Bu araştırmanın amacı Mustafa Kutlu’nun 2000
yılı ve öncesinde yer alan hikâyelerindeki değerleri belirlemek ve yer alan bu
değerlerin Türkçe öğretiminde nasıl kullanılacağını tespit etmektir.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden “doküman taraması” yapılmıştır.
Doküman taraması neticesinde fişlenen değerlerin analizinde “betimsel analiz”
uygulanmıştır.
1979-2000
yılları arasında yayımlanan 8 hikâye kitabı, 4 uzman görüşü doğrultusunda
hazırlanan 40 değerden oluşan Türkçe Değerler Formu (TDF) kullanılarak incelenmiş,
var olan değerler tespit edildikten sonra hikâyelerden alıntılanmıştır. Verilerin
analizi sürecinde tarama yöntemiyle belirlenen değerler sınıflandırılmış, ayrı
başlıklar altında ele alınmış ve tablolarda frekansları verilmiştir. Her değer
için ayrı ayrı hazırlanan tablolarda, değerlerin işlendiği eserler, eserlerin
sayfa numaraları, işlenme sıklıkları verilmiştir.
Araştırma
sonucunda Kutlu’nun hikâyelerinde 33 değerin (adil olma, aile birliğine önem
verme, arkadaşlık, barış, bilimsellik, cesur olma, cömertlik, çalışkanlık,
çevreye önem verme, dayanışma, dini değerler, duyarlılık, dürüstlük, edepli
olma, estetik, fedakârlık, hoşgörü, iffetli olma, iletişim kurma, kanaatkârlık,
merhamet, misafirperverlik, özgüven, özgürlük, problem çözme, sağlıklı olmaya
önem verme, saygı, sebat etme, sevgi, sorumluluk, temizlik, vatanseverlik, yardımseverlik) farklı
sıklıklarla işlendiği belirlenmiştir.
Mustafa
Kutlu’nun incelenen eserlerinde 33 değerin 373 kez işlendiği tespit edilmiştir.
Mustafa Kutlu’nun hikâyelerinde en çok “dini değer”in (%13,40) işlendiği
belirlenmiştir. Bu değeri estetik (%8,34) ve sevgi değeri (%8,04) takip
etmiştir. Alanda yapılan çalışmalar ve sonuçlar neticesinde Mustafa Kutlu’nun
hikâyelerinin değer eğitiminde kullanılabilecek nitelikte olduğu sonucuna
varılmıştır.
The purpose of this research is to determine the
values in Mustafa Kutlu's stories in the year 2000 and before and to determine
how these values can be used in Turkish language teaching. In the
research, document review, one of the qualitative research methods was used. "Descriptive
analysis" was used in the analysis of the values that were indexed at the
end of the document review.
8 story books published
between 1979-2000 were examined using Turkish Value Form (TDF) consisting of 40
values prepared in the direction of 4 expert opinions and then taken from the
stories after the existing values were determined. In the analysis of the
data, the values determined by the scanning method were classified, handled
under separate titles, and frequencies were given in the tables. In the tables
prepared separately for each value, page numbers of the works on which the
values are processed, the titles of the works, the frequency of the
processing are given.
As a result of the research,
it is suggested that 33 values (fairness, respect for family, friendship,
peace, scientificness, courage, generosity, diligence, giving importance to the
environment, solidarity, religious values, sensitivity, honesty, decency,
aesthetics, sacrifice, respect, persistence, love, responsibility, cleanliness,
patriotism, benevolence) were determined to be processed in different
frequencies.
As a result of the obtained data, 373 messages related to values were detected in the stories of Mustafa Kutlu. The highest value among 373 values is "religious value" with a usage frequency of 50 (13,40%). "Aesthetic" followed religious value with 31 (8.31%) usage frequency; and aesthetic value was followed by "love value" with a usage frequency of 30 (8,04%). As a result of the studies and the results done on the field, it was determined that Mustafa Kutlu's stories can be used in value education.
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 40 |
.