Research Article
BibTex RIS Cite

Stereoscopic Fotoğrafın Üretim Süreci ve Günümüzdeki Uygulamasına Bir Örnek: “Ayağıma Gelen Tarih” Projesi

Year 2016, Volume: 3 Issue: 1 - Pop Islam, 248 - 264, 15.06.2016

Abstract

İnsanların görme duyusu, çevrelerindeki ışıksal titreşimleri algılama ve değerlendirme konusunda ilerleme kaydettikçe çevresini çok daha iyi görmeye ve tanımaya başlamıştır. Bu süreçte kendini, doğayı, diğer canlıların inceliklerini fark eden insan, gördüklerini ve etkilendiği her şeyi resimlemeye başlamıştır. Zaman ilerledikçe bu konuda yeteneklerini geliştiren insan, yaptığı resimlerin daha gerçekçi/gördüğü gibi olması için uğraşmış, çeşitli denemeler yapmış, farklı tekniklerle deneysel çalışmalar gerçekleştirmiştir. Bu süreç içinde çok çeşitli teknikler geliştirilmiştir ancak bunlar arasında en eski ve günümüzde hala yararlanılan teknik stereoscopics görüntüleme çeşitlerinden biri olan anaglyph fotoğraflama tekniğidir. Bu teknik, eğitim ortamından, tıbba, eğlenceden, sanatsal ürünlere kadar pek çok alanda gerek eğlence gerekse eğitim materyali olarak kullanılmıştır. Bu makalede de bu tekniğin insanlar üzerinde bıraktığı etki, Almanya Nürnberg’de yaşayan Türklerle gerçekleştirilen “Ayağıma Gelen Tarih” projesi kapsamında değerlendirilmeye çalışılmıştır. 

References

  • Başar, M. R. (1995), Fotoğraf, Resim ve Modernizm Edebiyat Eleştiri, s. 9, 99-101. İstanbul: Mart Matbaacılık.
  • Berger, J. (2010), Görme Biçimleri Metis yayınları, İstanbul.
  • Çağlarca, S. (1991) Perspektif Resim ve Tekniği, İstanbul: İnkılap Kitabevi
  • Ecevit, N. Holografi ve uygulamaları, seminer notları, 2009
  • Franke W. H. (1977) Gördüklerimiz nasıl derinlik kazanır? Bilim ve Teknik sayı 117 s. 19-20.
  • Frizot, M. (1998), A New History of Photography, Könemann, Italy.
  • Göktepeli, M. (1994), Üç Boyutlu Dünya, Bilim ve Teknik, 324, Kasım: 42 -47
  • Güney, M. (1983) Bilim Teknik dergisi sayı Mart 1983; s. 12.
  • Hayes, R.M. (1989), A History and Filmography of Stereoscopic Cinema,
  • Perspecta Systems Ltd., North Carolina.
  • Judge, W. A. (1935), Stereoscopic Photography, Chapman & Hall Ltd. London.
  • Kılıç, L. (2007). Fotoğrafa Başlarken Dost Kitabevi, Ankara.
  • Kiziroğlu, İ. (2008) Genel Biyoloji, Ankara: Okutman Yayıncılık.
  • Permut, C. (1986), Collecting Photographic Antiques, Thosans Publishing Group, England
  • Selamoğlu, S. (1998), Üç Boyutlu Görme Stereoskopi, Bilim ve Teknik sayı 363, Şubat: 44 - 48.
  • Spira, S.F. (2001), History of Photography, Apeture, London.
  • Sözen, M. / Tanyeli, U. (2002) Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Symons, M. (1952), Stereo Photography, Focal Press, London.
  • Symons, M. (1978), Stereoscopic Cameras, The Stereoscopic Society, London.
  • Taşkan, M. (2008) Optiğin Tarihçesi, Seminer Notları.
  • TRT Eğitim Dairesi Başkanlığı (2015) Yayıncılık ve Medya Sözlüğü, Kayıhan Ajans, Ankara.
  • Yenişehirlioğlu, F. (2009) Görme Biçimleri, Hacettepe Üniversitesi seminer notları
  • Zakia, R. / Stroebel, L. (1993), The Focal Encyclopedia of Photography, The Focal Press, London.
  • İnternet Siteleri
  • Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı Nürnberg Başkonsolosluğu http://nurnberg.bk.mfa.gov.tr/ShowInfoNotes.aspx?ID=210204 (Erişim Tarihi: 10 Nisan 2016)
  • http://www.muslimheritage.com/uploads/Influence_Ibn_al-Haytham_on_Kamal_al-Din%20al-Farisi-1.jpg (Erişim Tarihi: 10 Nisan 2016)
  • http://www.antiq-photo.com/local/cache-vignettes/L800xH423/arton1005-e0f1a.jpg (Erişim Tarihi: 10 Nisan 2016).
  • Görseller: Şekil 1: http://www.muslimheritage.com/uploads/Influence_Ibn_al-Haytham_on_Kamal_al-Din%20al-Farisi-1.jpg

