Hıdırellez Şenliklerinin Sürdürülebilirliğinde Turizmin Rolü: Kavramsal Bir Çerçeve
Year 2025,
Volume: 14 Issue: 4, 1692 - 1705, 03.10.2025
Ümit Şengel
,
Sena Uz
Abstract
Tourism can play an important role in ensuring the sustainability of traditional cultural elements that are in danger of being forgotten by allowing them to be experienced. In this context, Paper offers a conceptual framework by discussing the role of tourism in the sustainability of the Hıdırellez festival. Attention is drawn to the features of the Hıdırellez festival such as its traditional structure, history, rituals and course of events. Sustainability problem of traditional culture and the intermediary role of tourism in carrying traditional culture to the future are other topics that the paper focuses on. The study has created a conceptual framework that draws attention to intangible cultural heritage elements such as events and festivals in the case of Hıdırellez, unlike sustainability studies on material culture elements in tourism. This aspect contributes to an important gap in the literature. Empirical tests are recommended in future studies to make the presented conceptual framework meaningful.
Ethical Statement
“Hıdırellez Şenliklerinin Sürdürülebilirliğinde Turizmin Rolü: Kavramsal Bir Çerçeve” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir.
References
-
Agisilaos, E. (2012). Cultural heritage, tourism and the environment. Sustainable Development, Culture,
Traditions Journal, 1, 70-78
-
Aktürk, S. (2014). Türkiye’de Hıdırellez Etrafında Oluşan Folklorik Unsurlar Üzerine Bir İnceleme. İstanbul
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
-
Alptürker, İ. G., & Alptürker, H. (2021). Gelenekten geleceğe yöresel kültürün taşınmasında festivallerin rolü.
MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 1409-1422.
-
Aslan, E. (2020). Fakelore mu, Geleneğin İcadı mı, Uygulamalı Halk Bilimi mi? Hamamönü Hıdırellez Şenlikleri
Üzerine Bir İnceleme. Milli Folklor, 16(126), 75-85.
-
Ateş, G. B. (2019). Eğlence pazarlamasında boş zaman aktivitelerine yönelik tutum ve katılımın müşteri tatmini
üzerine etkisi: Edirne Kakava Şenlikleri örneği (Master's thesis, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
-
Bakhshi, M. (2024). Dancing on a Tightrope: Globalization, Deterritorialization, and Standardization in
Multicultural Environment. Philosophy of Management, 1-14.
-
Bayındır, T. (2018) https://www.turob.com/tr/bilgi-merkezi/basin-bultenleri/2018/show/118/ nevruzda -iranli-
turist-bereketi. Erişim Tarihi: 05.03.2024
-
Baykan, E., Meydan Uygur S. (2007). Kültür turizmi ve turizmin kültürel varlıklar üzerindeki etkileri. Gazi
Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 30-49.
-
Burattini, M. N., Coutinho, F. A. B., Lopez, L. F., Ximenes, R., Quam, M., Wilder-Smith, A., & Massad, E. (2016).
Potential exposure to Zika virus for foreign tourists during the 2016 Carnival and Olympic Games in Rio de
Janeiro, Brazil. Epidemiology & Infection, 144(9), 1904-1906.
-
Caneen, J. M. (2014). Tourism and cultural identity: The case of the Polynesian Cultural Center. Athens Journal
of Tourism, 1(2), 101-120.
-
Chen, V. H. H. (2017). Kültürel kimlik. Key Concepts in Intercultural Dialogue, 22, 1-2.
-
Chew, M. M. T. (2009). Cultural sustainability and heritage tourism development: problems in developing bun
festival tourism in Hong Kong. Journal of Sustainable Development, 2(3), 34-42.
-
Cudny, W. (2014). The phenomenon of festivals: Their origins, evolution, and classifications. Anthropos, (H. 2),
640-656.
-
Çahantimur, A., & Turgut Yıldız, H. (2009). Sürdürülebilir kentsel gelişmeye sosyokültürel bir yaklaşım: Bursa
örneği. İTÜDERGİSİ/a, 7(2), 3-13.
-
Çam, O., & Çelik, C. Festival Turizmi Çerçevesinde Bir Değerlendirme: Rio Karnavalı. Sivas Interdisipliner Turizm
Araştırmaları Dergisi, 5(1-2), 1-20.
