Research Article
BibTex RIS Cite

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3.SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Year 2016, Volume: 13 Issue: 36, 0 - 0, 26.12.2016

Abstract

Bu çalışmada 3.sınıf fen bilimleri dersi öğretim
programına yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden betimsel
araştırma modeli kullanılmıştır. Çalışmanın verileri İzmir ili Buca ilçesindeki
8 farklı ilkokulda çalışan 63 sınıf öğretmeninden toplanmıştır. Çalışmada veri
toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler araştırmacılar tarafından
içerik analizine tabii tutulmuş ve öğretmenlerin verdikleri cevaplar kodlanmıştır.
Kodlardan yola çıkarak temalar oluşturulmuştur. Öğretmenler 3.sınıflardaki fen
bilimleri dersi öğretim programının olumlu ve olumsuz yönlerini, bu konudaki
eksikliklerin nasıl giderilebileceği konusunda düşüncelerini belirtmişlerdir.
Öğretmenler uygulamada olan 3.sınıf fen bilimleri dersi için genel olarak
olumlu görüş bildirmiş, programın bu sınıf düzeyi için uygun olduğunu,
çocukların gelişim dönemleri de dikkate alınarak dördüncü sınıf için sağlam
zemin oluşturabileceği, uygulanan ders saatinin yeterli olduğunu fakat uygulama
sürecinde karşılaşılan deney ve gözlem yetersizliği, etkinliklerin az olması,
bunları gerçekleştirecek uygun şartların sağlanamaması, okullarda laboratuvarların
aktif olarak kullanılamaması ve buna bağlı olarak araç-gereç, materyal gibi
eksiklikleri belirtmişlerdir.

References

  • Anagün, Ş. S., Kılıç, Z., Atalay, N. & Yaşar, S., (2015). Sınıf Öğretmeni Adayları Fen Bilimleri Öğretim Programını Uygulamaya Hazır mı, Turkish Studies -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(11), 127-148
  • Bağcı-Kılıç, G. 2001. Oluşturmacı Fen Öğretimi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 1(1), 9-22.
  • Bozdoğan, A. E. & Yalçın, N. (2005). İlköğretim 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Derslerindeki Fizik Konularına Karşı Tutumları. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 241-247.
  • Coşkun‐Keskin, S.& Kaplan, E. (2012). Sosyal Bilgiler ve Tarih eğitiminde okul dışı öğrenme ortamı olarak oyuncak müzeler, Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 11(41), 95-155 Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Ankara: Anı Yayıncılık
  • Eskicumalı, A. Demirtaş, Z., Gür Erdoğan, D., & Arslan, S. (2014). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programları İle Yenilenen Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 11(1), 1077-1094.
  • Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E. (2006). How to Design and Evaluate Research in Education, New York: McGraw-Hill.
  • Güneş, T. ve Demir, S. (2007). İlköğretim Müfredatındaki Hayat Bilgisi Derslerinin, Öğrencileri Fen Öğrenmeye Hazırlamadaki EtkileriH. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 33, 169-180
  • Gürdal, A. (1992). İlköğretim Okullarında Fen Bilgisinin Önemi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 185-188.
  • Kaptan, F. ve Kuşakçı, F. (2002). Fen Öğretiminde Beyin Fırtınası Tekniğinin Öğrenci Yaratıcılığına Etkisi, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı (s. 197-202), ODTÜ: Ankara.
  • Karakuş, M. Aslan, S. ve Ergüven, S. (2014). "Sınıf Öğretmenlerinin İlkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programına Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi",Turkish Studies, 9(8), 209-234.
  • Kazu, H. ve Aslan, S. (2012). Birleştirilmiş Sınıf Öğretmenlerinin Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi (Nitel Bir Araştırma), Turkish Studies, 7 (2), 693-706.
  • MEB (2004). Fen ve teknoloji dersi programı, ilköğretim 4.–5. sınıf. Ankara.
  • MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Orhan, A. T. (2004). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarına Fotosentez Konusunun Öğretiminde Yapısalcı Yaklaşımın Etkileri İle Geleneksel Öğretim Yönteminin Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2003). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tatar, N. ve Bağrıyanık, K. E. (2012). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Okul Dışı Eğitime Yönelik Görüşleri, İlköğretim Online, 11 (4), 883-896.
  • Tekbıyık, A. ve Akdeniz, A.R. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 23-37.
  • Türkmen, H. (2010). İnformal (sınıf-dışı) Fen Bilgisi Eğitimine Tarihsel Bakış ve Eğitimimize Entegrasyonu. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 46-59
  • Ünal, G. ve Ergin, Ö. 2006. Buluş Yoluyla Fen Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarılarına, Öğrenme Yaklaşımlarına ve Tutumlarına Etkisi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(1), 36-52.
  • Ünişen, A. ve Kaya, E. (2015). Fen Bilimleri Dersinin İlkokul Üçüncü Sınıf Programına Alınmasıyla İlgili Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(20), 546-571.
  • Yavuz, M. ve Balkan Kıyıcı, F. (2012). İnformal Öğrenme Ortamlarının İlköğretim Öğrencilerinin Fene Karşı Kaygı Düzeylerinin Değişmesine Ve Akademik Başarılarına Etkisi: Hayvanat Bahçesi Örneği. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Özet Kitabı. Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Niğde.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemler,. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, N. ve Güngör-Akgün, Ö. (2015). İlkokul 3. Sınıf Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Dersine İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(2), 199-218.
Year 2016, Volume: 13 Issue: 36, 0 - 0, 26.12.2016

