The study aims to investigate the relation critical thinking dispositions, general selfefficacy and hopelessness level among university students. The study was a relational descriptive study using survey model. The data was obtained from 203 (157 girls; 51 boys) university students who were attending to Education Faculty. In the research, California Critical Thinking Disposition Scale, General Self-Efficacy Scale and Beck Hopelessness Scale were used to collect data. The results showed that mean of general self efficacy can be considered as high; hopelessness level was low and critical thinking disposition was moderate among university students. In addition, there was a negative correlation between hopelessness level and critical thinking and self-efficacy but o positive relationship between critical thinking tendency and self-efficacy. The results also revealed that level of hopelessness and level of general self-efficacy predicted critical thinking dispositions separately and together.
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile genel öz yeterlik ve umutsuzluk düzeyi arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma, ilişkisel tarama modelindedir. Veriler, Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 208 (157 kadın, 51 erkek) öğrenciden toplanmıştır. Araştırmada, Genel Öz Yeterlik Ölçeği, Beck Umutsuzluk Ölçeği ve California Eleştirel düşünme ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre öğrencilerin genel öz yeterlik puan ortalamasının yüksek olduğu, umutsuzluk düzeylerinin düşük ve eleştirel düşünme düzeylerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, umutsuzluk puanları arttıkça eleştirel düşünme eğilimi ve genel öz yeterik puanlarının düştüğünü fakat eleştirel düşünme puanları arttıkça genel öz yeterik puanlarının da aynı yönde arttığı görülmüştür. Araştırma sonucuna göre hem umutsuzluk hem de genel öz yeterlik düzeyinin eleştirel düşünme eğilimini hem ayrı ayrı hem de birlikte yordadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 13 Issue: 34 |
.