Research Article
BibTex RIS Cite

CORRELATION BETWEEN THE SELF-REGULATION SKILLS AND SOLITARINESS AND SOCIAL DISSATISFACTION LEVELS OF CHILDREN OF 60-72 MONTHS OLD

Year 2020, Volume: 17 Issue: 45, 124 - 139, 23.04.2020

Abstract

References

  • Adagideli, F. H. (2013). Investigation of young children’s metacognitive and selfregulatory abilities in mathematics activities. Yayımlanmamış master tezi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Adagideli, F.H. (2018). Okul Öncesi Çocuklarının İlkokula Hazır Bulunuşluklarının Yordayıcısı Olarak Öz-Düzenleme Becerilerinin İncelenmesi. Doktora tezi. Marmara Üniversitesi. İstanbul.
  • Aksoy, A.B., Tozduman Yaralı, K. (2017), Çocukların Öz Düzenleme Beceirleri İle Oyun Becerilerinin Cinsiyete Göre İncelenmesi,Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,Cilt:7,S:2,442-455.
  • Bülgür N. (2018), Montessori Eğitiminin 5-6 yaş grubu Çocukların Yalnızlık ve Sosya Memnuniyetsizlik Düzeyleri Üzeirndeki Etkisi (Adana İli Örneği),Yüksk Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Carlson, S. M., Davis, A. C. ve Leach, J. G. (2005). Less is more executive function and symbolic representation in preschool children. Psychological Science, 16(8), 609-616.
  • Cassidy, J. & Asher, S., (1992). Loneliness and peer relations in young children, Child Development, 63(2), 350 - 365.
  • Erol, A. ve İvrendi, A . (2018). 4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi (Anne Formu). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 178-195.
  • Gençtan, E. (1998). Kim bilir? İstanbul: Metis Yayınları.
  • Graziano, P. A., Reavis, R. D., Keane, S. P., & Calkins, S. D. (2007). The role of emotion regulation in children's early academic success. Journal of School Psychology, 45(1), 3–19.
  • Holmes, C. J., Kim-Spoon, J., & Deater-Deckard, K. (2016). Linking executive function and peer problems from early childhood through middle adolescence. Journal of Abnormal Child Psychology, 44(1), 31–42.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi (20.baskı). Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koçyiğit, S. Sezer, T., & Yılmaz, E. (2015). 60-72 aylık çocukların sosyal yetkinlik ve duygu düzenleme becerileri ile oyun becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 209-218.
  • Körler, Y. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin çeşitli değişkenler açısından yalnızlık düzeyleri ve yalnızlık ile sosyal duygusal öğrenme becerileri arasındaki ilişkiler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Parkhurst, J.T., & Hopmeyer, A. (1999). Developmental change in the source of loneliness in childhood and adolescence: Contructing a theoretical model. In K.J. Rotenbeerf and S. Hymel (Eds.) Loneliness in childhood and adolescence, 56-79.New York: Cambridge University Press.
  • Rothbart, M. K. ve Bates, J. E. (1998). Temperament. In W. Damon (Series Ed.) ve N. Eisenberg (Vol. Ed.), Handbook of child psychology: Vol. 3. Social, emotional and personality development (5th ed., pp. 105-176). New York: Wiley.
  • Savina, E. (2014). Does play promote self-regulation in children? Early Child Development and Care, 184(11), 1692–1705.
  • Seefeldt, C., & Wasik, B. (2006) Early education: Three, Four, and Five Year Olds Go to School 2nd edition, Prentice Hall PTR, Maryland s: 54-56
  • Şahin, H.G.,(2019) 60-72 Aylık Çocukların Bağlanma Durumları İle Yalnızlık Ve Sosyal Memnuniyetsizlik Duyguları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, İstanbul.
  • Tanrıbuyurdu E.F., ve Yıldız T.G. (2014). Okul Öncesi Öz-düzenleme Ölçeği(OÖDÖ):Türkiye Uyarlama Çalışması.Türk Eğitim Dergisi,39,176,317-328Taylı, A. (2007). Kardeş Sahibi olup olmama durumunun okul öncesi dönemdeki sosyal oyuna etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 103-115.
  • Tozduman Yararlı, K. & Güngör Aytar, F.A. (2017). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Davranışlarının Öz-düzenleme Becerileri Yönünden İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2017; 13(3): 856 – 870.
  • Tutkun, C., Tezel Şahin, F., Işıktekiner, S.. Dört- beş yaş çocuklarının öz düzenleme becerilerinin incelenmesi.. Pegem Atıf İndeksi, North America, 0, oct. 2016. Available at: <http://www.pegemindeks.net/index.php/Pati/article/view/9786053183563b2.028/9786053183563>. Date accessed: 20 Sep. 2019.
  • Vallotton, C. and Ayoub, C. (2011). Use your words: The role of language in the development of toddlers’ self-regulation. Early Childhood Research Quarterly, 26(2), 169-181.
  • Yazıcı, Z., Duyan, V., ve Gelbal, S. (2013). Yalnızlık ve Sosyal Memnuniyetsizlik Ölçeği'nin 60-72 Aylık Türk çocuklarına uyarlanması. Journal of Society & Social Work, 24(2), 45-58.
  • Yazıcı, Z. (2016). Erken Çocukluk Döneminde Sosyal Yalnızlık. Uluslararası Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi, 9.14-26
  • Younger, J. B. (1995). The alienation of the sufferer. Advanced Nursing Science, 17(4), 53 72.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In M. Boekaerts & P. R. Pintrich, (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 13– 39). San Diego, CA: Academic Press.

ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMESİNE GÖRE 60-72 AYLIK ÇOCUKLARIN ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİ İLE YALNIZLIK VE SOSYAL MEMNUNİYETSİZLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

Year 2020, Volume: 17 Issue: 45, 124 - 139, 23.04.2020

Abstract

Erken
çocukluk döneminde öz-düzenleme ile ilgili becerilerin gelişmesi, olumlu sosyal
davranışları etkilemekte, çocuğun hayata katılımında önemli bir yer
tutmaktadır. Özellikle sosyal sınıf ortamı, olumlu ilişkiler, çevre ile
etkileşimde bulunma öz-düzenleme becerilerini geliştireceği gibi çocuğun
yalnızlığını gideren bir etken olarak karşımıza çıkmaktadır.
Bu araştırma okul öncesi eğitim alan
çocukların öz-düzenleme becerileri ile yalnızlık ve sosyal memnuniyetsizlik
düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma
ilişkisel tarama modelinde planlanmıştır. Araştırmanın evrenini Hatay ve Bingöl
il merkezinde okul öncesi eğitime devam eden 60-72 aylık çocuklar oluşturmaktadır.
Örneklemi ise tesadüfen seçilen 60-72 aylık 292 çocuk oluşturmaktadır.
Çalışmada “Yalnızlık ve Sosyal Memnuniyetsizlik Ölçeği” ve “4-6 Yaş Çocuklarına
Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeği (Öğretmen Formu)” kullanılmıştır.
Araştırma
bulgularına göre
çocukların
yalnızlık ve sosyal memnuniyetsizlik düzeyi arttıkça öz-düzenleme becerilerinin
anlamlı düzeyde azaldığı saptanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre,
çocukların öz-düzenleme becerileri ile yalnızlık ve sosyal memnuniyetsizlikleri
arsında negatif yönde anlamlı ilişkiler bulunmaktadır.