-
Çapar, G., & Yenipınar, U. (2017). Kültürel VE Doğal Mirasın Sürdürülebilirliğinde Turist Rehberlerinin Rolüne İlişkin
Turist Algısı. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(38), 397-424.
-
Çevik, M. (2014). Kültürel Değişim, Gelenek ve Türk Halk Hikâyeciliği. Ankara: Turkish Studies-International
Periodical For The Languages. Literature and History of Turkish or Turkic. 9 (12), 113-123.
-
Çobanoğlu, Ö. (2000). Yapısal ve işlevsel bakımdan geleneksel bayramlar bağlamında nevruz ve hıdrellez.
Türkbilig/Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 1(1), 51-59.
-
Demir, M., Pelit, E., & Türkoğlu, T. (2018). Kültürel mirasın sürdürülebilirliği: Turizm eğitimi veren kurum
müfredatları üzerine bir inceleme. Turizm Akademik Dergisi, 5(2), 73-83.
-
Deniz, M., & Halaç, H. H. (2023). Tarsus’un Kültürel Mirasında Ritüelistik Bir Kutlama Olan Hıdırellez’in Kent
Turizmine Kazandırılması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32(1), 30-47.
-
Döğüş, S. (2015). Anadolu’da Hızır-İlyas Kültü ve Hıdırellez Geleneği. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma
Dergisi, (74), 77-100.
-
Duran, E. (2009). Sürdürülebilir Turizm Kapsamında Toplumsal ve Kültürel Kimliğin Korunması: Gökçeada
Örneği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
-
Durovic, M., & Lovrentjev, S. (2014). Indicators of sustainability in cultural tourism. The Macrotheme Review, 3(7),
180-189.
-
Gül, A., Cesur, B., & Bostan, Ç. (2019). Kültürel turizm kapsamında yerel kimlik oluşturma yöntem yaklaşımı.
(Approach to method of local identation in cultural tourism). Eurasian Education & Literature Journal (Avrasya
Bilimler Akademisi Avrasya Eğitim ve Literatür Dergisi, (3).
-
Jiao, L., Wu, Y., Fang, K., & Liu, X. (2023). Typo-Morphological Approaches for Maintaining the Sustainability of
Local Traditional Culture: A Case Study of the Damazhan and Xiaomazhan Historical Area in Guangzhou.
Buildings, 13(9), 2351.
-
Kahraman, N., & Arıkan, R. (2015). Orta Asya’dan Bilecik’e Hıdırellez. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 15(1), 13-
28.
-
Kaleli, S. (2021). Turizm Pazarlaması Kapsamında Bir Kültür Turizmi Etkinliği: Kakava Şenlikleri ve Şenliklerin Şehre
Katkısı. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 13(2), 230-258.
-
Kanar, H. E., & Doğan, C. (2020). Edirne Örneğinden Hareketle Hıdırellez Geleneği. Balkan & Near Eastern Journal
of Social Sciences (BNEJSS), 6(1), 54-59.
-
Kaplan, H. (2023). Göynük’te (Bolu) Kültürel Miras, Kültürel Mekân ve Kentin Folklorik Açıdan Sürdürülebilirliği.
Aslan, E., (Ed.), Kurumsal Yaklaşımlar Işığında Kent Folkloru. İstanbul: Çizgi Kitabevi, 173-188.
-
Karaarslan, F (2019). Toplumsal Hafıza: Hatırlamanın ve Unutmanın Sosyolojisi, İstanbul, Ketebe Yayınları.
-
Karataş, V. (2012). Sivas Ali Baba Mahallesi’nde Hıdırellez İnancı ve Bu İnanca Bağlı İnanışlar. International
Journal of Social and Economic Sciences, 2(1), 43-46.
-
Kreinath, J. (2019). Tracing Tombs and Trees as Indexes of Saints' Agency in Veneration Rituals: Bruno Latour's
Actor-Network Theory and the Hıdırellez Festival in Hatay, Turkey. Journal of Ritual Studies, 52-73.
-
Kuşçuoğlu, G. Ö., & Taş, M. (2017). Sürdürülebilir kültürel miras yönetimi. Yalvaç Akademi Dergisi, 2(1), 58-67.
