Research Article
BibTex RIS Cite

Health Improvement and Health Communıcatıon: Of Socıal Medıa Medıcıne Use of Health Instıtutıons

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 33 - 56, 28.06.2020

Abstract

Health communication; it is a basic building block that enables the exchange of information and interaction between people to improve health. This study aimed to give an idea about how the use of social media channels has progressed in the healthcare institutions and how they should progress in the transformation process in communication technologies. According to BoomSocial 2019 social media data analysis, in the light of the information obtained, the comparison of private health institutions and public health institutions that use social media most effectively has been made. Accordingly, the points at which the two sectors intersect and divide have been addressed. The risks brought and created by the social media to the healthcare sector were evaluated. In the study, social media accounts of public and private hospitals were analyzed by content analysis method. The information obtained has been tried to be explained by summarizing the messages targeted to be handled in terms of content. As a result of the study, it is possible to say that the use of social media has an important role in improving health and establishing health communication. It is thought that social media channels should be developed in both public and private health service providers and should be handled with more comprehensive evaluations.

References

  • Becerikli, S. Y. (2012). Sağlık İletişimi Çalışmalarında Alımlama Analizinin Kullanımı: Odak Grup Çalışması Yoluyla Kamu Kampanyaları Ve Reklam Metinlerine İlişkin Çapraz Bir Okuma Pratiği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi| İstanbul University Faculty of Communication Journal, (43), 163-177.
  • Becerikli, S. Y. (2013). Türkiye’de sağlık iletişimi üzerine yazılan lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizi: eleştirel bir bakış. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 12(2), 25-36.
  • Berlin, R. E., & Donohew, L. (1990). Communication and Health: Sysytem and Applications. New Jersey: Erlbaum Associates.
  • Charter, O. (1986, Kasım 21). The Ottawa Charter for Health Promotion . Oxford University Press, 1(4), 3-5.
  • Çobaner, A. A., & Köksoy, S. (2014). Sağlık Alanında Sosyal Medyanın Kullanımı: Twitter’da Sağlık Mesajları. Akademik Konferans Bildirileri, 899-906.
  • Erbaydar, T. (2003). Halk Sağlığı Açısından Sağlık İletişimi. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 25(4), 6.
  • Ferihan, A. Y. A. Z., & Hakan, A. Y. A. Z. (2017). Sağlık İletişimi Ve Medyayı Konu Alan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir Analiz. Atatürk İletişim Dergisi, (14), 147-172.
  • Gebze Fatih Devlet Hastanesi. (2018, 03 19). Gebze Fatih Devlet Hastanesi. gebzefatihdh.saglik.gov.tr: https://gebzefatihdh.saglik.gov.tr/TR,139790/tarihce.html adresinden alındı.
  • Geysi, A. (2019). Sağlık İletişiminde Sosyal Medyanın Yeri: Kocaeli İlindeki Sağlık Kurumlarının Sosyal Medya Kullanımlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Göçmen, L., & Meydan Acımış, N. (2017). Dünden Günümüze Türkiye' de Sağlığın Geliştirilmesi. Sağlık ve Toplum Dergisi, 4.
  • Hülür, A. B. (2016). Sağlık İletişimi, Medya ve Etik: Bir Sağlık Haberinin Analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 155-178.
  • Karagöz, K. (2016). Sağlık İletişimde Sosyal Medyanın Rolü: Türkiye’de Sağlık Kurumlarının Sosyal medya kullanımının İncelenmesi.  Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kreps, G. L., & Thornton, B. C. (1992). Health Communication Theory and Practice. Illinois: Waveland Press.
  • Mendi, B. (2015). Sağlık iletişiminde sosyal medyanın kullanımı: dünyadaki ve Türkiye’deki uygulamalar.
  • Mendi, B., & Oğuz, G. (2018). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Sosyal Medyayı Kullanım Özellikleri Bağlamında İncelenmesi: Bir Vakıf Üniversitesindeki Sağlık Bilimleri Öğrencileri Üzerinde Değerlendirme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 666-690.
  • Medical Park Hastaneleri. (tarih yok). https://www.medicalpark.com.tr/hakkimizda/c-1 adresinden alındı.
  • Medipol Sağlık Grubu. (tarih yok). https://www.medipol.com.tr/kurumsal adresinden alındı
  • National Cancer Institute, (2001). Ries LAG, Eisner MP, Kosary CL, et al. SEER cancer statistics review, 1973-1998. Bethesda.
  • Öksüz, B., & ALTINTAŞ, V. (2017). Sağlık turizminde dijital iletişim kanallarının kullanımı. Seyahat ve otel işletmeciliği dergisi, 14(1), 59-75.
  • Öztürk, G., & Öymen, G. (2013). Sağlık İletişiminde Sosyal Medya Kullanımının Stratejik Önemi: Türkiye’de Kalp Sağlığı ile İlgili Kâr Amacı Gütmeyen Kuruluşlar Üzerine Bir Değerlendirme.
  • Sağlık Bakanlığı, & Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. (2011). Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesi Sözlüğü. World Health Organization:1998(978-975-590-361-3). Ankara: Bakanlık Yayını.
  • Şener, E., & SAMUR, M. (2013). Sağlığı geliştirici bir unsur olarak sosyal medya: Facebookta sağlık. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(4), 508-523.
  • Tosyalı, H., & Sütçü, C. S. (2016). Sağlık iletişiminde sosyal medya kullanımının bireyler üzerindeki etkileri.
  • World Health Organization. (2005). Secretariat Background Document for the 6th Global. Bangkok, Thailand.
  • Zafer, C. & Vardarlıer, P. (2019). Medya ve Toplum. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22(2), 355-361.

