Research Article
BibTex RIS Cite

Şeflerin Savaşı: Profesyonel Mutfaklarda Erkek ve Kadın Şefler

Year 2016, Volume: 3 Issue: 2 - Cinema and Politics, 409 - 435, 15.12.2016

Abstract

Kadınların iktidar alanı olan domestik mutfakların aksine profesyonel mutfak olarak adlandırılan restoran mutfakları, erkeklerin alanıdır. Toplumsal cinsiyet rolleri gereği kadını kadın yapan temel işlerden biri olarak kabul edilen besleme faaliyetinin gerçekleştiği mekân olarak ev mutfağı kadınların alanıyken, profesyonel mutfak toplumsal cinsiyet rolleri bağlamında erkeklere atfedilen özellikler ve davranışlarla örülmüş-biçimlenmiş bir mekândır. Kadınlar, bu maskülen alanın ya dışında tutulur ya da erkeklerden daha düşük pozisyonlarda çalışırlar. Bu dışlamaya ve erkekler tarafından kontrol edilmesine rağmen kadınlar çeşitli kademelerde profesyonel mutfaklarda varolabilirler. Bu çalışma, profesyonel mutfakları konu edinen filmlerde kadın şeflerin varolup olmadığını, özellikle kadınların, erkekler tarafından hegemonize edilmiş bu alanda nasıl var olabildiğini, erkek ve kadınların executive şef-baş aşçı olarak nasıl temsil edildiğini anlamayı amaçlıyor. Bunun için Burnt (John Wells, 2015), Şeflerin Savaşı, (Le Chef, Daniel Cohen, 2012) Aşk Tarifi (No Reservation, Scott Hicks, 2007) ve Sarayın Tadları (Les Saveurs Du Palais, Christian Vincent, 2012) adlı filmler izlenmiş ve özellikle kadın şef karakterlerin bu filmlerde nasıl temsil edildiği anlaşılmaya çalışılmıştır.

References

  • Arnoldsson, J. (2015). “If you don’t quite mange the job, it will be tough for you.” A qualitative study on chef culture and abuse in restaurant kitchens. Stockholm University, Master Thesis in Sociology.
  • Bora, A. (2005). Kadınların sınıfı. İstanbul: İletişim.
  • Druckman, C. (2010). Why are there No great women chefs? Gastronomica. 10 (1) Winter, 24-31.
  • Goody, J. (2013). Yemek, mutfak, sınıf. (M. Günay Güran, Çev.) İstanbul: Pinhan.
  • Harris, D. ve Giuffre, P. (2015). Taking the heat: Women chefs and gender inequality in the professional kitchen. USA: Rutgers University Press.
  • Hollows, J. (2010). The bachelor dinner: Masculinity, class and cooking in playboy, 1935-1961. Cultural Studies, 16 (2), 143-155.
  • İnce, Ş. (2014). Toplumsal ve Kültürel Dönüşümlerin Gündelik Hayata Yansımaları: 2000’lerde Türkiye’nin Mutfağı. A. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Kelly, C. R. (2015). Cooking without women: The rhetoric of the new culinary male. Communication and Critical/Cultural Studies. 12 (2), 200-204.
  • LaPointe, E. (1992). Relationships with waitresses: Gendered social distance in restaurant hierarchies. Qualiative Sociology. 15 (4), 377-393.
  • Platzer, R. (2011). Women not in the kitchen: A look at gender equality in the restaurant industry. California Polytechnic State University, Degree Bachelor of Arts.
  • Ryan, M. ve Kellner, D. (1997). Politik Kamera: Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Politikası. (E. Özsayar, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Smelik, A. (2008). Feminist Sinema ve Film Teorisi. (D. Koç, Çev.). İstanbul: Agora.
  • Swinbank, V. (2002). The sexual politics of cooking: A feminist analysis of culinary hieararchy in western culture. Journal of Historical Sociology. 15 (4), 464-495.
  • Szabo, M. (2014). Men nurturing through food: Challenging gender dichotomies arounda domestic cooking. Journal of Gender Studies (23), 18-31.
  • Swenson, R. (2009). Domestic divo? Televised Treatments of Masculinity, Femininity and Food. Critical Studies in Media Communication. 26 (1), 36-53.
  • Willis, S. (1993). Gündelik Hayat Kılavuzu. (A. Emre ve A. Bora, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.