-
Laurell, C., & Björner, E. (2018). Digital festival engagement: On the interplay between festivals, place brands,
and social media. Event Management, 22(4), 527-540.
-
McIntosh, A. J., Hinch, T., & Ingram, T. (2002). Cultural identity and tourism. International Journal of Arts
Management, 4(2), 39-49.
-
Önal, M. N., Dalgın, T., & Karadağ, L. (2018). Kırsal turizm bağlamında Muğla'da dağ kültü, eren kültü
kapsamındaki gelenekler ve şenlikler. OPUS International Journal of Society Researches, 9(16), 2328-2342.
-
Öncü, F. (2021). Somut olmayan kültürel mirasın sürdürülebilirlik problemleri. Art-e Sanat Dergisi, 14(28), 902-
923.
-
Öztürk, F. (2020). Şavşat-Tepeköy Geleneksel Yaşam Kültürü Müzesi Sürdürülebilirlik Sorunu. Eurasion
Academy of Sciences Social Sciences Journal, 28, 41-51
-
Packalén, S. (2010). Culture and sustainability. Corporate social responsibility and environmental
management, 17(2), 118-121.
-
Pereira, L., Jerónimo, C., Sempiterno, M., Lopes da Costa, R., Dias, Á., & António, N. (2021). Events and festivals
contribution for local sustainability. Sustainability, 13(3), 1520.
-
Polat, F., & Başar, F. (2023). Kültür Turizmi Algısına İlişkin Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma: Erzurum Örneği. EKEV
Akademi Dergisi, (93), 183-197.
-
Richards, G. (2014). Tourism trends: The convergence of culture and tourism. The Netherlands: Academy for
Leisure NHTV University of Applied Sciences, 250-268.
-
Saarinen, J. (2006). Traditions of sustainability in tourism studies. Annals of tourism research, 33(4), 1121-1140.
-
Sağır, A. (2021). Kültürün Yeniden Yorumlanması Olarak Hıdırellez: Göç, Ölüm, Kurban, Mezarlık (Karabük
Örneği). Milli Folklor, 17(130), 204-217.
-
Sert, A. N. (2017). Festivallerin Yerel Halk Üzerindeki Sosyal Etkileri: Beypazarı Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi, (38), 187-199.
-
Sezen, L. (1999). İlkyaz bayramları (nevruz-hıdrellez). Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi,
1(12), 81-86.
-
Shepherd, R. (2002). Commodification, culture and tourism. Tourist studies, 2(2), 183-201.
-
Smith, S. (2015). A sense of place: Place, culture and tourism. Tourism Recreation Research, 40(2), 220-233.
-
Sol, S. (2010). Edirne Kakava Şenlikleri. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 60-73.
-
Soylu, B. Ç., & Şahin, B. (2023). Somut Olmayan Kültürel Miras Araştırmalarında Koruma-Kullanma ve Turizm.
Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(2), 359-377.
-
Şengel, Ü. (2020). Kültür ve etkinlik turizmi bağlamında şaman ritüelleri. Uluslararası Türk Dünyası Turizm
Araştırmaları Dergisi, 5(2), 314-324.
-
Şengel, Ü. (2021). İslam Öncesi Türk Sanatının Sürdürülebilirliğinde Turizmin Rolü: Türk Cumhuriyetlerinden
Örnekler. Journal of Recreation and Tourism Research, 8(2), 173-184.
-
Teke, S. G. (2016). Değişen kültürel mekânlar, dönüşen gelenekler: Ankara’da Hıdırellez kutlamaları ve
Hamamönü Hıdırellez Şenlikleri. Ankara Araştırmaları Dergisi, 4(1), 44-59.
-
Tercan, C. (2016), Topluma Katılım Aracı Olarak Dans, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir: Balıkesir
Üniversitesi.
-
Turan, F. A. (2008). Anadolu’daki Hıdırellez Kutlamalarına Dair İnanmalar, Ritüeller, Yasaklar ve Yaptırımlar. Gazi
Türkiyat, 1(2), 101-111.
-
Wagner, F., & Andreas, M. (2012). A culture of sustainability. RCC Perspectives, (8), 57-72.
-
Worts, D. (2006). Fostering a culture of sustainability. Museums & social issues, 1(2), 151-172.