Production Process of Stereoscopic Photography and An Example of Its Recent Implementations: “History on My Door” Project

Year 2016, Volume: 3 Issue: 1 - Pop Islam, 248 - 264, 15.06.2016

Abstract

As people's eyesight improved in time so as to perceive and evaluate the vibrations of light, they started to see and make sense of their environments much better. Human beings exploring themselves, natüre and the characteristics of every living creature started to paint everything they were fascinated by and saw. As time passed by, people improved their skills about depicting the things around them, and tried to make the things in their paintings look more realistic/just like the way they saw them. For this purpose, they made several attempts and conducted experimental studies using different techniques. In the meantime, various techniques were developed; however, the oldest technique which is still used today is the use of anaglyph images, a stereoscopic imaging technique. This technique has been used as an instrument of both entertainment and education in the fields of education, medicine, entertainment and arts. Here, the present study aims to evaluate the effect of this technique on people through the project "History on My Door" conducted with the Turkish people living in Nuremberg, Germany.

References

  • Başar, M. R. (1995), Fotoğraf, Resim ve Modernizm Edebiyat Eleştiri, s. 9, 99-101. İstanbul: Mart Matbaacılık.
  • Berger, J. (2010), Görme Biçimleri Metis yayınları, İstanbul.
  • Çağlarca, S. (1991) Perspektif Resim ve Tekniği, İstanbul: İnkılap Kitabevi
  • Ecevit, N. Holografi ve uygulamaları, seminer notları, 2009
  • Franke W. H. (1977) Gördüklerimiz nasıl derinlik kazanır? Bilim ve Teknik sayı 117 s. 19-20.
  • Frizot, M. (1998), A New History of Photography, Könemann, Italy.
  • Göktepeli, M. (1994), Üç Boyutlu Dünya, Bilim ve Teknik, 324, Kasım: 42 -47
  • Güney, M. (1983) Bilim Teknik dergisi sayı Mart 1983; s. 12.
  • Hayes, R.M. (1989), A History and Filmography of Stereoscopic Cinema,
  • Perspecta Systems Ltd., North Carolina.
  • Judge, W. A. (1935), Stereoscopic Photography, Chapman & Hall Ltd. London.
  • Kılıç, L. (2007). Fotoğrafa Başlarken Dost Kitabevi, Ankara.
  • Kiziroğlu, İ. (2008) Genel Biyoloji, Ankara: Okutman Yayıncılık.
  • Permut, C. (1986), Collecting Photographic Antiques, Thosans Publishing Group, England
  • Selamoğlu, S. (1998), Üç Boyutlu Görme Stereoskopi, Bilim ve Teknik sayı 363, Şubat: 44 - 48.
  • Spira, S.F. (2001), History of Photography, Apeture, London.
  • Sözen, M. / Tanyeli, U. (2002) Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Symons, M. (1952), Stereo Photography, Focal Press, London.
  • Symons, M. (1978), Stereoscopic Cameras, The Stereoscopic Society, London.
  • Taşkan, M. (2008) Optiğin Tarihçesi, Seminer Notları.
  • TRT Eğitim Dairesi Başkanlığı (2015) Yayıncılık ve Medya Sözlüğü, Kayıhan Ajans, Ankara.
  • Yenişehirlioğlu, F. (2009) Görme Biçimleri, Hacettepe Üniversitesi seminer notları
  • Zakia, R. / Stroebel, L. (1993), The Focal Encyclopedia of Photography, The Focal Press, London.
  • İnternet Siteleri
  • Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı Nürnberg Başkonsolosluğu http://nurnberg.bk.mfa.gov.tr/ShowInfoNotes.aspx?ID=210204 (Erişim Tarihi: 10 Nisan 2016)
  • http://www.muslimheritage.com/uploads/Influence_Ibn_al-Haytham_on_Kamal_al-Din%20al-Farisi-1.jpg (Erişim Tarihi: 10 Nisan 2016)
  • http://www.antiq-photo.com/local/cache-vignettes/L800xH423/arton1005-e0f1a.jpg (Erişim Tarihi: 10 Nisan 2016).
  • Görseller: Şekil 1: http://www.muslimheritage.com/uploads/Influence_Ibn_al-Haytham_on_Kamal_al-Din%20al-Farisi-1.jpg
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles
Authors

Evren Sertalp

Publication Date June 15, 2016
Submission Date June 1, 2016
Acceptance Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 3 Issue: 1 - Pop Islam

Cite

APA Sertalp, E. (2016). Stereoscopic Fotoğrafın Üretim Süreci ve Günümüzdeki Uygulamasına Bir Örnek: “Ayağıma Gelen Tarih” Projesi. Moment Dergi, 3(1), 248-264. https://doi.org/10.17572/moment.409903