Research Article
BibTex RIS Cite

Akademik Umutsuzluk Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2020, Volume: 9 Issue: 2, 741 - 751, 24.04.2020
https://doi.org/10.33206/mjss.562714

Abstract

Bu
araştırma, öğrencilerin akademik umutsuzluk düzeylerindeki bireysel
farklılıkların belirlenmesinde kullanılabilecek bir ölçme aracı geliştirmek ve
geçerlik-güvenirliğini incelemek üzere yapılmıştır. Çalışma 2018-2019 eğitim
öğretim yılları arasında üniversite düzeyindeki öğrencilerden elde edilen
veriler üzerinden gerçekleştirilmiştir. Akademik Umutsuzluk Ölçeği 16 maddelik
dörtlü Likert tipi bir ölçektir. Araştırmada
genel tarama modeli kullanılmıştır.
Ölçeğin iç tutarlılığını belirlemek
amacıyla hesaplanan Cronbach alfa katsayısı .83'tür. Yapı geçerliği saptamak amacıyla
yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucu toplam değişkenliğin %48.3'ünü
açıklayan üç faktör elde edilmiştir. Ortaya konulan üç faktörlü yapı
doğrulayıcı faktör analiziyle sınanarak uyum ilişkisinin kabul edilebilir bir
düzeyde olduğu belirlenmiştir. Geçerlik çalışması, söz konusu olan ölçeğin,
akademik umutsuzluk düzeyinin birbirinden farklılaşması beklenen grupları
birbirinden ayırt ettiğini göstermektedir. Akademik Umutsuzluk Ölçeği olarak
adlandırılan ölçeğin, eğitim alanında kullanılabilecek, geçerli ve güvenilir
bir araç olduğu belirlenmiştir.

References

  • Abramson, L. Y., Metalsky, G. I., & Alloy, L. B. (1989). Hopelessness depression: A theory-based subtype of depression. Psychological review, 96(2), 358.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative (pp. 146-166). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Dilbaz, N., & Seber, G. (1993). Umutsuzluk kavrami: Depresyon ve intiharda önemi. Kriz Dergisi, 1(3), 134-138.
  • Gölalmış Erhan, G. (2005). Zihinsel engelli çocuğu olan annelerin umutsuzluk, karamsarlık, sosyal destek algılarının ve gelecek puanlarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Izgar, A. (2009). Engelli çocuğu olan ailelerin sosyal problem çözme becerileri ve umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi(Doctoral dissertation, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.Melges, F. T., & Bowlby, J. (1969). Types of hopelessness in psychopathological process. Archives of General Psychiatry, 20(6), 690-699.
  • ODACI, H., KALKAN, M., & ÇİKRIKCİ, Ö. Akademik Mükemmeliyetçilik Ölçeğinin Geliştirilmesi.
  • Ottekin, N. (2009). Ailelerinden ayrı olarak öğrenim görmekte olan üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ve umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi (Doctoral dissertation, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü).
  • Sencan, H. (2005). Sosyal ve davranissal olcumlerde guvenirlik ve gecerlik [Reliability and validity in social and behaviora]. Ankara: Seckin Yayincilik.
  • Şahin, A. (2002). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin umutsuzluk düzeyleri üzerine bir araştırma. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13(13).
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R., & Fırat, N. Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 17(3), 429-452. Şencan, H. (2005). Güvenilirlik ve geçerlilik. Hüner Şencan.
  • Taner, D. (2008). Öğretmenlerin umutsuzluk düzeyi ile okul kültürü arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • TDK. (2018), umutsuzluk, 15 Kasım 2018 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5c0e44b7cbe678.36648929 adresinden alındı.
  • Tümkaya, S. (2005). Ailesi yanında ve yetiştirme yurdunda kalan ergenlerin umutsuzluk düzeylerinin karşılaştırılması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 445-457.
  • Uzbaş, A. (1998). Çocukların Ögrenilmiş Çaresizlik Davranışlarının Depresyon Düzeylerine Etkisi (Yayınlanmamış YUksek Lisans Tezi). İzmir: Dokuz EylUl Üniversitesi.Ünal, A. (2006). İlköğretim öğrencilerinin gelecek ile ilgili umutlarının yapısal eşitlik modelleriylebelirlenmesi.(Masterdissertation). Retrievedfromhttps. tez. yok. gov. tr/UlusalTezMerkezi/, Eskişehir Osmangazi University, Eskişehir. http://www. tdk. gov. tr (Date of access: 09.06. 2011, 11.08. 2011).
  • Ünlüer, E. (2009). 2-6 yaş arası otistik çocuğa sahip annelerin algıladıkları sosyal destek ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.

