Lifelong Learning
is a learning approach that emphasizes self-improvement of individuals and
improvement themselves in each field, encourages individual development,
supports education in native and foreign language education, aims learning from
birth to death and attempts to raise awareness of individual positively. The
purpose of this research is to try to determine the views of prospective
teachers studying at education faculties about Lifelong Learning also taking
into account some demographic variables. The sample of the research is the
students studying in English Language Teaching, Classroom Teaching,
Psychological Counseling and Guidance Department and Special Education Teaching
Department of Mustafa Kemal University Faculty of Education. General Screening
Model was used in the research. The validity and reliability coefficient of the
scale used in the study was determined as 0.801. It was found that there was no
significant difference in opinions of the prospective teachers in terms of
gender, class level and department type variables in Lifelong Learning,
candidates expressed themselves more effectively in their native language but they
did not see themselves competently in the matters such as self-confidence, communicating
with others and coping with difficulties.
Yaşam
Boyu Öğrenme, bireylerin devamlı her alanda kendisini geliştirmesine ve kişisel
gelişime önem veren, anadilde ve yabancı dilde eğitimi destekleyen, doğumdan
ölüme kadar öğrenmeyi amaç edinen, bireyde olumlu yönde farkındalık oluşturmaya
çalışan bir öğrenme yaklaşımıdır. Bu araştırmanın amacı, eğitim fakültelerinde
okuyan öğretmen adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme hakkındaki görüşlerini bazı
demografik değişkenleri de göz önünde bulundurarak belirlemeye çalışmaktır.
Araştırmanın örneklemini Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesine bağlı
İngilizce Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik
Bölümü ile Özel Eğitim Öğretmenliği bölümlerinde okuyan öğrenciler
oluşturmaktadır. Araştırmada Genel Tarama Modeli kullanılmıştır. Araştırmada
kullanılan ölçeğin geçerlik ve güvenirlik katsayısı 0.801 olarak
belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarında Yaşam Boyu Öğrenmede cinsiyet, sınıf
düzeyi ve bölüm türü değişkenleri bakımından öğretmen adayları arasında anlamlı
düzeyde bir görüş farkının olmadığı, adayların anadillerinde kendilerini daha
etkili ifade ettikleri ancak kendine güvenme, başkalarıyla iletişim kurma ve
zorluklarla başa çıkma gibi konularda ise kendilerini yeterli görmedikleri gibi
sonuçlara ulaşılmıştır.
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 40 |
.