Bu
araştırmanın amacı bulunan sınıf öğretmenlerinin sınıflarındaki Suriyeli
öğrencilerin eğitimi ile ilgili olarak karşılaştıkları sorunları ve çözüm
önerilerini tespit etmeye yöneliktir Araştırma, Suriyeli öğrencilerin yoğun
olarak bulunduğu Mersin ilinin Toroslar ilçesinde bulunan 6 ilkokulda, 160
gönüllü sınıf öğretmenin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlere
araştırmacılar tarafından geliştirilen verilen veri toplama aracı (anket) kişisel
bilgi formu ve 22’si problemlerin tespitine 5’i çözüm önerilerine yönelik 27
anket maddesi içermektedir. Araştırmadan elde edilen bulgular öğretmenlerin; Suriyeli
öğrencilere yönelik olarak Türkçe dil ve matematik becerilerinin yeterli
olmadığı, yaşı büyük öğrencilerin uyum sorunu olduğu, kendi aralarında şiddet
uyguladıkları, Türk öğrencilerle karşılıklı şiddet uyguladıkları, oyunlarının
şiddet içerikli olduğu, arkadaş seçimlerini kendi aralarında yaptıkları, okul
kaynaklarının ve veli katılımının yeterli olmadığı ve rehberlik servisinin
yeterli olduğu yönündeki görüşlere katıldığını göstermektedir. Öğretmenler;
Suriyeli öğrencilerin ayrı sınıfta okumaları, velilerin ana-baba eğitimine
alınması, öğrencilerin kaynaştırmadan sonra diğer sınıflarla birleştirilmesi ve
yaşı büyük olanların ayrı sınıflarda eğitim almaları konusundaki önerilere de çoğunlukla
katılıyorum düzeyinde görüş bildirmişlerdir. Ankete verilen yanıtlar üzerinde, SPSS
programında testler kullanılarak yaş, cinsiyet, medeni durum, lisans eğitimi,
öğretmenlikte geçen kıdem yılı, okutulan sınıf düzeyi ve hizmet içi eğitim
değişkenlerine göre fark analizi yapılmıştır. Cinsiyete göre 2, lisans eğitim
durumuna göre 3, yaşa göre 3, kıdeme göre 1, sınıf düzeyine göre 5, hizmet içi
eğitime göre 5 maddede öğretmen görüşleri arasında farklılık bulunmuştur. Fark
bulunan maddelere göre; kadın öğretmenlerin şiddete karşı daha duyarlı
oldukları, Kıdemli öğretmenler ile 4. Sınıfı okutan öğretmenlerin uyum
sorunlarına ilişkin daha iyimser oldukları, Suriyeli çocukların eğitimine
yönelik hizmet içi eğitim alanların şiddet ve adaptasyon sorunlarına daha
ilgili oldukları ifade edilebilir. Bu bulgular geleceğe umutla bakmak için
sebep olduğu şeklinde yorumlanmıştır. Öte yandan, sorunların çözümü için
merkezi otoritenin inisiyatifinin beklendiği düşüncesiyle, yerel aktörlerin
daha fazla aktif olmasının yollarının aranması gerektiği önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 16 Issue: 44 |
.