Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Yaygın Eğitimde Bilişim Teknolojilerinden Yararlanan Kursiyerlerin Bilişim Teknolojilerine Yönelik Motivasyon Ve Özyeterlik Düzeylerinin Karşılaştırılması

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 6, 132 - 148, 30.12.2020

Öz

Bu araştırma, yaygın eğitimde bilişim teknolojilerinden yararlanan kursiyerlerin bilişim teknolojilerine yönelik motivasyon ve özyeterlilik düzeylerinin karşılaştırılması amacıyla yapılmıştır. Araştırma, tarama modelinde yürütülmüş ve Konya ili Ereğli ilçesinde 2019 yılında yaygın eğitimden yararlanan 262 kursiyerin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonunda, kursiyerlerin bilişim teknolojilerine yönelik motivasyon düzeylerinin cinsiyet, medeni durum, yaş grubu ve evde bilgisayar olma durumu kapsamında farklılık göstermediği; eğitim durumu, aylık gelir, bilgisayar başında geçirilen süre kapsamında ise anlamlı düzeyde farklılaştığı tespit edilmiştir. Ayrıca kursiyerlerin bilişim teknolojilerine yönelik özyeterlilik düzeylerinin cinsiyet, medeni durum, yaş grubu, aylık gelir ve evde bilgisayar olma durumu kapsamında farklılık göstermediği; eğitim durumu ve bilgisayar başında geçirilen ortalama süre kapsamında ise anlamlı düzeyde farklılaştığı tespit edilmiştir. Ek olarak, kursiyerlerin bilişim teknolojilerine yönelik motivasyon ve özyeterlilik düzeyleri arasında anlamlı düzeyde ilişki ve motivasyonun özyeterlilik üzerindeki anlamlı etkisi saptanmıştır.

Kaynakça

  • Aybek, B. ve Aslan, S. (2016). Öğretmen adaylarının eleştirel okuma özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(4), 1672-1683.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Bingöl-Meşe, E., T. (2010). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin özel alan yeterlilikleri açısından kendilerini değerlendirmeleri: İzmir ili örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Çelik, H. ve Karamustafaoğlu, O. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fizik kavramları öğretiminde bilişim teknolojilerinin kullanımına yönelik öz-yeterlik ve görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 182-208.
  • Çelik, H. C. ve Çevik, M. N. (2010). İşsiz gençlerin bilgisayar öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 152-166.
  • Demir, K. ve Akpınar, E. (2016). Mobil öğrenmeye yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(1) , 59-79
  • Ekici, E., Ekici, F. T. ve Kara, Ġ. (2012). Öğretmenlere yönelik bilişim teknolojileri öz-yeterlik algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 53-65.
  • Erçetin, Ş. Ş., Akbaşlı, S. ve Durnalı, M. (2018). Dijital teknolojilere erişim motivasyonu ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 75-88.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: Mc-Graw-Hill International Edition.
  • Göçer, G. ve Türkoğlu, A. (2018). Ortaokul öğrencilerine yönelik bilişim teknolojileri öz-yeterlik algısı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46, 223-248.
  • Keskin, M. (2008). İlköğretim 1. kademe sınıf öğretmenlerinin bilişim teknolojileri okuryazarlık düzeylerinin öğrenci başarısını etkileme düzeyi (Afyonkarahisar ili örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyonkarahisar: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kol, S. (2012, Mayıs). Okul öncesi eğitimde teknolojik araç- gereç kullanımına yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 543-554.
  • Meral, M., Akuner, C. Ve Temiz, I. (2012). Competencies of teachers’ use of technology in learning and teaching processes. Elektronıka Ir Elektrotechnıka, 18(10), 93-97.
  • Saracaloğlu, A. S., Yenice, N. ve Özden, B. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen ve teknoloji okuryazarlığına ilişkin öz yeterlik algıları ile fene yönelik tutumları arasındaki ilişki. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 2(1), 58-69.
  • Schreglmann, S. (2018). Developing academic motivation scale for learning information technology (AMSLIT): A study of validity and reliability. Journal of Education and Learning, 7(4), 145-153.
  • Tekerek, M., Ercan, O., Udum, M. S. ve Saman, K. (2012). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının bilgisayar öz-yeterlikleri. Turkish Journal of Education, 1(2), 1-12.
  • Türkaslan, U. (2011). İlköğretim okulu yöneticilerinin bilişim teknolojileri alanındaki yeterlik standartları. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yazıcı, H. (2009). Teaching profession sources of motivation and basic attitudes: a theoretical overview. Kastamonu Education Journal, 1(17), 33-46.
  • Wellington, J. (2006). Educational research: Contemporary issues and practical approaches. London: Continuum Publishing.

