BibTex RIS Cite

FEN EĞİTİMİNDE ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA ve BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNE ETKİSİ

Year 2012, Volume: 9 Issue: 18, 187 - 200, 25.11.2013

Abstract

Bu çalışma günümüzde çok önemli olarak kabul edilen araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımı üzerine yapılmıştır. Bu araştırmanın amacı; Sınıf Öğretmenliği öğretmen adaylarının Fen ve Teknoloji Laboratuvarı dersinde araştırmaya dayalı öğrenme yöntemi kullanılarak akademik başarılarında ve bilimsel süreç becerilerinde herhangi bir değişiklik olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırma 2010-2011 eğitim-öğretim yılında Mustafa Kemal Üniversitesi'nde öğrenim gören 50 sınıf öğretmenliği öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada yöntem olarak ön test-son test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının yansız atama yoluyla eşitlenmeleri için özel bir çaba harcanmamıştır. Deney grubu öğrencilerine araştırmaya dayalı öğrenme yöntemi ile ders yapılırken, kontrol grubu öğrencilerine geleneksel laboratuvar yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak; araştırmacı tarafından “hücrede madde alışverişi” konusundaki başarılarını ölçmek amacıyla bir akademik başarı testi geliştirilmiştir. Aynı zamanda Okey vd. (1982) tarafından geliştirilmiş ve Geban vd. (1991) tarafından çevrilerek Türkçe'ye uyarlanmış olan “bilimsel süreç becerileri testi” kullanılmıştır. Yapılan çalışma sonucunda, deney grubu öğrencilerinin akademik başarı ve bilimsel süreç becerilerinde kontrol grubuna göre artış sağlandığı görülmüştür.

References

  • Bektaş, İ. (2000). Biyoloji Eğitiminde Örnek Rehber Materyallerinin Geliştirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Campbell, D.T., ve Stanley, J.C. (1996). Experimental and Quasi-Experimental Desings for Research. Chicago: Rand McNally College Publishingcompany.
  • Çelik, S., Şenocak, E., Bayrakçeken, S., Taşkesenligil, Y. ve Doymuş, K. (2005). Aktif Öğrenme Stratejileri Üzerine Bir Derleme Çalışması. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11.
  • Dagher, Z.R. (1995). Analysis of Analogies Used by Science Teachers. Journal of Research in Science Teaching, 32, 259–270.
  • Doğru, M. ve Fatime, B.K. (2005). Fen Eğitiminin Zorunluluğu. Aydoğdu ve Kesercioğlu (Ed). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi (pp. 1-8). Ankara: Anı Yayıncılık. ISBN:975-6376-54-6.
  • Doğruöz, P. (1998). Effect of Science Process Skill Oriente Lesson On Understanding of Şuid Force Concepts. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Middle East Technical University, Ankara.
  • Geban, Ö., Aşkar P. ve Özkan, I. (1991). Effects of Computer Simulations and Problem Solving Approaches on High School Students. Journal of Educational Research, 86(1), 5-10.
  • Germann, J.P., Aram, R. ve Burke, G. (1996). Identifiying Patterns and Relationships Among The Responses of Seventh Grade Students To The Science Process Skills of Designing Experiments. Journal of Research in Science Teaching, 33(1), 79-99.
  • Glasson, E.G. (1989). The Effects of Hands-On and Teacher Demonstration Laboratory Methods on Science Achievement in Relation To Reasoning Ability and Prior Knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 26(2), 121-132.
  • Hançer, A.H., Uludağ, N. ve Yılmaz, A. (2007). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Kimya Dersine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 100-109.
  • Lina, H., Hong, Z. ve Cheng, Y. (2009). The İnterplay of the Classroom Learning Environment and İnquiry-based Activities. İnternational Journal of Science Education, 31(8), 1013–1024.
  • Marx, W.R., Blumenfeld, P.C., Krajcik, J.S, Fishman, B., Soloway, E., Geier, R. ve Tal, T.R. (2004). Inquiry-Based Science in The Middle Grades: Assessment of Learning in Urban Systemic Reform. Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 1063-1080.
  • National Research Council. (1996). National Science Education Standards. USA: National Academy Press, Washington, DC.
  • Nıcosia, M.L. Aiello, S., Mineo, R.M. ve Valenza, M.A. (1984). The Relationship Between Science Process Abilities of Teachers and Science Achievement Of Students: An Experimental Study. Journal of Research in Science Teaching, 21(8), 853-858.
  • Okey, J.R., Wise, K.C. ve Burns, J.C. (1982). Integrated Process Skill Test-2. Available from Dr. James R. Okey. Department of Science Educationş University of Georgia, Athens.
  • Orcutt, C.B.J. (1997). A Case Study on Inquiry-Based Science Education and Students' Feelings of Success. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. University of San Jose State.
  • Stohr-Hunt, M.P. (1996). An Analysis of Frequency of Hands-on Experience and Science Achievement. Journal of Research in Science Teaching, 33(1) 101-109.
  • Şentürk, C. (2010). Yapılandırmacı Yaklaşım ve 5-E Öğrenme Döngüsü Modeli. Eğitime Bakış, 6(17), 58-62.
  • Tatar, N. (2006). İlköğretim Fen Eğitiminde Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Bilimsel Süreç Becerilerine, Akademik Başarıya ve Tutuma Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
Year 2012, Volume: 9 Issue: 18, 187 - 200, 25.11.2013

