The tourism industry, which is economically and socially profitable, has become a major force and has started a fierce struggle between the tourism regions. The most important instrument used in this struggle was to create different tourist products and develop alternative tourism types by using different available resources.
Today, technological development in global positioning systems (GPS) is only limited by our dreams. With global positioning devices, we can determine our position anywhere in the world with precise values. When we combine this potential with the internet network that surrounds the world, a brand new concept emerges "Treasure Island Tourism", a new way of introducing tourism destinations, special marketing method, new collaborations, etc.
Geocaching is an outdoor activity that involves participants using "global" positioning systems (GPS) to store and retrieve "treasure". It can also be described as a kind of nature sport because it includes walking and trekking. Simply "the treasure" is a small waterproof plastic container. There may be small items as a gift for hunter such as small souvenirs, key holders, candles, etc., also a log book and pen for log recordings.
Int his study, the harmony of nature and technology “geocaching” is discussed as creation of a new product and innovation in ecotourism in Yozgat province.
Ekonomik
ve sosyal karlılığı olan turizm endüstrisi, büyük bir güç haline gelmiş ve turizm
bölgeleri arasında kıyasıya bir mücadele başlamıştır. Bu mücadelede kullanılan
en önemli enstrüman, eldeki kaynakları kullanarak, farklı turistik ürünleri oluşturmak
ve alternatif turizm türleri geliştirmek olmuştur.
Günümüzde
küresel konumlama sistemlerindeki (GPS) teknolojik gelişim hayal gücümüzle
sınırlıdır. Küresel konumlama cihazları ile dünyanın herhangi bir yerindeki
konumumuzu kesin değerlerle belirleyebiliriz. Bu potansiyeli dünyayı saran
internet ağı ile birleştirdiğimizde ortaya yepyeni bir kavram çıkmaktadır “hazineavı
turizmi”, turizm destinasyonlarını tanıtmanın yeni yolu, özel bir pazarlama
yöntemi, yeni işbirlikleri, vb.
Geocaching,
katılımcıların, küresel konumlama sistemleri (GPS) kullanarak “hazine”yi yani
kutuyu saklama ve bulmalarından oluşan bir açık hava faaliyetidir. Yürüyüş ve
trekking içerdiği için bir çeşit doğa sporu olarak da tanımlanabilir. Basit
olarak “hazine” yani kutu su geçirmeyen plastik bir kaptır. İçinde log defteri,
kalem ve bulacak kişiye hoşluk olması açısından isteğe bağlı olarak küçük
hediyelikler, anahtarlık, mum gibi küçük eşyalar olabilir.
Çalışmada,
teknoloji ve doğa birlikteliği “geocaching” ile, Yozgat ili doğa turizminde
yenilik ve yeni bir ürün oluşturma ele alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | January 27, 2020 |
Submission Date | February 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 1 |
MANAS Journal of Social Studies