Research Article
BibTex RIS Cite

Konya kent merkezinde tüketicilerin margarin tüketimi üzerine etki eden faktörlerin analizi

Year 2021, Volume: 26 Issue: 3, 506 - 515, 07.12.2021
https://doi.org/10.37908/mkutbd.868186

Abstract

Amaç: Bu çalışmada, Konya ili merkez ilçelerinde (Selçuklu, Meram, Karatay) hanelerde margarin tüketiminde tüketici tercihlerini etkileyen faktörler belirlenmiştir.

Yöntem ve Bulgular: Bu araştırmada, araştırma alanı olarak Konya ilinin merkez ilçeleri (Selçuklu, Meram, Karatay) seçilmiştir. Veriler yüz yüze anketlerle elde edilmiş ve toplam 384 kişiyle görüşülmüştür. Araştırma verileri Nisan 2019 dönemine aittir. İlk olarak hanelerin sosyo-ekonomik göstergeleri incelenmiştir. Tüketicilerde margarin tüketimini etkileyen faktörleri araştırmak için lojistik regresyon analizi yapılmıştır.

Genel Yorum: Tüketicilerin margarin tüketim oranı %34.11’dir. Logistik regresyon analizi sonuçlarına göre, tüketicilerin doğum yeri, yüksek gelir grubu, hane büyüklüğü ve hane harcaması ile margarin tüketim eğilimi arasında pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet ve düşük gelir ile margarin tüketimi eğilimi arasında ters yönlü istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır.

Çalışmanın Önemi ve Etkisi: Margarin tüketimi ile ilgili çalışmalar sınırlıdır. Bu durum çalışmanın özgünlüğünü artırmaktadır. Margarin tüketimine etki eden faktörler lojistik regresyon ile analiz edilmiştir. Çalışma margarin tüketicileri kadar üretim yapan firmalar içinde önemlidir.

Thanks

Bu çalışma Pelin AVCI’nın Yüksek Lisans tezinin bir bölümüdür. Araştırmamıza katkıda bulunan tüketicilere teşekkür ederiz.

References

  • Akbay C (2005) Kahramanmaraş’ta hanehalklarinin gıda tüketim talebi ekonometrik analizi. KSÜ Fen ve Müh. Derg., 8(1),114-121.
  • Akbay C (2007) Urban households’ cooking oil and fat consumption patterns in Turkey: Quality vs. quantitiy. Qual Quant., 41 (6), 851-867.
  • Aktaş C, Erkuş O (2009) Lojistik regresyon analizi ile eskişehir’in sis kestiriminin incelenmesi. İTicÜ Fen Bilim. Derg., 8 (16), 47-59.
  • Ali Z, Aslam M, Rasool S (2013). Factors affecting consumption of edible oil in Pakistan. IOSR Journal of Business and Management, 15(1), 87-92.
  • Azabağaoğlu MÖ, İnan İH, Gaytancıoğlu O, Unakıtan G (2003)ten Tüketicilerin bitkisel sıvıyağ ve margarin satın alma davranışlarının analizi. Türkiye I. Yağlı Tohumlar, Bitkisel Yağlar ve Teknolojileri Sempozyumu, Mayıs 22-23, İstanbul, Türkiye. pp 22-23.
  • Baltacı A (2011) Amaca Yönelik Pazarlama Çabalarının Tüketicilerin Margarin Markası Seçimine Etkisi ve Ankara İli Keçiören İlçesi Süpermarketlerinde Yapılan Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, S. Bil. Enst., 145 s.
  • Beyhan Y (2004) Çalışma Hayatı Sağlık Riskleri ve Beslenme. Türk Tabipleri Birliği İşyeri Hekimliği Ders Notları. 8. bs. p.307-326.
