Research Article
BibTex RIS Cite

Bilgisayar Oyun Bağımlılığının Ailedeki Koruyucu Etkenler ve Kişisel Özellikler Açısından İncelenmesi

Year 2020, Volume: 9 Issue: 3, 1508 - 1520, 21.07.2020
https://doi.org/10.33206/mjss.592332

Abstract

Bu araştırmanın amacı; ortaokul öğrencilerinin
bilgisayar oyun bağımlılığı düzeylerini ailedeki koruyucu etkenler ve kişisel özellikler
açısından incelemektir.
Çalışmada
betimsel araştırma modellerinden genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini Bursa il
merkezinde yer alan resmi ortaokullarda öğrenim gören öğrenciler
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu ise belirtilen evren içerisinden
seçilen 945 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama araçları olarak
“Çocuklar İçin Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği” (Horzum,2008) ve ‘‘Ailedeki
Koruyucu Etkenler Ölçeği’’(Danışman ve Köksal, 2011) kullanılmıştır. Elde
edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler (frekans, yüzde, ortalama),
Kruskal Wallis H- Testi, Mann Whitney U-Testi, Kolmogorov- Smirnov Testi ve
Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda, öğrencilerin bilgisayar oyun bağımlılığı düzeylerinin
düşük seviyede olduğu görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin bilgisayar oyun
bağımlılığı düzeylerinde,
anne-baba
durumlarına (birlikte-ayrı-üvey) göre anlamlı farklılıklar bulunmazken; günlük
bilgisayar kullanım süresi, bilgisayar kullanımlarının ebeveynleri tarafından
kontrol edilip edilmemesi ve oyun oynama aracı değişkenlerine göre anlamlı
farklılıklar tespit edilmiştir. Öğrencilerin bilgisayar oyun bağımlılığı düzeyi
ile ailedeki koruyucu etkenler ölçeği toplam puanı arasında  [r=-.12
**] negatif
yönde anlamlı ilişkiler saptanmıştır.  

References

  • Bailey, K. D. (1982). Methods of social research. (2. Baskı). New York: The Free Press.Cesarone, B. (1998). Video games: Research, ratings, recommendations. (ERIC Digest No. EDOPS-98-11). (ERIC Document Reproduction Service No. ED424038).Doğusoy, B. ve İnal, Y. (2006). Çok Kullanıcılı Bilgisayar Oyunları İle Öğrenme. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.Gehlbach, L.,A.,N. (1991). The relation between emotional state, social cognition, and aggression in boys. Unpublished Doctoral Dissertation. Southern Illinois University.Griffiths, M. D. and Hunt, N. (1998). Computer Game Playing İn Adolescence: Prevalence And Demographic İndicators. Journal of Community & Applied Social Psychology, 5(3), 189-193.Horzum, M.B., Ayas, T. ve Balta, Ö.Ç. (2008). Çocuklar İçin Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği. Türk PDR (Psikolojik Danışma ve Rehberlik) Dergisi, III(30), 76-88.Horzum, M.B., Ayas, T. Ve Çakır, Ö. (2011). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Ve Oyun Bağımlılıklarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 44(2), 95-117.Kıran Ö.(2013). Ortaöğretim Öğrencilerinin Şiddet İçeren Bilgisayar Oyunlarına İlgileri Üzerine Bir Araştırma Uluslararası Katılımlı VII. Ulusal Sosyoloji Kongresi, Bildiri Kitabı I Krathwohl, D. R. (1993). Methods of educational and social science research: An intagrated approach. New York: St. Matrin’s Press.Matthews, D. W. (2000). Family resiliency. North Carolina Cooperative Extension Service. http://www.ces.ncsu.edu/ depts/fcs/pdfs/fcs-508.pdf adresinden indirilmiştir.(Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: ANI Yayıncılık.Tisseron, S. (2009) Jeux video: entre nouvelle culture et séductions de la dyade numérique. Psychotropes, 15(1), 21-40.Ünsal, H. (2011). Öğrenme Öğretme Kuram Ve Yaklaşımları. Sevil Büyükalan Filiz (Ed.), Beyin temelli öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.Wang, C. W., Chan, C. L., Mak, K. K., Ho, S. Y., Wong, P. W. and Ho, R. T. (2014). Prevalence and correlates of video and internet gaming addiction among Hong Kong adolescents: a pilot study. The Scientific World Journal,2014.Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2020, Volume: 9 Issue: 3, 1508 - 1520, 21.07.2020
https://doi.org/10.33206/mjss.592332

