The clash between the East and the West, in other words,
the East-West dichotomy, has various connotations in numerous of scientific
fields like sociology, geography, history, religion, and literary studies.
Despite the difference in its practices, it continues to represent this
historical division or polarization between the two fractions of the world,
namely the East and the West, which is still in existence in this modern world
of today. This article sought to explore this polarization from literary
perspective. In this regard, Nobel Prize-winning author, Orhan Pamuk’s two
prominent literary works have been selected for investigating the extent and
depth of the clash between two civilizations. Pamuk invited his readers to
explore this prevalent conflict between East and West in his novels, My Name is
Red and Snow. His preoccupation with this theme was skillfully dealt through an
overwhelming perspective and it is recurrent throughout the works in question.
The clash is at the heart of the novel, My Name is Red, and was clearly
reflected in different perspectives of looking at the world, particularly in
Eastern and Western methods of painting. In Snow, these two worlds acted as the
primary focus and the main source of robust and spirited tension.
Doğu ile Batı arasındaki çatışmanın, başka bir deyişle
Doğu-Batı bölünmesinin, sosyoloji, coğrafya, tarih, din ve edebi çalışmalar
gibi birçok bilimsel alanda çeşitli çağrışımları bulunmaktadır. Uygulamadaki
farklılığa rağmen, günümüz dünyasında hala var olan dünyanın iki bölümü, yani
Doğu ve Batı, arasındaki bu tarihsel bölünmeyi ya da kutuplaşmayı temsil etmeye
devam etmektedir. Bu makale kutuplaşmayı edebi bakış açısıyla araştırmaya
çalışmıştır. Bu bağlamda, Nobel Ödüllü yazar, Orhan Pamuk’un iki önemli eseri
iki uygarlık arasındaki çatışmanın kapsamını ve derinliğini araştırmak için
seçilmiştir. Pamuk, okurlarını Benim Adım Kırmızı ve Kar romanlarında bu yaygın
çatışmatı keşfetmeye davet etmektedir. Onun bu temayla meşguliyeti çok kuvvetli
bir bakış açısıyla ustaca ele alınmış ve konu söz konusu eserlerde baştan başa
tekrar etmiştir. Çatışma, Benim Adım Kırmızı romanının temelindedir ve dünyaya
bakıştaki farklı bakış açılarında, özellikle Doğu ve Batı resim yapma
yöntemlerinde, açıkça yansıtılmıştır.
Kar romanında, bu iki dünya, güçlü ve ateşli gerginliğin birincil odağı
ve ana kaynağı olarak işlev görmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | April 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 16 Issue: 43 |
.