The purpose of this study is to examine the attitudes of students studying in the Faculty of Sport Sciences regarding human rights in sport. Students of the coaching education, sport management and physical education teaching departments participated in the study in 2017-2018 academic year. The research was carried out with voluntary participation. 79 students from the first grade, 86 from the second grade, 121 from the third grade, 214 from the fourth grade. A total of 500 students participated in the research. The “Human Rights Attitude Scale in Sports”, which was developed by Sadık (2014) and consists of 3 sub-dimensions and 29 items, was used to collect data. ANOVA test and t test were used for groups with normal distribution, while Mann Whitney U and Kruskall Wallis H tests were used for groups without normal distribution. In sports, scores for human rights sub-dimensions were lower for 1st and 2nd grades and higher for 3rd and 4th grades. In addition, it was concluded that as the age group increases, the scores obtained increase. The age group with the lowest score was found to be between the ages of 18 and 20, with the lowest age range. As a conclusion, athlete university students’ attitudes about the sub-dimensions of personal rights, social rights and solidarity rights were found in the present study. Although the students’ average social rights sub-dimension scores were higher when compared with the averages of personal rights and solidarity rights, general attitude about human rights in sport were low. According to these results, it has been found that a great number of social and educational regulations are needed in Turkey about human rights.
Bu çalışmanın amacı spor bilimleri
fakültesinde eğitim gören öğrencilerin sporda insan haklarına ilişkin
tutumlarının incelenmesidir. Çalışmaya Ondokuz Mayıs Üniversitesi Spor
Bilimleri Fakültesi, 2017-2018 öğretim yılı antrenörlük, spor yöneticiliği ve
beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencileri katılmıştır. Araştırma, gönüllü
katılım ile yapılmıştır. Birinci sınıftan 79, ikinci sınıf 86, üçüncü sınıftan
121, dördüncü sınıftan 214, toplam 500 öğrenci araştırmaya katılmıştır. Verilerin
toplanması amacıyla Sadık (2014) tarafından geliştirilen, 3 alt boyut ve 29
maddeden oluşan ‘Sporda İnsan Hakları Tutum Ölçeği’ kullanılmıştır. Normal
dağılım gösteren gruplar için ANOVA testi ve t testi, normal dağılım
göstermeyen gruplar için ise Mann Whitney U ve Kruskall Wallis H testleri
uygulanmıştır. Sporda insan hakları alt boyutları için alınan skorlar 1. ve 2.
sınıflar için daha düşük olup 3 ve 4. sınıflar için daha yüksek çıkmıştır.
Ayrıca yaş grubu arttıkça alınan skorların arttığı sonucuna varılmıştır. En
düşük skora sahip yaş grubunun en düşük yaş aralığına sahip olan 18 ve 20 yaş
arası grup olduğu görülmüştür.
Sonuç olarak bu çalışmada
sporcu üniversite örgencilerinin kişilik hakları, sosyal haklar ve
dayanışma hakları alt boyutlarına yönelik tutumları saptanmıştır. Spor
bilimleri fakültesi öğrencilerinin sosyal haklar alt boyutu ortalamasının
kişisel haklar ve dayanışma hakları alt boyutu ortalamasına oranla daha yüksek
olmasına rağmen sporda insan haklarına ilişkin genel tutumlarının düşük olduğu
görülmüştür. Buna göre, insan hakları konusunda Türkiye’de yapılması gereken
birçok sosyal ve eğitime yönelik düzenlemeye ihtiyaç olduğu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 27, 2020 |
Submission Date | February 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 1 |
MANAS Journal of Social Studies