Bir toplumda doğru, güzel ve etkili konuşması gereken en önemli kesimlerden biri öğretmenlerdir. Çünkü öğretmenin konuşma sorunları genelde toplumu, özelde ise öğrencileri etkilemekte ve bu durum, konuşma sorunları yaşayan öğrencilerin yetişmesine yol açmaktadır. Öğretmen adaylarının konuşma sorunlarını tespit etmek, konuşma sorunlarını çözmenin başlangıcı olabilir. Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının “konuşma sorunlarını” ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi 4. sınıf öğrencilerinden 101'ine “Konuşma sorunlarınız nelerdir?” açık uçlu sorusu yöneltilerek araştırmanın verileri elde edilmiştir. Bu veriler içerik analizi tekniğiyle incelenip öğretmen adaylarının ses, ton vurgu, telaffuz yanlışları; psikolojik (topluluk karşısında konuşamama, birebir ilişkilerde konuşamama), konuşma duraksaması, dil bilgisi kurallarını uygulayamama, bilgi eksikliği, konuşmaya odaklanamama, fiziksel nedenlerle toplumsal engellerden kaynaklanan konuşma sorunlarının olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının tespit edilen konuşma sorunlarını en aza indirmek için drama, tiyatro, pandomim gibi çalışmalar yapılabileceği gibi eğitim fakültelerinde sözlü anlatım dersinin yanında diksiyon, etkili konuşma gibi derslere de yer verilebilir.
Anahtar Kelimeler: Konuşma, Konuşma Sorunları, Öğretmen Adayları.
Abstract
One of the most important groups of a society, who are supposed to speak correctly, beautifully and efficiently is the teachers. Because the speech problems of a teacher, for the most part, affects the society but particularly the students and thus causes the students who survive speech problems to be raised. Identifying the speech problems of teacher candidates can be a starting point for solving those problems. The purpose of this research is to reveal the “speech problems” of teacher candidates. The data of the research has been obtained by asking the open-ended question “What are your speech problems?” to 101 of fourth-year students of the Faculty of Education of Adıyaman University in the 2011-2012 education term. As a result of examining the data by Content Analysis, it has been identified that the candidates have speech problems arising from reasons such as sound, tone, emphasis, pronunciation failing, psychological (being unable to speak in front of a community, being unable to speak with close friends), speech hesitancy, being unable to fulfill the rules of grammar, lack of knowledge, difficulty to focus on speech, have those problems caused by physical reasons and social obstacles. In order to minimize the identified speech problems of candidates, as the trainings such as drama, theater, and pantomime can be performed, classes like elocution and effective speaking as well as oral expression classes can also be take place in Education Faculties.
Key Words: Speech, Speech Problems, Teacher Candidates.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 10, 2013 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 9 Issue: 20 |
.