References

  • Adagideli, F. H. (2013). Investigation of young children’s metacognitive and selfregulatory abilities in mathematics activities. Yayımlanmamış master tezi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Adagideli, F.H. (2018). Okul Öncesi Çocuklarının İlkokula Hazır Bulunuşluklarının Yordayıcısı Olarak Öz-Düzenleme Becerilerinin İncelenmesi. Doktora tezi. Marmara Üniversitesi. İstanbul.
  • Aksoy, A.B., Tozduman Yaralı, K. (2017), Çocukların Öz Düzenleme Beceirleri İle Oyun Becerilerinin Cinsiyete Göre İncelenmesi,Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,Cilt:7,S:2,442-455.
  • Bülgür N. (2018), Montessori Eğitiminin 5-6 yaş grubu Çocukların Yalnızlık ve Sosya Memnuniyetsizlik Düzeyleri Üzeirndeki Etkisi (Adana İli Örneği),Yüksk Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Carlson, S. M., Davis, A. C. ve Leach, J. G. (2005). Less is more executive function and symbolic representation in preschool children. Psychological Science, 16(8), 609-616.
  • Cassidy, J. & Asher, S., (1992). Loneliness and peer relations in young children, Child Development, 63(2), 350 - 365.
  • Erol, A. ve İvrendi, A . (2018). 4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi (Anne Formu). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 178-195.
  • Gençtan, E. (1998). Kim bilir? İstanbul: Metis Yayınları.
  • Graziano, P. A., Reavis, R. D., Keane, S. P., & Calkins, S. D. (2007). The role of emotion regulation in children's early academic success. Journal of School Psychology, 45(1), 3–19.
  • Holmes, C. J., Kim-Spoon, J., & Deater-Deckard, K. (2016). Linking executive function and peer problems from early childhood through middle adolescence. Journal of Abnormal Child Psychology, 44(1), 31–42.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi (20.baskı). Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koçyiğit, S. Sezer, T., & Yılmaz, E. (2015). 60-72 aylık çocukların sosyal yetkinlik ve duygu düzenleme becerileri ile oyun becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 209-218.
  • Körler, Y. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin çeşitli değişkenler açısından yalnızlık düzeyleri ve yalnızlık ile sosyal duygusal öğrenme becerileri arasındaki ilişkiler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Parkhurst, J.T., & Hopmeyer, A. (1999). Developmental change in the source of loneliness in childhood and adolescence: Contructing a theoretical model. In K.J. Rotenbeerf and S. Hymel (Eds.) Loneliness in childhood and adolescence, 56-79.New York: Cambridge University Press.
  • Rothbart, M. K. ve Bates, J. E. (1998). Temperament. In W. Damon (Series Ed.) ve N. Eisenberg (Vol. Ed.), Handbook of child psychology: Vol. 3. Social, emotional and personality development (5th ed., pp. 105-176). New York: Wiley.
  • Savina, E. (2014). Does play promote self-regulation in children? Early Child Development and Care, 184(11), 1692–1705.
  • Seefeldt, C., & Wasik, B. (2006) Early education: Three, Four, and Five Year Olds Go to School 2nd edition, Prentice Hall PTR, Maryland s: 54-56
  • Şahin, H.G.,(2019) 60-72 Aylık Çocukların Bağlanma Durumları İle Yalnızlık Ve Sosyal Memnuniyetsizlik Duyguları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, İstanbul.
  • Tanrıbuyurdu E.F., ve Yıldız T.G. (2014). Okul Öncesi Öz-düzenleme Ölçeği(OÖDÖ):Türkiye Uyarlama Çalışması.Türk Eğitim Dergisi,39,176,317-328Taylı, A. (2007). Kardeş Sahibi olup olmama durumunun okul öncesi dönemdeki sosyal oyuna etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 103-115.
  • Tozduman Yararlı, K. & Güngör Aytar, F.A. (2017). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Davranışlarının Öz-düzenleme Becerileri Yönünden İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2017; 13(3): 856 – 870.
  • Tutkun, C., Tezel Şahin, F., Işıktekiner, S.. Dört- beş yaş çocuklarının öz düzenleme becerilerinin incelenmesi.. Pegem Atıf İndeksi, North America, 0, oct. 2016. Available at: <http://www.pegemindeks.net/index.php/Pati/article/view/9786053183563b2.028/9786053183563>. Date accessed: 20 Sep. 2019.
  • Vallotton, C. and Ayoub, C. (2011). Use your words: The role of language in the development of toddlers’ self-regulation. Early Childhood Research Quarterly, 26(2), 169-181.
  • Yazıcı, Z., Duyan, V., ve Gelbal, S. (2013). Yalnızlık ve Sosyal Memnuniyetsizlik Ölçeği'nin 60-72 Aylık Türk çocuklarına uyarlanması. Journal of Society & Social Work, 24(2), 45-58.
  • Yazıcı, Z. (2016). Erken Çocukluk Döneminde Sosyal Yalnızlık. Uluslararası Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi, 9.14-26
  • Younger, J. B. (1995). The alienation of the sufferer. Advanced Nursing Science, 17(4), 53 72.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In M. Boekaerts & P. R. Pintrich, (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 13– 39). San Diego, CA: Academic Press.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Oğuz Emre