Abstract

References

  • Bailey, K. D. (1982). Methods of social research. (2. Baskı). New York: The Free Press.Cesarone, B. (1998). Video games: Research, ratings, recommendations. (ERIC Digest No. EDOPS-98-11). (ERIC Document Reproduction Service No. ED424038).Doğusoy, B. ve İnal, Y. (2006). Çok Kullanıcılı Bilgisayar Oyunları İle Öğrenme. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.Gehlbach, L.,A.,N. (1991). The relation between emotional state, social cognition, and aggression in boys. Unpublished Doctoral Dissertation. Southern Illinois University.Griffiths, M. D. and Hunt, N. (1998). Computer Game Playing İn Adolescence: Prevalence And Demographic İndicators. Journal of Community & Applied Social Psychology, 5(3), 189-193.Horzum, M.B., Ayas, T. ve Balta, Ö.Ç. (2008). Çocuklar İçin Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği. Türk PDR (Psikolojik Danışma ve Rehberlik) Dergisi, III(30), 76-88.Horzum, M.B., Ayas, T. Ve Çakır, Ö. (2011). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Ve Oyun Bağımlılıklarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 44(2), 95-117.Kıran Ö.(2013). Ortaöğretim Öğrencilerinin Şiddet İçeren Bilgisayar Oyunlarına İlgileri Üzerine Bir Araştırma Uluslararası Katılımlı VII. Ulusal Sosyoloji Kongresi, Bildiri Kitabı I Krathwohl, D. R. (1993). Methods of educational and social science research: An intagrated approach. New York: St. Matrin’s Press.Matthews, D. W. (2000). Family resiliency. North Carolina Cooperative Extension Service. http://www.ces.ncsu.edu/ depts/fcs/pdfs/fcs-508.pdf adresinden indirilmiştir.(Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: ANI Yayıncılık.Tisseron, S. (2009) Jeux video: entre nouvelle culture et séductions de la dyade numérique. Psychotropes, 15(1), 21-40.Ünsal, H. (2011). Öğrenme Öğretme Kuram Ve Yaklaşımları. Sevil Büyükalan Filiz (Ed.), Beyin temelli öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.Wang, C. W., Chan, C. L., Mak, K. K., Ho, S. Y., Wong, P. W. and Ho, R. T. (2014). Prevalence and correlates of video and internet gaming addiction among Hong Kong adolescents: a pilot study. The Scientific World Journal,2014.Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Seval Aras 0000-0001-9250-5142

Mücahit Gültekin This is me 0000-0003-2697-0956

Publication Date July 21, 2020
Submission Date July 16, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA Aras, S., & Gültekin, M. (2020). Bilgisayar Oyun Bağımlılığının Ailedeki Koruyucu Etkenler ve Kişisel Özellikler Açısından İncelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(3), 1508-1520. https://doi.org/10.33206/mjss.592332
AMA Aras S, Gültekin M. Bilgisayar Oyun Bağımlılığının Ailedeki Koruyucu Etkenler ve Kişisel Özellikler Açısından İncelenmesi. MJSS. July 2020;9(3):1508-1520. doi:10.33206/mjss.592332
Chicago Aras, Seval, and Mücahit Gültekin. “Bilgisayar Oyun Bağımlılığının Ailedeki Koruyucu Etkenler Ve Kişisel Özellikler Açısından İncelenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9, no. 3 (July 2020): 1508-20. https://doi.org/10.33206/mjss.592332.
EndNote Aras S, Gültekin M (July 1, 2020) Bilgisayar Oyun Bağımlılığının Ailedeki Koruyucu Etkenler ve Kişisel Özellikler Açısından İncelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9 3 1508–1520.
IEEE S. Aras and M. Gültekin, “Bilgisayar Oyun Bağımlılığının Ailedeki Koruyucu Etkenler ve Kişisel Özellikler Açısından İncelenmesi”, MJSS, vol. 9, no. 3, pp. 1508–1520, 2020, doi: 10.33206/mjss.592332.
ISNAD Aras, Seval - Gültekin, Mücahit. “Bilgisayar Oyun Bağımlılığının Ailedeki Koruyucu Etkenler Ve Kişisel Özellikler Açısından İncelenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9/3 (July 2020), 1508-1520. https://doi.org/10.33206/mjss.592332.
JAMA Aras S, Gültekin M. Bilgisayar Oyun Bağımlılığının Ailedeki Koruyucu Etkenler ve Kişisel Özellikler Açısından İncelenmesi. MJSS. 2020;9:1508–1520.
MLA Aras, Seval and Mücahit Gültekin. “Bilgisayar Oyun Bağımlılığının Ailedeki Koruyucu Etkenler Ve Kişisel Özellikler Açısından İncelenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 9, no. 3, 2020, pp. 1508-20, doi:10.33206/mjss.592332.
Vancouver Aras S, Gültekin M. Bilgisayar Oyun Bağımlılığının Ailedeki Koruyucu Etkenler ve Kişisel Özellikler Açısından İncelenmesi. MJSS. 2020;9(3):1508-20.

MANAS Journal of Social Studies