Bu çalışmanın amacı
öğretmen adaylarının akademik özyeterlikleri ve mesleki kaygıları arasındaki
ilişkiyi incelemektir. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden nedensel
karşılaştırma ile desenlenmiştir. Örneklem, seçkisiz olmayan örnekleme
yöntemlerinden uygun örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmiştir. Bu çalışmaya
Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi son sınıfta öğrenimine devam eden 281
öğretmen adayı katılmıştır. Veriler 2014- 2015 akademik yılının ikinci
yarısında Akademik Öz-yeterlik Ölçeği (Ekici, 2012) ve Mesleki Kaygı Ölçeği
(Cabı ve Yalçınalp, 2013) kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre
öğretmen adaylarının akademik özyeterliklerinin orta düzeyde olduğu görülürken,
mesleki kaygılarının yüksek seviyede olduğu görülmektedir. Araştırmada kadın öğretmen
adaylarının akademik özyeterliklerinin, erkek öğretmen adaylarının
özyeterliklerinden yüksek olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Erkek öğretmen
adaylarının mesleki kaygılarının ise kadın öğretmen adaylarının kaygılarından
istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksek çıktığı bulgusuna ulaşılmıştır.
Öğrenim gördükleri bölüme isteyerek geldiğini ifade eden öğretmen adaylarının
akademik özyeterlikleri, öğrenim gördükleri bölüme istemeyerek geldiğini ifade
eden adayların akademik özyeterliklerinden istatistiksel olarak daha yüksek olduğu
bulgusuna ulaşılmıştır. Öte yandan öğrenim gördükleri bölüme isteyerek
geldiğini belirten öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının öğrenim gördükleri
bölüme istemeyerek geldiğini ifade eden adayların mesleki kaygılarından
istatistiksel olarak daha yüksek çıktığı bulgusuna ulaşmıştır. Öğretmen
adaylarının akademik özyeterliklerinin öğrenim gördükleri bölüme göre
istatistiksel açıdan anlamlı şekilde farklılaştığı, mesleki kaygılarının
öğrenim gördükleri bölüme göre istatistiksel açıdan anlamlı şekilde
farklılaşmadığı görülmüştür. Öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının akademik
özyeterliklerini istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yordadığı gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 37 |
.