Academic Hopelessness Scale: Development, Validity and Reliability Study

Year 2020, Volume: 9 Issue: 2, 741 - 751, 24.04.2020
https://doi.org/10.33206/mjss.562714

Abstract

This research has been conducted to develop a measuring tool that can be used to determine individual differences of students’ academic hopelessness levels and examine its validity and reliability. The study was conducted on the basis of data obtained university students of 2018-2019 academic years. The Academic Hopelessness Scale is Likert-type scale consisting of 16 item. General survey model was used to make this study. The Cronbach Alpha coefficient determines the internal consistency which is 0.83.As a result of the search factor analysis conducted to determine the reliability, three factors were obtained and it was 48.3% of the total variability. It was revealed by using a three-factor structural confirmatory factor analysis and the relationship was at an acceptable level. The validity study shows that this scale distinguishes the groups which the level of academic hopelessness is expected to differ from each other.

References

  • Abramson, L. Y., Metalsky, G. I., & Alloy, L. B. (1989). Hopelessness depression: A theory-based subtype of depression. Psychological review, 96(2), 358.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative (pp. 146-166). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Dilbaz, N., & Seber, G. (1993). Umutsuzluk kavrami: Depresyon ve intiharda önemi. Kriz Dergisi, 1(3), 134-138.
  • Gölalmış Erhan, G. (2005). Zihinsel engelli çocuğu olan annelerin umutsuzluk, karamsarlık, sosyal destek algılarının ve gelecek puanlarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Izgar, A. (2009). Engelli çocuğu olan ailelerin sosyal problem çözme becerileri ve umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi(Doctoral dissertation, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.Melges, F. T., & Bowlby, J. (1969). Types of hopelessness in psychopathological process. Archives of General Psychiatry, 20(6), 690-699.
  • ODACI, H., KALKAN, M., & ÇİKRIKCİ, Ö. Akademik Mükemmeliyetçilik Ölçeğinin Geliştirilmesi.
  • Ottekin, N. (2009). Ailelerinden ayrı olarak öğrenim görmekte olan üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ve umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi (Doctoral dissertation, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü).
  • Sencan, H. (2005). Sosyal ve davranissal olcumlerde guvenirlik ve gecerlik [Reliability and validity in social and behaviora]. Ankara: Seckin Yayincilik.
  • Şahin, A. (2002). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin umutsuzluk düzeyleri üzerine bir araştırma. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13(13).
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R., & Fırat, N. Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 17(3), 429-452. Şencan, H. (2005). Güvenilirlik ve geçerlilik. Hüner Şencan.
  • Taner, D. (2008). Öğretmenlerin umutsuzluk düzeyi ile okul kültürü arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • TDK. (2018), umutsuzluk, 15 Kasım 2018 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5c0e44b7cbe678.36648929 adresinden alındı.
  • Tümkaya, S. (2005). Ailesi yanında ve yetiştirme yurdunda kalan ergenlerin umutsuzluk düzeylerinin karşılaştırılması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 445-457.
  • Uzbaş, A. (1998). Çocukların Ögrenilmiş Çaresizlik Davranışlarının Depresyon Düzeylerine Etkisi (Yayınlanmamış YUksek Lisans Tezi). İzmir: Dokuz EylUl Üniversitesi.Ünal, A. (2006). İlköğretim öğrencilerinin gelecek ile ilgili umutlarının yapısal eşitlik modelleriylebelirlenmesi.(Masterdissertation). Retrievedfromhttps. tez. yok. gov. tr/UlusalTezMerkezi/, Eskişehir Osmangazi University, Eskişehir. http://www. tdk. gov. tr (Date of access: 09.06. 2011, 11.08. 2011).
  • Ünlüer, E. (2009). 2-6 yaş arası otistik çocuğa sahip annelerin algıladıkları sosyal destek ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Murat Gökalp

Fatih Soykan 0000-0001-9301-5284

Publication Date April 24, 2020
Submission Date May 10, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Gökalp, M., & Soykan, F. (2020). Akademik Umutsuzluk Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 741-751. https://doi.org/10.33206/mjss.562714
AMA Gökalp M, Soykan F. Akademik Umutsuzluk Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. MJSS. April 2020;9(2):741-751. doi:10.33206/mjss.562714
Chicago Gökalp, Murat, and Fatih Soykan. “Akademik Umutsuzluk Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9, no. 2 (April 2020): 741-51. https://doi.org/10.33206/mjss.562714.
EndNote Gökalp M, Soykan F (April 1, 2020) Akademik Umutsuzluk Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9 2 741–751.
IEEE M. Gökalp and F. Soykan, “Akademik Umutsuzluk Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, MJSS, vol. 9, no. 2, pp. 741–751, 2020, doi: 10.33206/mjss.562714.
ISNAD Gökalp, Murat - Soykan, Fatih. “Akademik Umutsuzluk Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9/2 (April 2020), 741-751. https://doi.org/10.33206/mjss.562714.
JAMA Gökalp M, Soykan F. Akademik Umutsuzluk Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. MJSS. 2020;9:741–751.
MLA Gökalp, Murat and Fatih Soykan. “Akademik Umutsuzluk Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 9, no. 2, 2020, pp. 741-5, doi:10.33206/mjss.562714.
Vancouver Gökalp M, Soykan F. Akademik Umutsuzluk Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. MJSS. 2020;9(2):741-5.

MANAS Journal of Social Studies