Abstract

References

  • Anagün, Ş. S., Kılıç, Z., Atalay, N. & Yaşar, S., (2015). Sınıf Öğretmeni Adayları Fen Bilimleri Öğretim Programını Uygulamaya Hazır mı, Turkish Studies -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(11), 127-148
  • Bağcı-Kılıç, G. 2001. Oluşturmacı Fen Öğretimi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 1(1), 9-22.
  • Bozdoğan, A. E. & Yalçın, N. (2005). İlköğretim 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Derslerindeki Fizik Konularına Karşı Tutumları. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 241-247.
  • Coşkun‐Keskin, S.& Kaplan, E. (2012). Sosyal Bilgiler ve Tarih eğitiminde okul dışı öğrenme ortamı olarak oyuncak müzeler, Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 11(41), 95-155 Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Ankara: Anı Yayıncılık
  • Eskicumalı, A. Demirtaş, Z., Gür Erdoğan, D., & Arslan, S. (2014). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programları İle Yenilenen Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 11(1), 1077-1094.
  • Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E. (2006). How to Design and Evaluate Research in Education, New York: McGraw-Hill.
  • Güneş, T. ve Demir, S. (2007). İlköğretim Müfredatındaki Hayat Bilgisi Derslerinin, Öğrencileri Fen Öğrenmeye Hazırlamadaki EtkileriH. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 33, 169-180
  • Gürdal, A. (1992). İlköğretim Okullarında Fen Bilgisinin Önemi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 185-188.
  • Kaptan, F. ve Kuşakçı, F. (2002). Fen Öğretiminde Beyin Fırtınası Tekniğinin Öğrenci Yaratıcılığına Etkisi, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı (s. 197-202), ODTÜ: Ankara.
  • Karakuş, M. Aslan, S. ve Ergüven, S. (2014). "Sınıf Öğretmenlerinin İlkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programına Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi",Turkish Studies, 9(8), 209-234.
  • Kazu, H. ve Aslan, S. (2012). Birleştirilmiş Sınıf Öğretmenlerinin Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi (Nitel Bir Araştırma), Turkish Studies, 7 (2), 693-706.
  • MEB (2004). Fen ve teknoloji dersi programı, ilköğretim 4.–5. sınıf. Ankara.
  • MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Orhan, A. T. (2004). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarına Fotosentez Konusunun Öğretiminde Yapısalcı Yaklaşımın Etkileri İle Geleneksel Öğretim Yönteminin Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2003). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tatar, N. ve Bağrıyanık, K. E. (2012). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Okul Dışı Eğitime Yönelik Görüşleri, İlköğretim Online, 11 (4), 883-896.
  • Tekbıyık, A. ve Akdeniz, A.R. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 23-37.
  • Türkmen, H. (2010). İnformal (sınıf-dışı) Fen Bilgisi Eğitimine Tarihsel Bakış ve Eğitimimize Entegrasyonu. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 46-59
  • Ünal, G. ve Ergin, Ö. 2006. Buluş Yoluyla Fen Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarılarına, Öğrenme Yaklaşımlarına ve Tutumlarına Etkisi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(1), 36-52.
  • Ünişen, A. ve Kaya, E. (2015). Fen Bilimleri Dersinin İlkokul Üçüncü Sınıf Programına Alınmasıyla İlgili Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(20), 546-571.
  • Yavuz, M. ve Balkan Kıyıcı, F. (2012). İnformal Öğrenme Ortamlarının İlköğretim Öğrencilerinin Fene Karşı Kaygı Düzeylerinin Değişmesine Ve Akademik Başarılarına Etkisi: Hayvanat Bahçesi Örneği. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Özet Kitabı. Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Niğde.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemler,. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, N. ve Güngör-Akgün, Ö. (2015). İlkokul 3. Sınıf Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Dersine İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(2), 199-218.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Cengiz Tüysüz This is me

Çiğdem Balıkçı This is me

Publication Date December 26, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 13 Issue: 36

Cite

APA Tüysüz, C., & Balıkçı, Ç. (2016). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3.SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(36).
AMA Tüysüz C, Balıkçı Ç. SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3.SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. December 2016;13(36).
Chicago Tüysüz, Cengiz, and Çiğdem Balıkçı. “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3.SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13, no. 36 (December 2016).
EndNote Tüysüz C, Balıkçı Ç (December 1, 2016) SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3.SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13 36
IEEE C. Tüysüz and Ç. Balıkçı, “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3.SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 13, no. 36, 2016.
ISNAD Tüysüz, Cengiz - Balıkçı, Çiğdem. “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3.SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13/36 (December 2016).
JAMA Tüysüz C, Balıkçı Ç. SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3.SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016;13.
MLA Tüysüz, Cengiz and Çiğdem Balıkçı. “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3.SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 13, no. 36, 2016.
Vancouver Tüysüz C, Balıkçı Ç. SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3.SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016;13(36).

.