Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Dramanın Bir Öğretim Yöntemi Olarak Kullanımına İlişkin Görüşleri

Year 2020, Volume: 9 Issue: 2, 709 - 718, 24.04.2020
https://doi.org/10.33206/mjss.515271

Abstract

Bu çalışma, Sosyal Bilgiler
öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler dersinde yaratıcı dramanın bir öğretim
yöntemi olarak kullanımına ilişkin görüşlerinin ortaya konulmasını
amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında
Malatya İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi
Bölümü, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda eğitim gören 4. Sınıf 42
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak görüşme tekniğinin
kullanıldığı bu araştırmada, verilerinin çözümlenmesinde içerik analizi ve
betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Araştırma neticesinde elde edilen genel bulgular öğretmen adaylarının
yaratıcı drama kavramına ilişkin tanımlarının farklılaştığını göstermektedir. Öğretmen
adaylarının çoğunluğu dramayı doğaçlamaya dayalı gösteri yöntemi olarak
tanımlamıştır. Araştırmadan elde edilen bir diğer bulgu öğretmen adaylarının Sosyal
Bilgiler dersinde yaratıcı drama yönteminin kullanılması yönünde büyük oranda
olumlu bir tutuma sahip olduğunu göstermektedir. Fakat çalışma bulguları
öğretmen adayların yaratıcı drama yöntemi konusunda aldıkları eğitimi yeterli
görmediğini de ortaya koymaktadır. Aynı zamanda öğretmen adayları drama
yöntemini meslek hayatlarında uygularken çeşitli sorunlarla karşılaşabileceğini
belirtmişlerdir. Son olarak bulgular öğretmen adaylarının büyük çoğunluğunun
meslek hayatlarına başladıklarında bu yöntemi kullanmak istediklerini göstermektedir.

References

  • Adıgüzel, Ö. (2015). Eğitimde Yaratıcı Drama (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Aydın, H. (2012). Felsefi Temeller Işığında Yapılandırmacılık, Ankara, Nobel Yayınları.
  • Aykaç, M. ve Çetinkaya, G. (2013). Yaratıcı Drama Etkinliklerinin Türkçe Öğretmen Adaylarının Konuşma Becerilerine Etkisi. Turkish Studies, 8(9), ss.671-682.
  • Bilgili, A. S. (2006). Geçmişten Günümüze Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler, (Editör: İ.H.Demircioğlu), Sosyal Bilgilerin Temelleri, Ankara: Hegem Yayınları, ss.3-56
  • Başçı, Z. ve Gündoğdu K. (2011). Öğretmen Adaylarının Drama Dersine İlişkin Tutumları ve Görüşleri: Atatürk Üniversitesi Örneği, Elementary Education Online, 10(2), ss. 454-467.
  • Büyükköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Ayayıncılık.Chen, C. (2003). A Constructivist Approach to Teaching; Implications in Teaching Computer Networking. Information Technology, Learning and Performance Journal, 21(2), ss.17-27.
  • Dirim, A. (1998). Okul Öncesi Eğitiminde Yaratıcı Drama, İstanbul: Esin Yayınları.
  • Doğanay, A. (2005). Sosyal Bilgiler Öğretimi, (Editör: Cemil Öztürk ve Dursun Dilek) Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Peçem Yayıncılık, SSK. 17-52.
  • Ertürk, S. (1988).Türkiye’de Eğitim Felsefesi Sorunu, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(11).
  • Genç, H. N. (2003). Eğitimde Yaratıcı Dramanın Alımlanması, Hacettepe ÜniversitesiEğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 24, ss.196-205
  • Genç H. N. (2004). Drama Dersinin Üniversite Öğrencilerinin Utangaçlık Düzeyine Etkisi. N.Aslan (Ed.). Türkiye 6. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama Semineri İçinde, Ankara: Fersa Matbaacılık, ss.62-72
  • Gönen, M ve Dalkılıç, N.U. (2000). Çocuk Eğitiminde Drama Yöntem ve Uygulamalar, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Güven. A. Z. (2012).İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Türkçe Derslerinde Drama Yönteminin Kullanılması Üzerine Nitel Bir Çalışma, Cumhuriyet International Journal Of Education, 1(2), ss.58.
  • Kara, Y. ve Çam, F. (2007). Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerin Kazandırılmasına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 32, ss.145-155
  • Karadağ, E.ve Çalışkan, N. (2008). Kuramdan-Uygulamaya İlköğretimde Drama, Ankara: Arı Yayıncılık.
  • Kesici, A. E. (2014). Drama Dersine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), ss.186-203.
  • Koçoğlu, E. (2017).Kültürel Değerlerle Sosyal Bilgiler Eğitimi, (Editör: Ramazan Sever, Mesut Aydın, Erol Koçoğlu), Alternatif Yaklaşımlarla Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi
  • Morgül, M. (2003). Eğitimde Yaratıcı Dramaya Merhaba, Ankara: Kök Yayıncılık
  • Oğuz, A. ve Beldağ A., (2015). Sosyal Bilgiler Dersinde Yaratıcı Drama Yönteminin Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri, Turkish Studies International Periodicial For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic Volume 10/15 Fall 2015
  • Ömeroğlu, E.,Ersoy, Ö.,Şahin, FT., Kandır, A., Turla, A. (2003). Okul Öncesi Eğitimde Drama Teoriden Uygulamaya, Ankara, Kök Yayıncılık San, İ. (1996). Yaratıcılığı Geliştiren Bir Yöntem ve Yaratıcı Bireyi Yetiştirme Bir Disiplin: Eğitsel Yaratıcı Drama, Yeni Türkiye Dergisi, Sayı 7, ss.148-160
  • Şimşek, S.(2009). Eğitimle İlgili Temel Kavramlar, (Editör: N. Saylan). Eğitim Bilimine Giriş, 3. Baskı, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Tanrıseven, I. ve Aykaç, M. (2014). Üniversite Öğrencilerine Zamanı İyi Kullanma Farkındalığının Yaratıcı Drama Yoluyla Kazandırılması, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 36 (Temmuz 2014/II), ss. 87-100.
  • Ulubey, Ö. ve Toraman, Ç. (2015), Yaratıcı Drama Yönteminin Başarıya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (32), ss.195-220.
  • Üstündağ, T. (1996). Yaratıcı Dramanın Üç Boyutu. Yaşadıkça Eğitim, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), ss.19-23
  • Üstündağ, T. (1998). Yaratıcı Drama Eğitim Programının Öğeleri. Eğitim ve Bilim, 22 (107), ss.28-35.
  • Üstündağ, T. (2000). Yaratıcı Drama, Öğretmenin Günlüğü. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Yıldırım, A.ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Social Studies Teacher Candidates' Views on the Usage of Creative Drama as a Method of Teaching

