Bu
çalışmanın amacı, Türkiye’de dış borç, ekonomik büyüme ve cari işlemler dengesi
ilişkisini analiz etmektir. Çalışmada, Türkiye ekonomisine ait 1998:Q1-2017:Q4
dönemi verileri kullanılarak VAR modeline dayalı analizler yapılmıştır.
Nedensellik analizi sonuçları; dış borç stokunun gayrısafi yurt içi hasıla
üzerinde çift yönlü, cari işlemler dengesinin gayrısafi yurt içi hasıla ve dış
borç stoku üzerinde ise tek yönlü nedensellik ilişkisine sahip olduğunu
göstermiştir. Etki-tepki fonksiyonu sonuçlarında; gayrısafi yurt içi hasılanın
dış borçlardaki değişimlere verdiği tepki artan, cari işlemler dengesindeki
değişime verdiği tepki ise azalan; dış borçların gayrısafi yurt içi hasıladaki
değişimlere verdiği tepki artan, cari işlemler dengesindeki değişime verdiği
tepki ise azalan niteliktedir. Bu sonuçlara göre Türkiye’de, cari açığın
ekonomik büyüme ile dış borçlar üzerinde ve dış borçların ekonomik büyüme
üzerinde pozitif etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study is to analyze the relationship between external debt, economic growth and current account balance in Turkey. Econometric analysis were made using cointegration analysis, causality test, impulse-response functions based on the VAR model, and variance decomposition methods. Causality analysis results show that external debt stock is bidirectional on GDP, current account balance is one-way causality relationship on GDP and external debt stock. In the impulse-response function results; current deficit has the effect of increasing on GDP, also external debt is used as an important source of financing for the current account deficit and external debt has been positively impacted on GDP. According to the results, external debt has been an important source of financing for economic growth and the current account deficit.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Submission Date | February 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 4 |
MANAS Journal of Social Studies