Sağlığın Geliştirilmesi Ve Sağlık İletişimi: Sağlık Kurumlarının Sosyal Medya Mecra Kullanımının İncelenmesi

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 33 - 56, 28.06.2020

Abstract

Sağlık iletişimi; sağlığın geliştirilmesi amacıyla insanlar arasında sağlık konularında yapılan bilgi alışverişinin, etkileşimin gerçekleşmesini sağlayan temel bir yapı taşıdır. Bu çalışma, iletişim teknolojilerinde yaşanan dönüşüm sürecinde sosyal medya mecra kullanımının sağlık kurumlarında nasıl ilerlediğini ve nasıl ilerlemesi gerektiği konusunda fikir vermeyi amaçlamıştır. BoomSocial 2019 sosyal medya veri analizine göre elde edilen bilgiler ışığında sosyal medyayı en etkin kullanan özel sağlık kurumları ile kamu sağlık kurumunun kıyaslaması yapılmıştır. Bu doğrultuda araştırmada iki sektörün kesiştiği ve ayrıldığı noktalar ele alınmıştır. Sosyal medyanın sağlık hizmeti sektörüne kazandırdıkları ve oluşturduğu riskler değerlendirilmiştir. Çalışmada içerik analizi yöntemi ile kamu ve özel hastaneye ait sosyal medya hesapları incelenmiştir. Elde edilen bilgiler içerik yönünden ele alınarak ulaştırılması hedeflenen iletiler özetlenerek açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışmanın sonucunda sosyal medya mecra kullanımının sağlığın geliştirilmesi ve sağlık iletişiminin kurulmasında önemli bir rol üstlendiğini söylemek mümkündür. Sosyal medya mecralarının hem kamu hem de özel sağlık hizmeti sunucularında geliştirilmesi ve daha kapsamlı değerlendirmeler ile ele alınması gerektiği düşünülmektedir. 

