Emotional intelligence is defined as the ability to
use one's emotions and at the same time understand the feelings of others and
the ability to adjust their own feelings. Cultural intelligence is the ability
to adapt itself to different cultural situations. In today's world,
multicultural living environments have increased, cultural diversity works,
occupations and places have become a lifestyle as a necessity of the age. In
this context, cultural intelligence has become a necessary skill to be
developed to manage groups of people from different cultures, to understand
people from different countries and cultures, and to live together with
different cultures. This study has been
carried out on Central Asian Countries students who preferred Kastamonu
University for various reasons. In the study, the relationship between
emotional intelligence and cultural intelligence was revealed and the effect of
emotional intelligence on cultural intelligence was determined. The common
feature of emotional and cultural intelligence; flexible, and multi-functional
dynamic structure. Emotional intelligence has one-dimension, cultural
intelligence; awareness, behavioral and cognition. In
conclusion, a strong positive relationship between emotional intelligence and
cultural intelligence found that cultural intelligence and emotional
intelligence has been affected positively.
Duygusal zekâ, insanın duygularını kullanma yeteneği
ve aynı zamanda başkalarının duygularını anlayıp, kendi duygularını ayarlama
yeteneği olarak tanımlanır. Kültürel zekâ ise, farklı kültürel durumlara
kendini uydurabilme yeteneğidir. Günümüz dünyasında artık çok kültürlü yaşam ortamları artmış, kültürel çeşitliliğin yaşandığı
işler, meslekler, mekanlar çağın bir gereği olarak yaşam tarzı haline
dönüşmüştür. Bu çerçevede kültürel zekâ, farklı kültürlerden insan gruplarını
yönetebilmek, farklı ülkelerden ve kültürlerden gelen insanları anlamak ve farklı
kültürlerle birlikte yaşayabilmek için geliştirilmesi zorunlu bir yetenek
haline gelmiştir. Bu çalışma, çeşitli
nedenlerle Kastamonu Üniversitesini tercih eden, Orta Asya ülkelerinden gelen öğrenciler
üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, duygusal zekâ ile kültürel zekâ
arasındaki ilişki ortaya konularak duygusal zekânın kültürel zekâya olan etkisi
belirlenmiştir. Duygusal ve kültürel zekânın ortak özelliği; geliştirilebilir, esnek
ve çok fonksiyonlu dinamik bir yapıya sahip oluşudur. Yapılan çalışmada duygusal
zekâ tek boyuta sahipken, kültürel zekâ; farkındalık, davranışsal ve biliş
olmak üzere üç alt boyut şeklinde adlandırılmıştır. Yapılan analizler sonucunda,
duygusal zekâ ile kültürel zekâ arasında pozitif yönlü kuvvetli bir ilişki saptanmış
ve duygusal zekânın kültürel zekâyı olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 27, 2020 |
Submission Date | March 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 1 |
MANAS Journal of Social Studies