The Role of Tourism in the Sustainability of Hıdırellez Festivals: A Conceptual Framework
Year 2025,
Volume: 14 Issue: 4, 1692 - 1705, 03.10.2025
Ümit Şengel
,
Sena Uz
Abstract
Tourism can play an important role in ensuring the sustainability of traditional cultural elements that are in danger of being forgotten by allowing them to be experienced. In this context, Paper offers a conceptual framework by discussing the role of tourism in the sustainability of the Hıdırellez festival. Attention is drawn to the features of the Hıdırellez festival such as its traditional structure, history, rituals and course of events. Sustainability problem of traditional culture and the intermediary role of tourism in carrying traditional culture to the future are other topics that the paper focuses on. The study has created a conceptual framework that draws attention to intangible cultural heritage elements such as events and festivals in the case of Hıdırellez, unlike sustainability studies on material culture elements in tourism. This aspect contributes to an important gap in the literature. Empirical tests are recommended in future studies to make the presented conceptual framework meaningful.
Ethical Statement
During the writing process of the study ‘‘The Role of Tourism in the Sustainability of Hıdırellez Festivals: A Conceptual Framework’’ scientific rules, ethical and citation rules were followed. No falsification was made on the collected data and this study was not sent to other academic publication medium for evaluation.
References
-
Agisilaos, E. (2012). Cultural heritage, tourism and the environment. Sustainable Development, Culture,
Traditions Journal, 1, 70-78
-
Aktürk, S. (2014). Türkiye’de Hıdırellez Etrafında Oluşan Folklorik Unsurlar Üzerine Bir İnceleme. İstanbul
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
-
Alptürker, İ. G., & Alptürker, H. (2021). Gelenekten geleceğe yöresel kültürün taşınmasında festivallerin rolü.
MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 1409-1422.
-
Aslan, E. (2020). Fakelore mu, Geleneğin İcadı mı, Uygulamalı Halk Bilimi mi? Hamamönü Hıdırellez Şenlikleri
Üzerine Bir İnceleme. Milli Folklor, 16(126), 75-85.
-
Ateş, G. B. (2019). Eğlence pazarlamasında boş zaman aktivitelerine yönelik tutum ve katılımın müşteri tatmini
üzerine etkisi: Edirne Kakava Şenlikleri örneği (Master's thesis, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
-
Bakhshi, M. (2024). Dancing on a Tightrope: Globalization, Deterritorialization, and Standardization in
Multicultural Environment. Philosophy of Management, 1-14.
-
Bayındır, T. (2018) https://www.turob.com/tr/bilgi-merkezi/basin-bultenleri/2018/show/118/ nevruzda -iranli-
turist-bereketi. Erişim Tarihi: 05.03.2024
-
Baykan, E., Meydan Uygur S. (2007). Kültür turizmi ve turizmin kültürel varlıklar üzerindeki etkileri. Gazi
Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 30-49.
-
Burattini, M. N., Coutinho, F. A. B., Lopez, L. F., Ximenes, R., Quam, M., Wilder-Smith, A., & Massad, E. (2016).
Potential exposure to Zika virus for foreign tourists during the 2016 Carnival and Olympic Games in Rio de
Janeiro, Brazil. Epidemiology & Infection, 144(9), 1904-1906.
-
Caneen, J. M. (2014). Tourism and cultural identity: The case of the Polynesian Cultural Center. Athens Journal
of Tourism, 1(2), 101-120.
-
Chen, V. H. H. (2017). Kültürel kimlik. Key Concepts in Intercultural Dialogue, 22, 1-2.
-
Chew, M. M. T. (2009). Cultural sustainability and heritage tourism development: problems in developing bun
festival tourism in Hong Kong. Journal of Sustainable Development, 2(3), 34-42.
-
Cudny, W. (2014). The phenomenon of festivals: Their origins, evolution, and classifications. Anthropos, (H. 2),
640-656.
-
Çahantimur, A., & Turgut Yıldız, H. (2009). Sürdürülebilir kentsel gelişmeye sosyokültürel bir yaklaşım: Bursa
örneği. İTÜDERGİSİ/a, 7(2), 3-13.
-
Çam, O., & Çelik, C. Festival Turizmi Çerçevesinde Bir Değerlendirme: Rio Karnavalı. Sivas Interdisipliner Turizm
Araştırmaları Dergisi, 5(1-2), 1-20.