Abstract

References

  • Bektaş, İ. (2000). Biyoloji Eğitiminde Örnek Rehber Materyallerinin Geliştirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Campbell, D.T., ve Stanley, J.C. (1996). Experimental and Quasi-Experimental Desings for Research. Chicago: Rand McNally College Publishingcompany.
  • Çelik, S., Şenocak, E., Bayrakçeken, S., Taşkesenligil, Y. ve Doymuş, K. (2005). Aktif Öğrenme Stratejileri Üzerine Bir Derleme Çalışması. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11.
  • Dagher, Z.R. (1995). Analysis of Analogies Used by Science Teachers. Journal of Research in Science Teaching, 32, 259–270.
  • Doğru, M. ve Fatime, B.K. (2005). Fen Eğitiminin Zorunluluğu. Aydoğdu ve Kesercioğlu (Ed). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi (pp. 1-8). Ankara: Anı Yayıncılık. ISBN:975-6376-54-6.
  • Doğruöz, P. (1998). Effect of Science Process Skill Oriente Lesson On Understanding of Şuid Force Concepts. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Middle East Technical University, Ankara.
  • Geban, Ö., Aşkar P. ve Özkan, I. (1991). Effects of Computer Simulations and Problem Solving Approaches on High School Students. Journal of Educational Research, 86(1), 5-10.
  • Germann, J.P., Aram, R. ve Burke, G. (1996). Identifiying Patterns and Relationships Among The Responses of Seventh Grade Students To The Science Process Skills of Designing Experiments. Journal of Research in Science Teaching, 33(1), 79-99.
  • Glasson, E.G. (1989). The Effects of Hands-On and Teacher Demonstration Laboratory Methods on Science Achievement in Relation To Reasoning Ability and Prior Knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 26(2), 121-132.
  • Hançer, A.H., Uludağ, N. ve Yılmaz, A. (2007). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Kimya Dersine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 100-109.
  • Lina, H., Hong, Z. ve Cheng, Y. (2009). The İnterplay of the Classroom Learning Environment and İnquiry-based Activities. İnternational Journal of Science Education, 31(8), 1013–1024.
  • Marx, W.R., Blumenfeld, P.C., Krajcik, J.S, Fishman, B., Soloway, E., Geier, R. ve Tal, T.R. (2004). Inquiry-Based Science in The Middle Grades: Assessment of Learning in Urban Systemic Reform. Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 1063-1080.
  • National Research Council. (1996). National Science Education Standards. USA: National Academy Press, Washington, DC.
  • Nıcosia, M.L. Aiello, S., Mineo, R.M. ve Valenza, M.A. (1984). The Relationship Between Science Process Abilities of Teachers and Science Achievement Of Students: An Experimental Study. Journal of Research in Science Teaching, 21(8), 853-858.
  • Okey, J.R., Wise, K.C. ve Burns, J.C. (1982). Integrated Process Skill Test-2. Available from Dr. James R. Okey. Department of Science Educationş University of Georgia, Athens.
  • Orcutt, C.B.J. (1997). A Case Study on Inquiry-Based Science Education and Students' Feelings of Success. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. University of San Jose State.
  • Stohr-Hunt, M.P. (1996). An Analysis of Frequency of Hands-on Experience and Science Achievement. Journal of Research in Science Teaching, 33(1) 101-109.
  • Şentürk, C. (2010). Yapılandırmacı Yaklaşım ve 5-E Öğrenme Döngüsü Modeli. Eğitime Bakış, 6(17), 58-62.
  • Tatar, N. (2006). İlköğretim Fen Eğitiminde Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Bilimsel Süreç Becerilerine, Akademik Başarıya ve Tutuma Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Orçun Bozkurt

Publication Date November 25, 2013
Published in Issue Year 2012 Volume: 9 Issue: 18

Cite

APA Bozkurt, O. (2013). FEN EĞİTİMİNDE ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA ve BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNE ETKİSİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 187-200.
AMA Bozkurt O. FEN EĞİTİMİNDE ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA ve BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNE ETKİSİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. December 2013;9(18):187-200.
Chicago Bozkurt, Orçun. “FEN EĞİTİMİNDE ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA Ve BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNE ETKİSİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9, no. 18 (December 2013): 187-200.
EndNote Bozkurt O (December 1, 2013) FEN EĞİTİMİNDE ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA ve BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNE ETKİSİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9 18 187–200.
IEEE O. Bozkurt, “FEN EĞİTİMİNDE ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA ve BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNE ETKİSİ”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 9, no. 18, pp. 187–200, 2013.
ISNAD Bozkurt, Orçun. “FEN EĞİTİMİNDE ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA Ve BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNE ETKİSİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9/18 (December 2013), 187-200.
JAMA Bozkurt O. FEN EĞİTİMİNDE ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA ve BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNE ETKİSİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2013;9:187–200.
MLA Bozkurt, Orçun. “FEN EĞİTİMİNDE ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA Ve BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNE ETKİSİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 9, no. 18, 2013, pp. 187-00.
Vancouver Bozkurt O. FEN EĞİTİMİNDE ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA ve BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNE ETKİSİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2013;9(18):187-200.

.