Ahmet Temiz 0000-0003-3628-6429

Suna Tarkoçin 0000-0002-3380-2144

Ayşegül Ulutaş 0000-0002-6497-6534

Publication Date April 23, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 17 Issue: 45

Cite

APA Emre, O., Temiz, A., Tarkoçin, S., Ulutaş, A. (2020). ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMESİNE GÖRE 60-72 AYLIK ÇOCUKLARIN ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİ İLE YALNIZLIK VE SOSYAL MEMNUNİYETSİZLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(45), 124-139.
AMA Emre O, Temiz A, Tarkoçin S, Ulutaş A. ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMESİNE GÖRE 60-72 AYLIK ÇOCUKLARIN ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİ İLE YALNIZLIK VE SOSYAL MEMNUNİYETSİZLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. April 2020;17(45):124-139.
Chicago Emre, Oğuz, Ahmet Temiz, Suna Tarkoçin, and Ayşegül Ulutaş. “ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMESİNE GÖRE 60-72 AYLIK ÇOCUKLARIN ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİ İLE YALNIZLIK VE SOSYAL MEMNUNİYETSİZLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17, no. 45 (April 2020): 124-39.
EndNote Emre O, Temiz A, Tarkoçin S, Ulutaş A (April 1, 2020) ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMESİNE GÖRE 60-72 AYLIK ÇOCUKLARIN ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİ İLE YALNIZLIK VE SOSYAL MEMNUNİYETSİZLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17 45 124–139.
IEEE O. Emre, A. Temiz, S. Tarkoçin, and A. Ulutaş, “ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMESİNE GÖRE 60-72 AYLIK ÇOCUKLARIN ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİ İLE YALNIZLIK VE SOSYAL MEMNUNİYETSİZLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 17, no. 45, pp. 124–139, 2020.
ISNAD Emre, Oğuz et al. “ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMESİNE GÖRE 60-72 AYLIK ÇOCUKLARIN ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİ İLE YALNIZLIK VE SOSYAL MEMNUNİYETSİZLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17/45 (April 2020), 124-139.
JAMA Emre O, Temiz A, Tarkoçin S, Ulutaş A. ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMESİNE GÖRE 60-72 AYLIK ÇOCUKLARIN ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİ İLE YALNIZLIK VE SOSYAL MEMNUNİYETSİZLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020;17:124–139.
MLA Emre, Oğuz et al. “ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMESİNE GÖRE 60-72 AYLIK ÇOCUKLARIN ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİ İLE YALNIZLIK VE SOSYAL MEMNUNİYETSİZLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 17, no. 45, 2020, pp. 124-39.
Vancouver Emre O, Temiz A, Tarkoçin S, Ulutaş A. ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMESİNE GÖRE 60-72 AYLIK ÇOCUKLARIN ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİ İLE YALNIZLIK VE SOSYAL MEMNUNİYETSİZLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020;17(45):124-39.

.