Year 2020, Volume: 9 Issue: 2, 709 - 718, 24.04.2020
https://doi.org/10.33206/mjss.515271

Abstract

The purpose of this study is to explore the candidates’ views for teachers of social sciences on the usage of creative drama as a method of teaching in social sciences. The research team consists of 42 teacher candidates of 4th grade students studying at the Faculty of Turkish Language and Social Sciences of Eastern Anatolia State University in 2016-2017 academic year. The semi-structured questionnaire which was made up by the researcher and content analysis methods were used as data collecting tool in this research. The general results obtained as a result of the study shows that teachers candidates’ concept of creative drama are different. Most of teacher candidates identified creative drama as an improvisation-based demonstration method. According to other results of the study teachers have a great positive attitude towards using creative drama in the social sciences. At the same time, teacher candidates stated that they may come across with various problems when applying the method of creative drama in their professional life. In conclusion the results show that most of teacher candidates want to use this method when they begin their professional life.

References

  • Adıgüzel, Ö. (2015). Eğitimde Yaratıcı Drama (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Aydın, H. (2012). Felsefi Temeller Işığında Yapılandırmacılık, Ankara, Nobel Yayınları.
  • Aykaç, M. ve Çetinkaya, G. (2013). Yaratıcı Drama Etkinliklerinin Türkçe Öğretmen Adaylarının Konuşma Becerilerine Etkisi. Turkish Studies, 8(9), ss.671-682.
  • Bilgili, A. S. (2006). Geçmişten Günümüze Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler, (Editör: İ.H.Demircioğlu), Sosyal Bilgilerin Temelleri, Ankara: Hegem Yayınları, ss.3-56
  • Başçı, Z. ve Gündoğdu K. (2011). Öğretmen Adaylarının Drama Dersine İlişkin Tutumları ve Görüşleri: Atatürk Üniversitesi Örneği, Elementary Education Online, 10(2), ss. 454-467.
  • Büyükköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Ayayıncılık.Chen, C. (2003). A Constructivist Approach to Teaching; Implications in Teaching Computer Networking. Information Technology, Learning and Performance Journal, 21(2), ss.17-27.
  • Dirim, A. (1998). Okul Öncesi Eğitiminde Yaratıcı Drama, İstanbul: Esin Yayınları.
  • Doğanay, A. (2005). Sosyal Bilgiler Öğretimi, (Editör: Cemil Öztürk ve Dursun Dilek) Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Peçem Yayıncılık, SSK. 17-52.
  • Ertürk, S. (1988).Türkiye’de Eğitim Felsefesi Sorunu, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(11).
  • Genç, H. N. (2003). Eğitimde Yaratıcı Dramanın Alımlanması, Hacettepe ÜniversitesiEğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 24, ss.196-205
  • Genç H. N. (2004). Drama Dersinin Üniversite Öğrencilerinin Utangaçlık Düzeyine Etkisi. N.Aslan (Ed.). Türkiye 6. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama Semineri İçinde, Ankara: Fersa Matbaacılık, ss.62-72
  • Gönen, M ve Dalkılıç, N.U. (2000). Çocuk Eğitiminde Drama Yöntem ve Uygulamalar, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Güven. A. Z. (2012).İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Türkçe Derslerinde Drama Yönteminin Kullanılması Üzerine Nitel Bir Çalışma, Cumhuriyet International Journal Of Education, 1(2), ss.58.
  • Kara, Y. ve Çam, F. (2007). Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerin Kazandırılmasına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 32, ss.145-155
  • Karadağ, E.ve Çalışkan, N. (2008). Kuramdan-Uygulamaya İlköğretimde Drama, Ankara: Arı Yayıncılık.
  • Kesici, A. E. (2014). Drama Dersine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), ss.186-203.
  • Koçoğlu, E. (2017).Kültürel Değerlerle Sosyal Bilgiler Eğitimi, (Editör: Ramazan Sever, Mesut Aydın, Erol Koçoğlu), Alternatif Yaklaşımlarla Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi
