21. yüzyıl teknolojisi ile bireylerin çevrimiçi
topluma katılması, “dijital vatandaş” kavramını ortaya çıkarmıştır. Dijital
ortamların vazgeçilmez hale gelmesi, dijital vatandaşlık eğitimi konusundaki
çalışmaları artırmıştır. Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler
öğretmen adaylarının dijital vatandaşlık göstergelerini incelemektir. Araştırmada
nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Bu
araştırmanın örneklemini Necmettin Erbakan Üniversitesi, Kastamonu
Üniversitesi, Ege Üniversitesi ve Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilgiler
Öğretmenliği bölümünde okuyan 401 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Verileri
toplamak için Som-Vural (2016) tarafından geliştirilen
ve 23 maddeden oluşan “Dijital Vatandaşlık Ölçeği” adlı ölçek
kullanılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 23 Paket Programı ile analiz
edilmiştir. Bu kapsamda betimsel istatistiklerin (yüzde ve
frekanslar) yanı sıra tek yönlü varyans analizi (ANOVA)
ve Post-Hoc testleri kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizi sonuçlarına
göre; sosyal bilgiler öğretmen adaylarının dijital vatandaşlık ölçeğinden
aldıkları puanlar ile okudukları üniversiteler ve günlük ortalama internet
kullanım süreleri arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır. Buna
karşın öğretmen adaylarının e-devlet kullanım sıklığına göre gruplar
arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına dayalı
olarak birtakım önerilerde bulunulmuştur.
Individuals
joining the online community through the technology of the 21st century has led
to the emergence of "digital citizen" concept. With digital media
becoming essential, studies on digital citizenship training have increased. The
aim of this study is to examine the digital citizenship indicators of
prospective social studies teachers. In the study, the descriptive survey
method, which is one of the quantitative research methods, has been used. The
sample of this study consists of 401 prospective teachers that are studying in
the Social Studies Teaching departments of Necmettin Erbakan University,
Kastamonu University, Ege University, and Pamukkale University. The scale
called the "Digital Citizenship Scale" developed by Som-Vural (2016)
consisting of 23 items was used for collecting data. The obtained data was analyzed
with the SPSS 23 Package Program. In this context, apart from descriptive
statistics (percentages and frequencies), one-way analysis of variance (ANOVA)
and Post-Hoc tests were used. According to one-way analysis of variance
results; no significant differences were found between the scores of the
prospective social studies teachers from the digital citizenship scale and the
universities they studied at and their daily average internet usage times.
Nevertheless, significant differences were found between the e-devlet application
usage frequencies of groups. A number of suggestions were made based on the
results of the study.
Digital citizenship prospective social studies teachers e-devlet application using of internet
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 16, 2019 |
Submission Date | March 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 3 |
MANAS Journal of Social Studies