Comparison of The Motivation and Self-Efficacy Levels of The Trainees Using Informatics Technologies in Informal Education

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 6, 132 - 148, 30.12.2020

Öz

This research was conducted to compare the motivation and self-efficacy levels of the trainees who use information technologies in non-formal education. The research was carried out in the screening model and was carried out with the participation of 262 trainees benefiting from non-formal education in Ereğli district of Konya in 2019. At the end of the research, the motivation levels of the trainees for information technologies did not differ in terms of gender, marital status, age group and being a computer at home; education status, monthly income and time spent at the computer were found to differ significantly. In addition, the level of self-efficacy of the trainees towards information technologies does not differ in terms of gender, marital status, age group, monthly income and being a computer at home; It has been determined that it significantly differentiated in terms of education level and average time spent on the computer. In addition, a significant relationship between the motivation and self-efficacy levels of the trainees towards information technologies and the significant effect of motivation on self-efficacy were determined.

Kaynakça

  • Aybek, B. ve Aslan, S. (2016). Öğretmen adaylarının eleştirel okuma özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(4), 1672-1683.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Bingöl-Meşe, E., T. (2010). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin özel alan yeterlilikleri açısından kendilerini değerlendirmeleri: İzmir ili örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Çelik, H. ve Karamustafaoğlu, O. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fizik kavramları öğretiminde bilişim teknolojilerinin kullanımına yönelik öz-yeterlik ve görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 182-208.
  • Çelik, H. C. ve Çevik, M. N. (2010). İşsiz gençlerin bilgisayar öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 152-166.
  • Demir, K. ve Akpınar, E. (2016). Mobil öğrenmeye yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(1) , 59-79
  • Ekici, E., Ekici, F. T. ve Kara, Ġ. (2012). Öğretmenlere yönelik bilişim teknolojileri öz-yeterlik algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 53-65.
  • Erçetin, Ş. Ş., Akbaşlı, S. ve Durnalı, M. (2018). Dijital teknolojilere erişim motivasyonu ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 75-88.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: Mc-Graw-Hill International Edition.
  • Göçer, G. ve Türkoğlu, A. (2018). Ortaokul öğrencilerine yönelik bilişim teknolojileri öz-yeterlik algısı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46, 223-248.
  • Keskin, M. (2008). İlköğretim 1. kademe sınıf öğretmenlerinin bilişim teknolojileri okuryazarlık düzeylerinin öğrenci başarısını etkileme düzeyi (Afyonkarahisar ili örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyonkarahisar: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kol, S. (2012, Mayıs). Okul öncesi eğitimde teknolojik araç- gereç kullanımına yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 543-554.
  • Meral, M., Akuner, C. Ve Temiz, I. (2012). Competencies of teachers’ use of technology in learning and teaching processes. Elektronıka Ir Elektrotechnıka, 18(10), 93-97.
  • Saracaloğlu, A. S., Yenice, N. ve Özden, B. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen ve teknoloji okuryazarlığına ilişkin öz yeterlik algıları ile fene yönelik tutumları arasındaki ilişki. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 2(1), 58-69.
  • Schreglmann, S. (2018). Developing academic motivation scale for learning information technology (AMSLIT): A study of validity and reliability. Journal of Education and Learning, 7(4), 145-153.
  • Tekerek, M., Ercan, O., Udum, M. S. ve Saman, K. (2012). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının bilgisayar öz-yeterlikleri. Turkish Journal of Education, 1(2), 1-12.
  • Türkaslan, U. (2011). İlköğretim okulu yöneticilerinin bilişim teknolojileri alanındaki yeterlik standartları. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yazıcı, H. (2009). Teaching profession sources of motivation and basic attitudes: a theoretical overview. Kastamonu Education Journal, 1(17), 33-46.
  • Wellington, J. (2006). Educational research: Contemporary issues and practical approaches. London: Continuum Publishing.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Fikret Gelibolu 0000-0002-3780-3005

Kutlay Gökbudak Bu kişi benim 0000-0002-4808-4317

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Gelibolu, M. F., & Gökbudak, K. (2020). Yaygın Eğitimde Bilişim Teknolojilerinden Yararlanan Kursiyerlerin Bilişim Teknolojilerine Yönelik Motivasyon Ve Özyeterlik Düzeylerinin Karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(6), 132-148.

         14951                  27371                    19255                     21232                    19256                   .                20381                       20535                    21505                             22473                        22506                        22655                        22742                       22870                    

          31487                 31486