BibTex RIS Cite

Türkçe Ders Kitaplarındaki “Hak ve Özgürlükler” Temasının Demokrasi Eğitimi Açısından İncelenmesi/ Investıgatıng The Theme of “Rıghts And Freedom” In Turkısh Course Books In Terms Of Democracy Educatıon

Year 2012, Volume: 9 Issue: 17, 0 - , 09.11.2013

Abstract

It has been emphasized in one of the subjects at literature that education of democracy is not given only in knowledge of citizenship lessons also be given by integrating in all courses in the curriculum. The present study aims to investigate the theme of "rights and freedoms" in Turkish course books in terms of democracy education. To collect data, the technique of content analysis was used. By analyzing the contents of the texts related with the theme of "rights and freedoms", democratic values; basic skills related with democracy education; rights, freedom and democracy have been found in the texts. Some determinations were made based on these results about processing of these concepts. The results of the study indicated that the activities related with the theme of "Rights and Liberties" involved exercises in relation with democracy education rather than the exercises in relation with language skills and text analysis. Another finding of the study revealed that there was only one sub discipline field gain in relation with the theme of “Rights and Freedom”. To give more sub disipline gain in Turkish lessons books seems importent  for gaining awareness of “democracy education” in second grade Turkish lessons.

Key Words: Democracy Education, Rights and Freedom, Turkish Course Book.

References

  • Aktan, C. C. (1999). 21. Yüzyıl ve Anayasal Demokrasi. Yeni Türkiye, 29: 600-606.
  • Bilhan, S. (1991). Eğitim Felsefesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Dewey, J. (1996). Demokrasi ve Eğitim. Salih Otaran (Çev.). İstanbul: Başarı.
  • Doğan, İ. (2004). Toplum ve Eğitim Sorunları Üzerine Felsefi ve Sosyolojik Tahliller. Ankara: Pegem A .
  • Duman, T.; Karakaya N.& Yavuz N. (2001). Vatandaşlık Bilgisi (1. Baskı). Ankara: Gündüz Eğitim.
  • Güvel, E. A. (1999). Demokrasi ve Ekonomi. Türk Demokrasi Vakfı İlk Uygulama Raporu. Ankara: Demokrasi ve İnsan Hakları Eğitim Projesi.
  • Kaptan, S. (1998), Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara, Bilim Yayınları.
  • Kıncal, R. Y.& Işık H. (2003). Demokratik Eğitim ve Demokratik Değerler. Eğitim Araştırmaları, 11: 54-58.
  • MEB (2004). Demokrasi Eğitim ve Okul Meclisleri Yönergesi. Ankara: TBMM Kültür Sanat ve Yayın Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8.Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (2010a). İlköğretim Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersi (8. Sınıf) Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (2010b). Tebliğler Dergisi, Cilt: 73, 2628.
  • Oğuzkan, F. (1993). Eğitim Terimleri Sözlüğü (3. Baskı). Ankara: Emel.
  • UNESCO (2000). Tüm İnsanlar… İnsan Hakları Eğitimi İçin El Kitabı. Mesut Gülmez (Çev.). Ankara: TİHAK.
  • Yangın, B., Celepoğlu A.& Türkyılmaz F. (2010). İlköğretim Türkçe 7 Öğretmen Kılavuz Kitabı. Ankara: Pasifik.
  • Yeşil, R. (2002). Okul ve Ailede İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi. Ankara: Nobel.
  • Yıldırım, A.& Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yay.
Year 2012, Volume: 9 Issue: 17, 0 - , 09.11.2013