  • Bircan H (2004) Lojistik regresyon analizi: Tıp verileri üzerine bir uygulama. KOÜ SBİED, 8(2), 185-208. ÇBS (2020) Sanayiden Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Belirlenmesi ve Azaltılmasına Yönelik Uygulamanın Kolaylaştırılmasının Sağlanması Projesi-Bitkisel Yağ Üretimi-Sektörel Uygulama Kılavuzu. T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Ankara. 12s.
  • Gündüz O, Esengün K (2010) Ailelerin bitkisel yağ tüketimleri üzerine bir araştırma. KMUSEKAD, 2010(2), 67-72. Hosmer DW, Lemeshow S (1980) Goodness of fit tests for the multiple logistic regression model. Commun. Stat., A 9 (10), 1043-1069.
  • Irmak S, Ercan U (2016) Veri Madenciliği ile Hanehalkı Margarin Tüketimini Etkileyen Sosyoekonomik, Demografik ve Hanehalkı Karakteristiklerinin Belirlenmesi. Xth International Statistics Days Conference (ISDC’2016), Oct 07-09, Giresun, Turkey. pp 465-476.
  • Kim D, (2008) Demand and pricing in the US margarine industry. JAFIO, 6 (1), 1-19.
  • Köksal O (1993) İşçi Beslenmesi ve İşyeri Hekiminin Beslenme Konusunda Görevleri Türk Tabipleri Birliği İş Hekimliği Ders Notları. 3. baskı. Maya Matbaacılık, p. 295-314.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2016) Tarım Yağ Bitkileri. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara, 73 s.
  • Miran B (2011) Temel İstatistik. Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 302 s.
  • Oğan Y, Küçükkömürler S (2018) Yiyecek içecek işletmelerinde yağ kullanimi; Arhavi örneği. Güncel Turizm Araş. Derg., 2(1), 602-615.
  • Özer EA, Dede S, Dursun A, Avşar YK (2016) Gıda Piramitleri. Fonksiyonel Beslenme (Eds. Güzel Seydim ZB), Sidas Yayıncılık, İzmir. pp 13-30.
  • Öztekin EÖ (2006) Tekirdağ İlinde Bitkisel Yağ Ürünlerinde Tüketici Eğilimleri ve Müşteri Memnuniyet Analizi. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Fen Bil. Enst., 82 s.
  • Pan S, Mohanty S, Welch M (2008). India edible oil consumption: A censored incomplete demand approach. J. Agric. Appl. Econ., 40 (3), 821-835.
  • Polat F (2010) Yemeklik Yağ Sektöründe Tüketici Davranışlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bil. Enst., 198 s.
  • Sizege Ç (2017) Multinomial probit modelinde bayes yaklaşımı: Türkiye’de yağ tüketim tercihinin incelenmesi. TÜ SBD, 19(2), 441-459.
  • Sözen S, Bilir N, Yıldız AN, Yıldız E, Sözen T (2009). Metal sektöründe bir işyerinde çalışanların beslenme alışkanlıkları ve ilişkili antropometrik ölçümleri. THB, 28(3), 7-14.
  • Şengül S (2002) Türkiye’de kentsel ve kırsal kesimde gelir gruplarına göre gıda talebi. UÜ İİBF Dergisi, 21 (1), 257-282.
  • Torun S (2013) Kozmetik Amacıyla Kullanılan Bazı Bitkisel Yağların Yağ Asidi Bileşimlerinin Analizi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bil. Enst., 67 s.
  • Tosun M (2003) Bitkisel Sıvı Yağlar Sektör Araştırması. Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. Yayınları, Araştırma Müdürlüğü. Genel Araştırmalar, 3, (1-2), Ankara.
  • Yen ST, Kan K, Su S J (2002) Household demand for fats and oils: two-step estimation of a censored demand system. Appl. Econ., 34(14), 1799-1806.

