Research Article
BibTex RIS Cite

Duygusal Zekanın Annelik Rolüne Etkisi

Year 2021, , 150 - 155, 29.05.2021
https://doi.org/10.29058/mjwbs.825842

Abstract

Amaç:Duygu ve zeka arasındaki ilişki, insanlık tarihi boyunca tartışılan felsefi meselelerden biridir. Duyguları yönetmenin, insanların kişisel ve iş hayatındaki başarısında önemli bir rol oynadığını keşfeden bilim adamları, 'duygusal zeka' kavramını geliştirdiler ve duygusal zeka kavramını duyguları anlama ve duygularla başa çıkma yeteneği olarak tanımladılar. Bu araştırma, annelerin duygusal zekası ile annelik rolleri arasındaki ilişkiyi değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Materyal-Metot: Üniversite Hastanesi Doğum Servisi ve Polikliniklerine başvuran 211 kadınla "Kişisel Bilgi Formu", "Schutte Duygusal Zeka Testi" (SDZÖ) ve "Anne Olarak Ben - Anlamsal Farklılık Ölçeği" ile anket yapılmıştır.
Bulgular: Kadınların yaş ortalaması 35.7 ± 8.9 idi ve % 47,9'u lisans üstü eğitime,% 62,1'i bir işe ve% 85,8'i sosyal güvenceye sahipti. Schutte Duygusal Zeka Testi Ölçeği (144.14 ± 18.122) ile Anne Olarak Ben-Anlamsal Farklılık Ölçeği puanları (61.53 ± 9.100) puanları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p <0.001). Ayrıca annelik rolü puanları yaşla birlikte anlamlı olarak artmıştır (p <0.009). Duygusal Zeka puanları, artan eğitim düzeyi ile anlamlı derecede ilişkiliydi (p <0.001). Aynı zamanda, sosyal güvencesi olan kadınlarda Duygusal Zeka puanları daha yüksekti (p <0.001).
Sonuç: Çalışmamız duygusal zekası yüksek annelerin annelik rollerini yerine getirmede kendilerini daha başarılı bulduklarını göstermiştir.

References

  • 1. Kring AM, Johnson SI. Abnormal Psychology-The science and treatment of psychological disorders. Fourteenth Edition. Wiley Loose-Leaf Print Edition; 2018.
  • 2. Mount G.J, What Role Does Emotional İntelligence (EQ), Play for Superior Performans in the İnternational Business of a Capital-İntensive, Asset-Based İndustry? Organizational Development, Benedictive University; 2000.
  • 3. Mayer, J. D, Salovey, P, & Caruso, D. R, Emotional Intelligence as Zeitgeist, as Personality and as a Mental Ability. Handbook of, Emotional Intelligence, Jossey-Bass: California; 2000; 92-117.
  • 4. Massey D.S, A Brief History of Human Society: The Origin and Role of Emotion in Social Life, American Sociological Review; 2002; (67): 1-29.
  • 5. Lam L.T, Kirby S.L, Is Emotional Intelligence an Advantage? An Exploration of the Impact of Emotion a land General İntelligence on Individual Performance, The Journal of Social Psychology; 2002; 142 (1): 133-43.
  • 6. Mayer J.D, Caruso D.R, Salovey P, Emotional Intelligence Meets Traditional Standards for an Intelligence; 2000; 267.
  • 7. Bass BM, Bass R. The Bass Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial Applications. Fourth Edition. Free Press; 2009.
  • 8. Salovey P, Brackett MA, Mayer JD. Emotional Intelligence: Key Readings on the Mayer and Salovey Model. Dude Publishing; 2004.
  • 9. Emmanuel E, Creedy D.K, St John W, Gamble J & Brown C. Maternal role development following childbirth among Australian women. J Adv Nurs; 2008; 64(1): 18-26.
  • 10. Meighan M. Ramona T. Mercer: Maternal Role Attainment-Becoming A Mother. Tomey AM, & Alligood MR. Nursing theorists and their work. Sixth Edition, Mosby; 2006.
  • 11. Mercer R. Nursing support of the process of becoming a mother. JOGNN; 2006; 35(5): 649–651.
  • 12. Mercer RT. Becoming a mother versus maternal role attainment. J Nurs Scholarship ;2004; 36 (3): 226-232.
  • 13. Tatar, A., Tok, S., Saltukoğlu, G. Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zeka Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerin İncelenmesi, Klinik Psikofarmakoloji Bülteni; 2011; 21 (4).
  • 14. Walker, L. O., Crain, H., & Thompson, E. (1986). Mothering behavior and maternal role attainment during the postpartum period. Nursing Research, 35, 352–355.
  • 15. Calisir, H. Investigation of the factors affecting the maternity role attainment of primiparas. Unpublished doctoral thesis, Institute of Health Sciences, 2003; Ege University, Izmir, Turkey.
  • 16. Kubilay S. Duygusal Zekanızı Keşfedin, Truva yayıncılık; İstanbul; 2006.
  • 17. Brodberry T,Greaves j. Emotional İntelligence: Talent Smart; 2012.
  • 18. Kuzu A, Eker F. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka ve iletişim becerilerinin diğer üniversite öğrencileri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi; 2010; (12)3: 14-29.
  • 19. Harrod NR, Scheer SD. An exploration of adalescant emotional intelligence in relation to demographic characteristic. Adolescence; 2005; 40(159): 503-512.
  • 20. Tarkka MT, PaunonenM, Laippala P. First time mothers and childcare when the child is 8 month sold, Journal of Advanced Nursing; 2000; 31(1):20-26.
  • 21. Tarkka MT, Paunonen M. Social support provided by public health nurses and the coping of first-time mothers with childcare. Public Health Nursing; 1999; 16(2): 114-119.
  • 22. Tomey AM, Alligood MR. Nursing Theorists and Their Works. Mosby Comp. 4. Ed., St. Louis, Baltimore, Boston; 1998.
  • 23. Wong DL, Hackenberry-Eatan M. Wong’ s Essential of Pediatric Nursing. Mosby Comp. 6th ed., St Louis, Baltimore; 2001.
  • 24. Clemmens D. The Relationship Between Social Support and Adolescent Mothers' Interactions With Their Infants: A Meta‐Analysis, JOGNN; 2001; 30: 410-420.
  • 25. Deihl K. Adolescent mothers; what produces positive mother –infant interaction, Maternal-Child Nursing Journal; 1997; 22: 89-95.
  • 26. Walker LO, Crain H, Thompson E. Maternal role attainment and identity in the postpartum period: stability and change. Nursing Research; 1986; 35(2): 68-71.
  • 27. Grace JT. Mothers' self‐reports of parenthood across the first 6 months postpartum; Research in Nursing and Health, 1993; 16:431-439.
  • 28. Balcı S, Savaşer S. Annelerin bebeklerini algılama durumu, VI. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kongre Kitabı. Damla matbaacılık, Ankara; 1998.
  • 29. Engin Deniz M, Yılmaz E. Üniversite öğrencilerinde duygusal zeka ve stresle başa çıkma stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi; 2006; 3 (25).
  • 30. İşmen AE. Duygusal zeka ve problem çözme. Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi; 2001; (13) 111-124.
  • 31. Çetinkaya Ö., Alparslan AM. Duygusal zekanın iletişim becerileri üzerine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi; 2011; 16 (1):363-377.
  • 32. Buko G, Özkan H. Gebelerin duygusal zekaları ile prenatal bağlanma düzeyleri arasındaki ilişki. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi; 2016; 9(4): 217-224.