-
Çapar, G., & Yenipınar, U. (2017). Kültürel VE Doğal Mirasın Sürdürülebilirliğinde Turist Rehberlerinin Rolüne İlişkin
Turist Algısı. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(38), 397-424.
-
Çevik, M. (2014). Kültürel Değişim, Gelenek ve Türk Halk Hikâyeciliği. Ankara: Turkish Studies-International
Periodical For The Languages. Literature and History of Turkish or Turkic. 9 (12), 113-123.
-
Çobanoğlu, Ö. (2000). Yapısal ve işlevsel bakımdan geleneksel bayramlar bağlamında nevruz ve hıdrellez.
Türkbilig/Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 1(1), 51-59.
-
Demir, M., Pelit, E., & Türkoğlu, T. (2018). Kültürel mirasın sürdürülebilirliği: Turizm eğitimi veren kurum
müfredatları üzerine bir inceleme. Turizm Akademik Dergisi, 5(2), 73-83.
-
Deniz, M., & Halaç, H. H. (2023). Tarsus’un Kültürel Mirasında Ritüelistik Bir Kutlama Olan Hıdırellez’in Kent
Turizmine Kazandırılması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32(1), 30-47.
-
Döğüş, S. (2015). Anadolu’da Hızır-İlyas Kültü ve Hıdırellez Geleneği. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma
Dergisi, (74), 77-100.
-
Duran, E. (2009). Sürdürülebilir Turizm Kapsamında Toplumsal ve Kültürel Kimliğin Korunması: Gökçeada
Örneği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
-
Durovic, M., & Lovrentjev, S. (2014). Indicators of sustainability in cultural tourism. The Macrotheme Review, 3(7),
180-189.
-
Gül, A., Cesur, B., & Bostan, Ç. (2019). Kültürel turizm kapsamında yerel kimlik oluşturma yöntem yaklaşımı.
(Approach to method of local identation in cultural tourism). Eurasian Education & Literature Journal (Avrasya
Bilimler Akademisi Avrasya Eğitim ve Literatür Dergisi, (3).
-
Jiao, L., Wu, Y., Fang, K., & Liu, X. (2023). Typo-Morphological Approaches for Maintaining the Sustainability of
Local Traditional Culture: A Case Study of the Damazhan and Xiaomazhan Historical Area in Guangzhou.
Buildings, 13(9), 2351.
-
Kahraman, N., & Arıkan, R. (2015). Orta Asya’dan Bilecik’e Hıdırellez. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 15(1), 13-
28.
-
Kaleli, S. (2021). Turizm Pazarlaması Kapsamında Bir Kültür Turizmi Etkinliği: Kakava Şenlikleri ve Şenliklerin Şehre
Katkısı. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 13(2), 230-258.
-
Kanar, H. E., & Doğan, C. (2020). Edirne Örneğinden Hareketle Hıdırellez Geleneği. Balkan & Near Eastern Journal
of Social Sciences (BNEJSS), 6(1), 54-59.
-
Kaplan, H. (2023). Göynük’te (Bolu) Kültürel Miras, Kültürel Mekân ve Kentin Folklorik Açıdan Sürdürülebilirliği.
Aslan, E., (Ed.), Kurumsal Yaklaşımlar Işığında Kent Folkloru. İstanbul: Çizgi Kitabevi, 173-188.
-
Karaarslan, F (2019). Toplumsal Hafıza: Hatırlamanın ve Unutmanın Sosyolojisi, İstanbul, Ketebe Yayınları.
-
Karataş, V. (2012). Sivas Ali Baba Mahallesi’nde Hıdırellez İnancı ve Bu İnanca Bağlı İnanışlar. International
Journal of Social and Economic Sciences, 2(1), 43-46.
-
Kreinath, J. (2019). Tracing Tombs and Trees as Indexes of Saints' Agency in Veneration Rituals: Bruno Latour's
Actor-Network Theory and the Hıdırellez Festival in Hatay, Turkey. Journal of Ritual Studies, 52-73.
-
Kuşçuoğlu, G. Ö., & Taş, M. (2017). Sürdürülebilir kültürel miras yönetimi. Yalvaç Akademi Dergisi, 2(1), 58-67.
