NecmettinErbakan Unversity and Selcuk University participated in
the study in 2016-2017 academic year. The data were analyzed by t-test, Pearson
moment product correlation and multiple linear regression analysis. Dependent
variable of the study is irrational beliefs and the independent variables are
empathic tendency and emotional intelligence. According to the findings of the
study, male university students' scores of blame tendency, which are
sub-dimensions of irrational beliefs, were found to be significantly higher
than female students. On the other hand, female students' scores of overanxiety
and dependence, which are also sub-dimensions of irrational beliefs, were found
to be significantly higher than the male students. Significant relationships
were found between the sub-dimensions of the non-rational beliefs scale, the
main sub-dimensions of the emotional intelligence scale, and the empathic
tendency.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 16, 2019 |
Submission Date | February 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 3 |
MANAS Journal of Social Studies