Analysis of the factors affecting the margarine consumption of consumers in Konya city center

Year 2021, Volume: 26 Issue: 3, 506 - 515, 07.12.2021
https://doi.org/10.37908/mkutbd.868186

Abstract

Aims: In this study, factors affecting consumer preferences in margarine consumption in households in central district of Konya (Selçuk, Meram, Karatay) were determined.

Methods and Results: In this study, the central districts of Konya (Selçuk, Meram, Karatay) were selected as the research area. The data were obtained from face-to-face surveys and a total of 384 people were interviewed. Research data belongs to the period April 2019. First, the social-economic indicators of the household were examined. Logistic regression analysis was conducted to investigate the factors affecting the consumption of margarine in consumers.

Conclusions: Margarine consumption rate of consumers is %34.11. According to the results of the logistic regression analysis, it was determined that there is a positive and statistically significant relationship between the place of birth of the consumers, the high income group, the size of the household, and the consumption tendency of margarine. It was determined that there is a statistically significant inverse relationship between gender and low income and the tendency to consume margarine.

Significance and Impact of the Study: Studies on margarine consumption are limited. This situation increases the originality of the study. Factors affecting margarine consumption were by logistic regression. The work is important for the production companies as well for the consumption of margarine.

References

  • Akbay C (2005) Kahramanmaraş’ta hanehalklarinin gıda tüketim talebi ekonometrik analizi. KSÜ Fen ve Müh. Derg., 8(1),114-121.
  • Akbay C (2007) Urban households’ cooking oil and fat consumption patterns in Turkey: Quality vs. quantitiy. Qual Quant., 41 (6), 851-867.
  • Aktaş C, Erkuş O (2009) Lojistik regresyon analizi ile eskişehir’in sis kestiriminin incelenmesi. İTicÜ Fen Bilim. Derg., 8 (16), 47-59.
  • Ali Z, Aslam M, Rasool S (2013). Factors affecting consumption of edible oil in Pakistan. IOSR Journal of Business and Management, 15(1), 87-92.
  • Azabağaoğlu MÖ, İnan İH, Gaytancıoğlu O, Unakıtan G (2003)ten Tüketicilerin bitkisel sıvıyağ ve margarin satın alma davranışlarının analizi. Türkiye I. Yağlı Tohumlar, Bitkisel Yağlar ve Teknolojileri Sempozyumu, Mayıs 22-23, İstanbul, Türkiye. pp 22-23.
  • Baltacı A (2011) Amaca Yönelik Pazarlama Çabalarının Tüketicilerin Margarin Markası Seçimine Etkisi ve Ankara İli Keçiören İlçesi Süpermarketlerinde Yapılan Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, S. Bil. Enst., 145 s.
  • Beyhan Y (2004) Çalışma Hayatı Sağlık Riskleri ve Beslenme. Türk Tabipleri Birliği İşyeri Hekimliği Ders Notları. 8. bs. p.307-326.
  • Bircan H (2004) Lojistik regresyon analizi: Tıp verileri üzerine bir uygulama. KOÜ SBİED, 8(2), 185-208. ÇBS (2020) Sanayiden Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Belirlenmesi ve Azaltılmasına Yönelik Uygulamanın Kolaylaştırılmasının Sağlanması Projesi-Bitkisel Yağ Üretimi-Sektörel Uygulama Kılavuzu. T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Ankara. 12s.
  • Gündüz O, Esengün K (2010) Ailelerin bitkisel yağ tüketimleri üzerine bir araştırma. KMUSEKAD, 2010(2), 67-72. Hosmer DW, Lemeshow S (1980) Goodness of fit tests for the multiple logistic regression model. Commun. Stat., A 9 (10), 1043-1069.
  • Irmak S, Ercan U (2016) Veri Madenciliği ile Hanehalkı Margarin Tüketimini Etkileyen Sosyoekonomik, Demografik ve Hanehalkı Karakteristiklerinin Belirlenmesi. Xth International Statistics Days Conference (ISDC’2016), Oct 07-09, Giresun, Turkey. pp 465-476.
  • Kim D, (2008) Demand and pricing in the US margarine industry. JAFIO, 6 (1), 1-19.
  • Köksal O (1993) İşçi Beslenmesi ve İşyeri Hekiminin Beslenme Konusunda Görevleri Türk Tabipleri Birliği İş Hekimliği Ders Notları. 3. baskı. Maya Matbaacılık, p. 295-314.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2016) Tarım Yağ Bitkileri. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara, 73 s.
  • Miran B (2011) Temel İstatistik. Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 302 s.
  • Oğan Y, Küçükkömürler S (2018) Yiyecek içecek işletmelerinde yağ kullanimi; Arhavi örneği. Güncel Turizm Araş. Derg., 2(1), 602-615.
  • Özer EA, Dede S, Dursun A, Avşar YK (2016) Gıda Piramitleri. Fonksiyonel Beslenme (Eds. Güzel Seydim ZB), Sidas Yayıncılık, İzmir. pp 13-30.
  • Öztekin EÖ (2006) Tekirdağ İlinde Bitkisel Yağ Ürünlerinde Tüketici Eğilimleri ve Müşteri Memnuniyet Analizi. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Fen Bil. Enst., 82 s.
  • Pan S, Mohanty S, Welch M (2008). India edible oil consumption: A censored incomplete demand approach. J. Agric. Appl. Econ., 40 (3), 821-835.
  • Polat F (2010) Yemeklik Yağ Sektöründe Tüketici Davranışlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bil. Enst., 198 s.
  • Sizege Ç (2017) Multinomial probit modelinde bayes yaklaşımı: Türkiye’de yağ tüketim tercihinin incelenmesi. TÜ SBD, 19(2), 441-459.
  • Sözen S, Bilir N, Yıldız AN, Yıldız E, Sözen T (2009). Metal sektöründe bir işyerinde çalışanların beslenme alışkanlıkları ve ilişkili antropometrik ölçümleri. THB, 28(3), 7-14.
  • Şengül S (2002) Türkiye’de kentsel ve kırsal kesimde gelir gruplarına göre gıda talebi. UÜ İİBF Dergisi, 21 (1), 257-282.
  • Torun S (2013) Kozmetik Amacıyla Kullanılan Bazı Bitkisel Yağların Yağ Asidi Bileşimlerinin Analizi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bil. Enst., 67 s.
  • Tosun M (2003) Bitkisel Sıvı Yağlar Sektör Araştırması. Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. Yayınları, Araştırma Müdürlüğü. Genel Araştırmalar, 3, (1-2), Ankara.
  • Yen ST, Kan K, Su S J (2002) Household demand for fats and oils: two-step estimation of a censored demand system. Appl. Econ., 34(14), 1799-1806.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Agricultural Engineering
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Pelin Avcı 0000-0003-3214-0756

Mevlüt Gül 0000-0002-0147-7228

Publication Date December 7, 2021
Submission Date January 26, 2021
Acceptance Date April 15, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 26 Issue: 3

Cite

APA Avcı, P., & Gül, M. (2021). Konya kent merkezinde tüketicilerin margarin tüketimi üzerine etki eden faktörlerin analizi. Mustafa Kemal Üniversitesi Tarım Bilimleri Dergisi, 26(3), 506-515. https://doi.org/10.37908/mkutbd.868186

22740137731737513771 13774 15432 1813713775 14624 15016 i2or 1857924881download