The Effect of Emotional Intelligence on Maternity Role

Year 2021, , 150 - 155, 29.05.2021
https://doi.org/10.29058/mjwbs.825842

Abstract

Objectives: The relationship between emotion and intelligence is among the philosophical issues that have been discussed throughout human history. Scientists, who discovered that managing emotions has an important role in the success of people in personal and business life, developed the concept of 'emotional intelligence' and added emotional intelligence; they defined emotions as an ability to understand and to deal with emotions. This research was conducted to evaluate the relationship between the emotional intelligence of mothers and their motherhood role.
Materials and Methods: 211 women who applied to the University Hospital Maternity Service and outpatient clinics were interviewed using "Personal Information Form", " Schutte Self-Report Emotional Intelligence Test” (SSEIT) and "Semantic Difference Scale-I as Mother".
Results: The average age of women was 35.7 ± 8.9. 47.9% had undergraduate and above education, 62.1% were employed and 85.8% had social security coverage. A significant correlation was found between the Schutte Self-Report Emotional Intelligence Test Scale (144.14 ± 18.122) and the Semantic Difference Scale-I as Mother scale (61.53 ± 9.100) scores (p <0.001). In addition, the maternity role scores increased significantly with the age (p <0.009). Emotional Intelligence scores were significantly associated with an increased level of education (p <0.001). At the same time, Emotional Intelligence scores were higher in women who had social security (p <0.001).
Conclusion: Our study showed that mothers with high emotional intelligence find themselves more successful in performing their motherhood role.

