The aim of this study is to determine the views of Turkish teachers on the subject of problems faced and options to those, who have been teaching Turkish in Albania, with regard to their experiences in teaching Turkish. By so, we will try to give suggestions related to the problems. Semi-structured data collecting approach was adopted in this study. Content analysis was used in this research within qualitative research paradigm, which is framed as a descriptive case study. This study was carried out by 18 Turkish teachers in Albania, who have been also continuing their master education in Turkish language and literature. In data collecting procedure, a semi-structured interview form which was prepared by the researcher and also participants’ demographic information form were utilized. It was interviewed with each teacher in a voluntary basis and for selecting the right participant random sampling was adopted. The obtained data showed that 6 main themes and 29 sub-themes were in clearly dominated in this research.
Özet
Bu araştırmanın amacı, Arnavutluk'ta Arnavutlara Türkçeyi öğreten öğretmenlerin Türkçe öğretimiyle ilgili yaşadıkları tecrübelerden hareketle Türkçenin öğretiminde yaşanan sorunların nasıl çözüleceğine dair düşüncelerini tespit etmek ve bazı önerilerde bulunmaktır. Verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış ve yönlendirici olmayan görüşme tekniği kullanılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmış, veri analizinde ise içerik analizi uygulanmıştır. Araştırma 2012 -2013 akademik yılında Arnavut gençlerine Türkçe öğreten ve Türk Dili ve Edebiyatı bilim dalında yüksek lisans yapan 18 öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verilerinin toplanmasında araştırmacı tarafından hazırlanan “yarı yapılandırılmış, yönlendirici olmayan görüşme formu” ve bunun yanı sıra katılımcıların kişisel ve mesleki özelliklerini tanımaya yönelik “Katılımcı Bilgi Formu (KBF)” kullanılmıştır. Her bir öğretmenle gönüllülük esasına dayalı görüşülen araştırmanın çalışma grubu, nitel araştırmaların doğası gereği amaçlı örnekleme yaklaşımına göre belirlenmiştir. Araştırmada, görüşme formundan elde edilen veriler, 6 ana tema ve bu temalara ait 29 alt kategori halinde maddeleştirilerek analiz edilmiş ve bazı önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Arnavutluk'ta Türkçe Öğretimi, Türkçe Öğretmenleri, Türkçe Öğretiminin Sorunları.
Abstract
The aim of this study is to determine the views of Turkish teachers on the subject of problems faced and options to those, who have been teaching Turkish in Albania, with regard to their experiences in teaching Turkish. By so, we will try to give suggestions related to the problems. Semi-structured data collecting approach was adopted in this study. Content analysis was used in this research within qualitative research paradigm, which is framed as a descriptive case study. This study was carried out by 18 Turkish teachers in Albania, who have been also continuing their master education in Turkish language and literature. In data collecting procedure, a semi-structured interview form which was prepared by the researcher and also participants' demographic information form were utilized. It was interviewed with each teacher in a voluntary basis and for selecting the right participant random sampling was adopted. The obtained data showed that 6 main themes and 29 sub-themes were in clearly dominated in this research.
Key Words: Teaching Turkish in Albania, Turkish teachers, problems faced in Turkish teaching.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | October 26, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 10 Issue: 23 |
.