Bireylerin ve grupların değerleri hakkında bilgi edinmek, onların tutum ve davranışlarını anlamamıza yardımcı olmaktadır. Değer, bir varlığın ruhsal, toplumsal, ahlaki ya da estetik açıdan taşıdığı yüksek veya yararlı nitelik olarak tanımlanmaktadır. Aynı zamanda, değerler gelişim sürecindeki çocukların tutum ve davranışlarını şekillendirmektedir. Bu bağlamda, çocukların en fazla maruz kaldıkları medya içeriklerinden biri olan çizgi filmler yoluyla aktarılan değerlerin incelenmesi, değer eğitiminde oynadıkları rolü anlamak açısından önem arz etmektedir. Değerler eğitiminde kullanılan araçlardan biri de televizyondur. Son yıllarda çocukların en çok tercih ettiği televizyon programları arasında animasyon yapımları öne çıkmaktadır. Bu araştırma, çizgi filmlerde yer alan evrensel değerleri ve bu değerlere ne sıklıkta yer verildiğini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu doğrultuda, okul öncesi dönem çocuklarını hedef alan "Keremet Köç" çizgi filminin içerdiği değerlerin UNESCO’nun Yaşayan Değerler Eğitimi Programı çerçevesinde belirlediği 12 evrensel değer temel alınarak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında seçilen üç bölüm üzerinde yapılan analiz sonucunda, toplam 75 değer tespit edilmiştir. Bulgular, çizgi filmde en sık vurgulanan değerlerin sevgi (11), özgürlük (10) ve saygı (10) olduğunu ortaya koymuştur. Buna karşılık, barış (1) değeri en az işlenen evrensel değer olarak belirlenmiştir. Diğer değerlerin dağılımı ise sorumluluk (8), birlik/dayanışma (7), iş birliği (6), mutluluk (6), alçakgönüllülük (6), sadelik (4), hoşgörü (3) ve dürüstlük (3) şeklindedir. Bu bulgular, bazı değerlerin daha baskın şekilde işlendiğini, bazı değerlerin ise sınırlı kaldığını göstermektedir.
“Keremet Köç Çizgi Filminin UNESCO Evrensel Değerler Perspektifinden İncelenmesi” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Bu araştırma doküman incelemesine dayalı olarak yapıldığından etik kurul kararı zorunluluğu bulunmamaktadır.
Understanding the values of individuals and groups provides insight into their attitudes and behaviors. A value is defined as a high or beneficial quality that a being possesses in spiritual, social, moral, or aesthetic terms. Moreover, values shape children's attitudes and behaviors throughout their developmental process. In this context, examining the values conveyed through animated cartoons, one of the most frequently consumed media contents by children, is crucial for understanding their role in value education. Television is one of the primary tools used in value education. In recent years, animated productions have become some of the most preferred television programs among children. This study aims to identify the universal values represented in animated cartoons and examine the frequency of their occurrence. Specifically, it analyzes the values embedded in the Keremet Köç animated series, which targets preschool children, based on the 12 universal values outlined in UNESCO’s Living Values Education Program. An analysis of three selected episodes revealed a total of 75 instances of values. The findings indicate that the most frequently emphasized values in the cartoon are love (11), freedom (10), and respect (10). In contrast, peace (1) emerged as the least represented universal value. The distribution of other values is as follows: responsibility (8), unity/solidarity (7), cooperation (6), happiness (6), humility (6), simplicity (4), tolerance (3), and honesty (3). These findings suggest that certain values are more prominently featured, while others receive limited representation.
During the writing process of the study “Analysis of the Keremet Köç Animated Series from the Perspective of UNESCO Universal Values” scientific rules, ethical and citation rules were followed. No falsification was made on the collected data and this study was not sent to any other academic publication medium for evaluation. Since this research is based on document review, there is no requirement for an ethics committee decision.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies, Internet Publishing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 10, 2025 |
Submission Date | October 24, 2024 |
Acceptance Date | March 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 3 |
MANAS Journal of Social Studies