Abstract

References

  • Aktan, C. C. (1999). 21. Yüzyıl ve Anayasal Demokrasi. Yeni Türkiye, 29: 600-606.
  • Bilhan, S. (1991). Eğitim Felsefesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Dewey, J. (1996). Demokrasi ve Eğitim. Salih Otaran (Çev.). İstanbul: Başarı.
  • Doğan, İ. (2004). Toplum ve Eğitim Sorunları Üzerine Felsefi ve Sosyolojik Tahliller. Ankara: Pegem A .
  • Duman, T.; Karakaya N.& Yavuz N. (2001). Vatandaşlık Bilgisi (1. Baskı). Ankara: Gündüz Eğitim.
  • Güvel, E. A. (1999). Demokrasi ve Ekonomi. Türk Demokrasi Vakfı İlk Uygulama Raporu. Ankara: Demokrasi ve İnsan Hakları Eğitim Projesi.
  • Kaptan, S. (1998), Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara, Bilim Yayınları.
  • Kıncal, R. Y.& Işık H. (2003). Demokratik Eğitim ve Demokratik Değerler. Eğitim Araştırmaları, 11: 54-58.
  • MEB (2004). Demokrasi Eğitim ve Okul Meclisleri Yönergesi. Ankara: TBMM Kültür Sanat ve Yayın Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8.Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (2010a). İlköğretim Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersi (8. Sınıf) Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (2010b). Tebliğler Dergisi, Cilt: 73, 2628.
  • Oğuzkan, F. (1993). Eğitim Terimleri Sözlüğü (3. Baskı). Ankara: Emel.
  • UNESCO (2000). Tüm İnsanlar… İnsan Hakları Eğitimi İçin El Kitabı. Mesut Gülmez (Çev.). Ankara: TİHAK.
  • Yangın, B., Celepoğlu A.& Türkyılmaz F. (2010). İlköğretim Türkçe 7 Öğretmen Kılavuz Kitabı. Ankara: Pasifik.
  • Yeşil, R. (2002). Okul ve Ailede İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi. Ankara: Nobel.
  • Yıldırım, A.& Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yay.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Aziz Kılınç

Gamze Tunçbilek This is me

Publication Date November 9, 2013
Published in Issue Year 2012 Volume: 9 Issue: 17

Cite

APA Kılınç, A., & Tunçbilek, G. (2013). Türkçe Ders Kitaplarındaki “Hak ve Özgürlükler” Temasının Demokrasi Eğitimi Açısından İncelenmesi/ Investıgatıng The Theme of “Rıghts And Freedom” In Turkısh Course Books In Terms Of Democracy Educatıon. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17).
AMA Kılınç A, Tunçbilek G. Türkçe Ders Kitaplarındaki “Hak ve Özgürlükler” Temasının Demokrasi Eğitimi Açısından İncelenmesi/ Investıgatıng The Theme of “Rıghts And Freedom” In Turkısh Course Books In Terms Of Democracy Educatıon. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. November 2013;9(17).
Chicago Kılınç, Aziz, and Gamze Tunçbilek. “Türkçe Ders Kitaplarındaki “Hak Ve Özgürlükler” Temasının Demokrasi Eğitimi Açısından İncelenmesi/ Investıgatıng The Theme of ‘Rıghts And Freedom’ In Turkısh Course Books In Terms Of Democracy Educatıon”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9, no. 17 (November 2013).
EndNote Kılınç A, Tunçbilek G (November 1, 2013) Türkçe Ders Kitaplarındaki “Hak ve Özgürlükler” Temasının Demokrasi Eğitimi Açısından İncelenmesi/ Investıgatıng The Theme of “Rıghts And Freedom” In Turkısh Course Books In Terms Of Democracy Educatıon. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9 17
IEEE A. Kılınç and G. Tunçbilek, “Türkçe Ders Kitaplarındaki “Hak ve Özgürlükler” Temasının Demokrasi Eğitimi Açısından İncelenmesi/ Investıgatıng The Theme of ‘Rıghts And Freedom’ In Turkısh Course Books In Terms Of Democracy Educatıon”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 9, no. 17, 2013.
ISNAD Kılınç, Aziz - Tunçbilek, Gamze. “Türkçe Ders Kitaplarındaki “Hak Ve Özgürlükler” Temasının Demokrasi Eğitimi Açısından İncelenmesi/ Investıgatıng The Theme of ‘Rıghts And Freedom’ In Turkısh Course Books In Terms Of Democracy Educatıon”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9/17 (November 2013).
JAMA Kılınç A, Tunçbilek G. Türkçe Ders Kitaplarındaki “Hak ve Özgürlükler” Temasının Demokrasi Eğitimi Açısından İncelenmesi/ Investıgatıng The Theme of “Rıghts And Freedom” In Turkısh Course Books In Terms Of Democracy Educatıon. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2013;9.
MLA Kılınç, Aziz and Gamze Tunçbilek. “Türkçe Ders Kitaplarındaki “Hak Ve Özgürlükler” Temasının Demokrasi Eğitimi Açısından İncelenmesi/ Investıgatıng The Theme of ‘Rıghts And Freedom’ In Turkısh Course Books In Terms Of Democracy Educatıon”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 9, no. 17, 2013.
Vancouver Kılınç A, Tunçbilek G. Türkçe Ders Kitaplarındaki “Hak ve Özgürlükler” Temasının Demokrasi Eğitimi Açısından İncelenmesi/ Investıgatıng The Theme of “Rıghts And Freedom” In Turkısh Course Books In Terms Of Democracy Educatıon. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2013;9(17).

.