-
Laurell, C., & Björner, E. (2018). Digital festival engagement: On the interplay between festivals, place brands,
and social media. Event Management, 22(4), 527-540.
-
McIntosh, A. J., Hinch, T., & Ingram, T. (2002). Cultural identity and tourism. International Journal of Arts
Management, 4(2), 39-49.
-
Önal, M. N., Dalgın, T., & Karadağ, L. (2018). Kırsal turizm bağlamında Muğla'da dağ kültü, eren kültü
kapsamındaki gelenekler ve şenlikler. OPUS International Journal of Society Researches, 9(16), 2328-2342.
-
Öncü, F. (2021). Somut olmayan kültürel mirasın sürdürülebilirlik problemleri. Art-e Sanat Dergisi, 14(28), 902-
923.
-
Öztürk, F. (2020). Şavşat-Tepeköy Geleneksel Yaşam Kültürü Müzesi Sürdürülebilirlik Sorunu. Eurasion
Academy of Sciences Social Sciences Journal, 28, 41-51
-
Packalén, S. (2010). Culture and sustainability. Corporate social responsibility and environmental
management, 17(2), 118-121.
-
Pereira, L., Jerónimo, C., Sempiterno, M., Lopes da Costa, R., Dias, Á., & António, N. (2021). Events and festivals
contribution for local sustainability. Sustainability, 13(3), 1520.
-
Polat, F., & Başar, F. (2023). Kültür Turizmi Algısına İlişkin Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma: Erzurum Örneği. EKEV
Akademi Dergisi, (93), 183-197.
-
Richards, G. (2014). Tourism trends: The convergence of culture and tourism. The Netherlands: Academy for
Leisure NHTV University of Applied Sciences, 250-268.
-
Saarinen, J. (2006). Traditions of sustainability in tourism studies. Annals of tourism research, 33(4), 1121-1140.
-
Sağır, A. (2021). Kültürün Yeniden Yorumlanması Olarak Hıdırellez: Göç, Ölüm, Kurban, Mezarlık (Karabük
Örneği). Milli Folklor, 17(130), 204-217.
-
Sert, A. N. (2017). Festivallerin Yerel Halk Üzerindeki Sosyal Etkileri: Beypazarı Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi, (38), 187-199.
-
Sezen, L. (1999). İlkyaz bayramları (nevruz-hıdrellez). Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi,
1(12), 81-86.
-
Shepherd, R. (2002). Commodification, culture and tourism. Tourist studies, 2(2), 183-201.
-
Smith, S. (2015). A sense of place: Place, culture and tourism. Tourism Recreation Research, 40(2), 220-233.
-
Sol, S. (2010). Edirne Kakava Şenlikleri. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 60-73.
-
Soylu, B. Ç., & Şahin, B. (2023). Somut Olmayan Kültürel Miras Araştırmalarında Koruma-Kullanma ve Turizm.
Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(2), 359-377.
-
Şengel, Ü. (2020). Kültür ve etkinlik turizmi bağlamında şaman ritüelleri. Uluslararası Türk Dünyası Turizm
Araştırmaları Dergisi, 5(2), 314-324.
-
Şengel, Ü. (2021). İslam Öncesi Türk Sanatının Sürdürülebilirliğinde Turizmin Rolü: Türk Cumhuriyetlerinden
Örnekler. Journal of Recreation and Tourism Research, 8(2), 173-184.
-
Teke, S. G. (2016). Değişen kültürel mekânlar, dönüşen gelenekler: Ankara’da Hıdırellez kutlamaları ve
Hamamönü Hıdırellez Şenlikleri. Ankara Araştırmaları Dergisi, 4(1), 44-59.
-
Tercan, C. (2016), Topluma Katılım Aracı Olarak Dans, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir: Balıkesir
Üniversitesi.
-
Turan, F. A. (2008). Anadolu’daki Hıdırellez Kutlamalarına Dair İnanmalar, Ritüeller, Yasaklar ve Yaptırımlar. Gazi
Türkiyat, 1(2), 101-111.
-
Wagner, F., & Andreas, M. (2012). A culture of sustainability. RCC Perspectives, (8), 57-72.
-
Worts, D. (2006). Fostering a culture of sustainability. Museums & social issues, 1(2), 151-172.