References

  • Becerikli, S. Y. (2012). Sağlık İletişimi Çalışmalarında Alımlama Analizinin Kullanımı: Odak Grup Çalışması Yoluyla Kamu Kampanyaları Ve Reklam Metinlerine İlişkin Çapraz Bir Okuma Pratiği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi| İstanbul University Faculty of Communication Journal, (43), 163-177.
  • Becerikli, S. Y. (2013). Türkiye’de sağlık iletişimi üzerine yazılan lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizi: eleştirel bir bakış. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 12(2), 25-36.
  • Berlin, R. E., & Donohew, L. (1990). Communication and Health: Sysytem and Applications. New Jersey: Erlbaum Associates.
  • Charter, O. (1986, Kasım 21). The Ottawa Charter for Health Promotion . Oxford University Press, 1(4), 3-5.
  • Çobaner, A. A., & Köksoy, S. (2014). Sağlık Alanında Sosyal Medyanın Kullanımı: Twitter’da Sağlık Mesajları. Akademik Konferans Bildirileri, 899-906.
  • Erbaydar, T. (2003). Halk Sağlığı Açısından Sağlık İletişimi. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 25(4), 6.
  • Ferihan, A. Y. A. Z., & Hakan, A. Y. A. Z. (2017). Sağlık İletişimi Ve Medyayı Konu Alan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir Analiz. Atatürk İletişim Dergisi, (14), 147-172.
  • Gebze Fatih Devlet Hastanesi. (2018, 03 19). Gebze Fatih Devlet Hastanesi. gebzefatihdh.saglik.gov.tr: https://gebzefatihdh.saglik.gov.tr/TR,139790/tarihce.html adresinden alındı.
  • Geysi, A. (2019). Sağlık İletişiminde Sosyal Medyanın Yeri: Kocaeli İlindeki Sağlık Kurumlarının Sosyal Medya Kullanımlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Göçmen, L., & Meydan Acımış, N. (2017). Dünden Günümüze Türkiye' de Sağlığın Geliştirilmesi. Sağlık ve Toplum Dergisi, 4.
  • Hülür, A. B. (2016). Sağlık İletişimi, Medya ve Etik: Bir Sağlık Haberinin Analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 155-178.
  • Karagöz, K. (2016). Sağlık İletişimde Sosyal Medyanın Rolü: Türkiye’de Sağlık Kurumlarının Sosyal medya kullanımının İncelenmesi.  Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kreps, G. L., & Thornton, B. C. (1992). Health Communication Theory and Practice. Illinois: Waveland Press.
  • Mendi, B. (2015). Sağlık iletişiminde sosyal medyanın kullanımı: dünyadaki ve Türkiye’deki uygulamalar.
  • Mendi, B., & Oğuz, G. (2018). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Sosyal Medyayı Kullanım Özellikleri Bağlamında İncelenmesi: Bir Vakıf Üniversitesindeki Sağlık Bilimleri Öğrencileri Üzerinde Değerlendirme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 666-690.
  • Medical Park Hastaneleri. (tarih yok). https://www.medicalpark.com.tr/hakkimizda/c-1 adresinden alındı.
  • Medipol Sağlık Grubu. (tarih yok). https://www.medipol.com.tr/kurumsal adresinden alındı
  • National Cancer Institute, (2001). Ries LAG, Eisner MP, Kosary CL, et al. SEER cancer statistics review, 1973-1998. Bethesda.
  • Öksüz, B., & ALTINTAŞ, V. (2017). Sağlık turizminde dijital iletişim kanallarının kullanımı. Seyahat ve otel işletmeciliği dergisi, 14(1), 59-75.
  • Öztürk, G., & Öymen, G. (2013). Sağlık İletişiminde Sosyal Medya Kullanımının Stratejik Önemi: Türkiye’de Kalp Sağlığı ile İlgili Kâr Amacı Gütmeyen Kuruluşlar Üzerine Bir Değerlendirme.
  • Sağlık Bakanlığı, & Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. (2011). Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesi Sözlüğü. World Health Organization:1998(978-975-590-361-3). Ankara: Bakanlık Yayını.
  • Şener, E., & SAMUR, M. (2013). Sağlığı geliştirici bir unsur olarak sosyal medya: Facebookta sağlık. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(4), 508-523.
  • Tosyalı, H., & Sütçü, C. S. (2016). Sağlık iletişiminde sosyal medya kullanımının bireyler üzerindeki etkileri.
  • World Health Organization. (2005). Secretariat Background Document for the 6th Global. Bangkok, Thailand.
  • Zafer, C. & Vardarlıer, P. (2019). Medya ve Toplum. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22(2), 355-361.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ceren Öztürk 0000-0001-7604-1915

Pelin Vardarlıer 0000-0002-5101-6841

Publication Date June 28, 2020
Submission Date May 3, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Öztürk, C., & Vardarlıer, P. (2020). Sağlığın Geliştirilmesi Ve Sağlık İletişimi: Sağlık Kurumlarının Sosyal Medya Mecra Kullanımının İncelenmesi. Modern Leisure Studies, 2(1), 33-56.