Bu
çalışmanın amacı; kadın sokak gıda satıcılarını bu girişime iten sebepleri,
sattıkları gıdaları, satıcıların maddi-manevi kazanımlarını ortaya çıkarmak ve
yerel ölçekte gastronomi turizminin gelişimine katkılarını değerlendirmektir.
Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı tercih edilmiş ve örnek olay incelemesi
uygulanmıştır. Bu amaç için Bandırma
Hanımeli Pazarındaki 3 kadın sokak gıda satıcısı seçilmiştir. Literatür
taraması sonucunda yarı-yapılandırılmış mülakat soru formu hazırlanmıştır. Bu
form aracılığı ile katılımcılardan toplanan verilere betimsel analiz
uygulanmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların motivasyonlarında
sosyal ve ekonomik faktörlerin etkili olduğu ve sokak gıda satıcılığından elde
edilen gelirin aile ekonomisini destekleyici özellikte olduğu ortaya çıkmıştır.
Araştırmada varılan bir diğer önemli sonuç ise ağızdan ağıza pazarlamanın
katılımcıların ürünlerini satmasında ve ekstra iş almalarında önemli bir etken
olduğudur. Ağızdan ağıza pazarlama sayesinde katılımcılardan bazıları
ürünlerini il içi, il dışı ve yurt dışına satma imkânına erişmiştir.
The aim of this study is to reveal the reasons that women street food vendors push into this entrepreneurship, the food they sell, the material and spiritual gains of the vendors and locally to evaluate the contribution of gastronomy tourism to development. In the study, the case study was employed within the scope of qualitative research method. For this purpose, 3women in the Bandırma Hanımeli Market were selected as street food vendor. As a result of the literature review, a semi-structured interview questionnaire was prepared. Descriptive-interpretive analysis was applied to the data collected from the participants via this form. As a result of the study, it was found out, social and economic factors were effective in the motivation of the participants and that the income obtained from street food vending supported the family economy. Another important result of the study is that word-of-mouth marketing is an important factor for participants to sell their products and take extra jobs. Through mouth-to-mouth marketing, some of the participants had the opportunity to sell their products within the province, outside the province and abroad.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Submission Date | February 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 4 |
MANAS Journal of Social Studies