References

  • 1. Kring AM, Johnson SI. Abnormal Psychology-The science and treatment of psychological disorders. Fourteenth Edition. Wiley Loose-Leaf Print Edition; 2018.
  • 2. Mount G.J, What Role Does Emotional İntelligence (EQ), Play for Superior Performans in the İnternational Business of a Capital-İntensive, Asset-Based İndustry? Organizational Development, Benedictive University; 2000.
  • 3. Mayer, J. D, Salovey, P, & Caruso, D. R, Emotional Intelligence as Zeitgeist, as Personality and as a Mental Ability. Handbook of, Emotional Intelligence, Jossey-Bass: California; 2000; 92-117.
  • 4. Massey D.S, A Brief History of Human Society: The Origin and Role of Emotion in Social Life, American Sociological Review; 2002; (67): 1-29.
  • 5. Lam L.T, Kirby S.L, Is Emotional Intelligence an Advantage? An Exploration of the Impact of Emotion a land General İntelligence on Individual Performance, The Journal of Social Psychology; 2002; 142 (1): 133-43.
  • 6. Mayer J.D, Caruso D.R, Salovey P, Emotional Intelligence Meets Traditional Standards for an Intelligence; 2000; 267.
  • 7. Bass BM, Bass R. The Bass Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial Applications. Fourth Edition. Free Press; 2009.
  • 8. Salovey P, Brackett MA, Mayer JD. Emotional Intelligence: Key Readings on the Mayer and Salovey Model. Dude Publishing; 2004.
  • 9. Emmanuel E, Creedy D.K, St John W, Gamble J & Brown C. Maternal role development following childbirth among Australian women. J Adv Nurs; 2008; 64(1): 18-26.
  • 10. Meighan M. Ramona T. Mercer: Maternal Role Attainment-Becoming A Mother. Tomey AM, & Alligood MR. Nursing theorists and their work. Sixth Edition, Mosby; 2006.
  • 11. Mercer R. Nursing support of the process of becoming a mother. JOGNN; 2006; 35(5): 649–651.
  • 12. Mercer RT. Becoming a mother versus maternal role attainment. J Nurs Scholarship ;2004; 36 (3): 226-232.
  • 13. Tatar, A., Tok, S., Saltukoğlu, G. Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zeka Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerin İncelenmesi, Klinik Psikofarmakoloji Bülteni; 2011; 21 (4).
  • 14. Walker, L. O., Crain, H., & Thompson, E. (1986). Mothering behavior and maternal role attainment during the postpartum period. Nursing Research, 35, 352–355.
  • 15. Calisir, H. Investigation of the factors affecting the maternity role attainment of primiparas. Unpublished doctoral thesis, Institute of Health Sciences, 2003; Ege University, Izmir, Turkey.
  • 16. Kubilay S. Duygusal Zekanızı Keşfedin, Truva yayıncılık; İstanbul; 2006.
  • 17. Brodberry T,Greaves j. Emotional İntelligence: Talent Smart; 2012.
  • 18. Kuzu A, Eker F. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka ve iletişim becerilerinin diğer üniversite öğrencileri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi; 2010; (12)3: 14-29.
  • 19. Harrod NR, Scheer SD. An exploration of adalescant emotional intelligence in relation to demographic characteristic. Adolescence; 2005; 40(159): 503-512.
  • 20. Tarkka MT, PaunonenM, Laippala P. First time mothers and childcare when the child is 8 month sold, Journal of Advanced Nursing; 2000; 31(1):20-26.
  • 21. Tarkka MT, Paunonen M. Social support provided by public health nurses and the coping of first-time mothers with childcare. Public Health Nursing; 1999; 16(2): 114-119.
  • 22. Tomey AM, Alligood MR. Nursing Theorists and Their Works. Mosby Comp. 4. Ed., St. Louis, Baltimore, Boston; 1998.
  • 23. Wong DL, Hackenberry-Eatan M. Wong’ s Essential of Pediatric Nursing. Mosby Comp. 6th ed., St Louis, Baltimore; 2001.
  • 24. Clemmens D. The Relationship Between Social Support and Adolescent Mothers' Interactions With Their Infants: A Meta‐Analysis, JOGNN; 2001; 30: 410-420.
  • 25. Deihl K. Adolescent mothers; what produces positive mother –infant interaction, Maternal-Child Nursing Journal; 1997; 22: 89-95.
  • 26. Walker LO, Crain H, Thompson E. Maternal role attainment and identity in the postpartum period: stability and change. Nursing Research; 1986; 35(2): 68-71.
  • 27. Grace JT. Mothers' self‐reports of parenthood across the first 6 months postpartum; Research in Nursing and Health, 1993; 16:431-439.
  • 28. Balcı S, Savaşer S. Annelerin bebeklerini algılama durumu, VI. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kongre Kitabı. Damla matbaacılık, Ankara; 1998.
  • 29. Engin Deniz M, Yılmaz E. Üniversite öğrencilerinde duygusal zeka ve stresle başa çıkma stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi; 2006; 3 (25).
  • 30. İşmen AE. Duygusal zeka ve problem çözme. Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi; 2001; (13) 111-124.
  • 31. Çetinkaya Ö., Alparslan AM. Duygusal zekanın iletişim becerileri üzerine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi; 2011; 16 (1):363-377.
  • 32. Buko G, Özkan H. Gebelerin duygusal zekaları ile prenatal bağlanma düzeyleri arasındaki ilişki. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi; 2016; 9(4): 217-224.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Article
Authors

Betül Mammadov 0000-0002-9051-0279

Ayten Şentürk Erenel 0000-0002-0841-2099

Publication Date May 29, 2021
Acceptance Date January 29, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

Vancouver Mammadov B, Şentürk Erenel A. The Effect of Emotional Intelligence on Maternity Role. Med J West Black Sea. 2021;5(2):150-5.

Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin bilimsel yayım organıdır.

Ulusal ve uluslararası tüm kurum ve kişilere elektronik olarak ücretsiz ulaşmayı hedefleyen hakemli bir dergidir.

Dergi yılda üç kez olmak üzere Nisan, Ağustos ve Aralık aylarında yayımlanır.

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizcedir.