Bu araştırmanın amacı, oyun
terapisiyle bütünleştirilmiş grupla psikolojik danışmanın ilkokul
öğrencilerinin sosyal kaygı düzeylerini azaltmadaki etkisinin incelenmesidir. Araştırmada,
deneme modellerinden öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır.
Bu araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Konya İli
Selçuklu İlçesinde bulunan bir ilkokulun dördüncü sınıflarındaki öğrenciler
oluşturmaktadır. Araştırmanın başında, dördüncü sınıfa devam eden öğrencilere ÇSAÖ-Y
(Demir vd., 2000) uygulanmış, sosyal kaygı düzeyi en yüksek çıkan öğrenciler içinden yansız atama ile belirlenen sekiz
öğrenci deney grubunu, sekiz öğrenci de kontrol grubunu oluşturmuştur. Araştırmada, deney
grubuna sekiz grupla psikolojik danışma oturumu uygulanmıştır. Oturumlar sona
erdikten sonra deney ve kontrol gruplarına (ÇSAÖ-Y) son test olarak tekrar uygulanmıştır.
Deney
ve kontrol grubunun öntest-sontest puanları arasındaki farklılık ve deney
grubuna katılan öğrencilerin öntest ve izleme testi arasındaki farklılık
Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile test edilmiştir. Deney ve kontrol grubu
öntest puanları ve sontest puanları arasındaki farklılık ise Mann Whitney U
Testi ile test edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda kontrol grubunun
öntest-sontest puanları ile deney ve kontrol grubu öntest puanları arasında
anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Deney grubu öntest-sontest puanları ile
deney ve kontrol grubu sontest puanları arasında ise anlamlı bir farklılık
bulunmuştur. Deney grubu öntest ve izleme testleri arasında da anlamlı farklılık
bulunmuştur.
The aim of the study is to research the effect of group counseling integrated with play therapy on reducing the levels of social anxiety of primary school students. The study used an experimental “pretest-posttest” models. The research team of the study consists of fourth-grade pupil of elementary school located in the Selcuklu District of Konya Province of 2017-2018 academic year. At the beginning of the study, 8 pupils were applied to pupils with the highest level of social anxiety and were identified as an experimental group while another 8 were determined as the control group. All of them were pupils attending fourth grade ÇSAÖ-Y (Demir vd., 2000). In the study, eight groups of counseling sessions were applied to the experimental group. When the sessions were over, (ÇSAÖ-Y) the experimental and control groups were tested again. The difference between the scores before and after testing in the experimental and control groups, as well as the difference between the tests that passed the preliminary and subsequent tests, for students participating in the experimental group, were checked by Wilcoxon Signed Ranks Test. The difference between the scores before and after the experimental and control groups was tested by Mann-Whitney U-test. As a result of the analysis, no significant differences were found between the scores before and after testing the control group and the scores in the experimental groups. A significant difference was found between the scores obtained after testing in the experimental group and the scores after testing in the experimental and control groups. A significant difference was found between the preliminary tests in the experimental group and subsequent tests.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 24, 2020 |
Submission Date | May 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 2 |
MANAS Journal of Social Studies