  • Morgül, M. (2003). Eğitimde Yaratıcı Dramaya Merhaba, Ankara: Kök Yayıncılık
  • Oğuz, A. ve Beldağ A., (2015). Sosyal Bilgiler Dersinde Yaratıcı Drama Yönteminin Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri, Turkish Studies International Periodicial For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic Volume 10/15 Fall 2015
  • Ömeroğlu, E.,Ersoy, Ö.,Şahin, FT., Kandır, A., Turla, A. (2003). Okul Öncesi Eğitimde Drama Teoriden Uygulamaya, Ankara, Kök Yayıncılık San, İ. (1996). Yaratıcılığı Geliştiren Bir Yöntem ve Yaratıcı Bireyi Yetiştirme Bir Disiplin: Eğitsel Yaratıcı Drama, Yeni Türkiye Dergisi, Sayı 7, ss.148-160
  • Şimşek, S.(2009). Eğitimle İlgili Temel Kavramlar, (Editör: N. Saylan). Eğitim Bilimine Giriş, 3. Baskı, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Tanrıseven, I. ve Aykaç, M. (2014). Üniversite Öğrencilerine Zamanı İyi Kullanma Farkındalığının Yaratıcı Drama Yoluyla Kazandırılması, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 36 (Temmuz 2014/II), ss. 87-100.
  • Ulubey, Ö. ve Toraman, Ç. (2015), Yaratıcı Drama Yönteminin Başarıya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (32), ss.195-220.
  • Üstündağ, T. (1996). Yaratıcı Dramanın Üç Boyutu. Yaşadıkça Eğitim, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), ss.19-23
  • Üstündağ, T. (1998). Yaratıcı Drama Eğitim Programının Öğeleri. Eğitim ve Bilim, 22 (107), ss.28-35.
  • Üstündağ, T. (2000). Yaratıcı Drama, Öğretmenin Günlüğü. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Yıldırım, A.ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Feyzullah Ezer 0000-0002-5862-8541

Ülkü Ulukaya Öteleş 0000-0002-5780-2034

Publication Date April 24, 2020
Submission Date January 20, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Ezer, F., & Ulukaya Öteleş, Ü. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Dramanın Bir Öğretim Yöntemi Olarak Kullanımına İlişkin Görüşleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 709-718. https://doi.org/10.33206/mjss.515271
AMA Ezer F, Ulukaya Öteleş Ü. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Dramanın Bir Öğretim Yöntemi Olarak Kullanımına İlişkin Görüşleri. MJSS. April 2020;9(2):709-718. doi:10.33206/mjss.515271
Chicago Ezer, Feyzullah, and Ülkü Ulukaya Öteleş. “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Dramanın Bir Öğretim Yöntemi Olarak Kullanımına İlişkin Görüşleri”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9, no. 2 (April 2020): 709-18. https://doi.org/10.33206/mjss.515271.
EndNote Ezer F, Ulukaya Öteleş Ü (April 1, 2020) Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Dramanın Bir Öğretim Yöntemi Olarak Kullanımına İlişkin Görüşleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9 2 709–718.
IEEE F. Ezer and Ü. Ulukaya Öteleş, “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Dramanın Bir Öğretim Yöntemi Olarak Kullanımına İlişkin Görüşleri”, MJSS, vol. 9, no. 2, pp. 709–718, 2020, doi: 10.33206/mjss.515271.
ISNAD Ezer, Feyzullah - Ulukaya Öteleş, Ülkü. “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Dramanın Bir Öğretim Yöntemi Olarak Kullanımına İlişkin Görüşleri”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9/2 (April 2020), 709-718. https://doi.org/10.33206/mjss.515271.
JAMA Ezer F, Ulukaya Öteleş Ü. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Dramanın Bir Öğretim Yöntemi Olarak Kullanımına İlişkin Görüşleri. MJSS. 2020;9:709–718.
MLA Ezer, Feyzullah and Ülkü Ulukaya Öteleş. “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Dramanın Bir Öğretim Yöntemi Olarak Kullanımına İlişkin Görüşleri”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 9, no. 2, 2020, pp. 709-18, doi:10.33206/mjss.515271.
Vancouver Ezer F, Ulukaya Öteleş Ü. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Dramanın Bir Öğretim Yöntemi Olarak Kullanımına İlişkin Görüşleri. MJSS. 2020;9(2):709-18.

MANAS Journal of Social Studies