War of the Chefs: Women and Men Chefs in Professional Kitchens

Year 2016, Volume: 3 Issue: 2 - Cinema and Politics, 409 - 435, 15.12.2016

Abstract

Unlike the domestic kitchen that is counted as the space of women, the professional kitchens are seen as a space of men. As a part of the division of labor according to gender, cooking is a part of women’s role and the kitchen is the space for that. However, the professional kitchen is a space for men with all the set of characteristics associated with men and this space is structured with these allocated characteristics. Women are either kept outside this masculine space or positioned in lower statues in the professional space. Despite the exclusion and the control by men in the space, women still can exit in these professional kitchens. This article examines whether women chefs exist in these professional kitchens in the films that take the professional kitchens as their subject matter, especially how the women chefs exist in this men dominated space and how men and women are represented in these films. For this purpose, the films, Burnt (John Wells, 2015), (Le Chef, Daniel Cohen, 2012), (No Reservation, Scott Hicks, 2007), (Les Saveurs Du Palais, Christian Vincent, 2012) were watched and the representations of women chefs in these films are discussed in these films.

References

  • Arnoldsson, J. (2015). “If you don’t quite mange the job, it will be tough for you.” A qualitative study on chef culture and abuse in restaurant kitchens. Stockholm University, Master Thesis in Sociology.
  • Bora, A. (2005). Kadınların sınıfı. İstanbul: İletişim.
  • Druckman, C. (2010). Why are there No great women chefs? Gastronomica. 10 (1) Winter, 24-31.
  • Goody, J. (2013). Yemek, mutfak, sınıf. (M. Günay Güran, Çev.) İstanbul: Pinhan.
  • Harris, D. ve Giuffre, P. (2015). Taking the heat: Women chefs and gender inequality in the professional kitchen. USA: Rutgers University Press.
  • Hollows, J. (2010). The bachelor dinner: Masculinity, class and cooking in playboy, 1935-1961. Cultural Studies, 16 (2), 143-155.
  • İnce, Ş. (2014). Toplumsal ve Kültürel Dönüşümlerin Gündelik Hayata Yansımaları: 2000’lerde Türkiye’nin Mutfağı. A. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Kelly, C. R. (2015). Cooking without women: The rhetoric of the new culinary male. Communication and Critical/Cultural Studies. 12 (2), 200-204.
  • LaPointe, E. (1992). Relationships with waitresses: Gendered social distance in restaurant hierarchies. Qualiative Sociology. 15 (4), 377-393.
  • Platzer, R. (2011). Women not in the kitchen: A look at gender equality in the restaurant industry. California Polytechnic State University, Degree Bachelor of Arts.
  • Ryan, M. ve Kellner, D. (1997). Politik Kamera: Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Politikası. (E. Özsayar, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Smelik, A. (2008). Feminist Sinema ve Film Teorisi. (D. Koç, Çev.). İstanbul: Agora.
  • Swinbank, V. (2002). The sexual politics of cooking: A feminist analysis of culinary hieararchy in western culture. Journal of Historical Sociology. 15 (4), 464-495.
  • Szabo, M. (2014). Men nurturing through food: Challenging gender dichotomies arounda domestic cooking. Journal of Gender Studies (23), 18-31.
  • Swenson, R. (2009). Domestic divo? Televised Treatments of Masculinity, Femininity and Food. Critical Studies in Media Communication. 26 (1), 36-53.
  • Willis, S. (1993). Gündelik Hayat Kılavuzu. (A. Emre ve A. Bora, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles (Thematic)
Authors

Şengül İnce

Publication Date December 15, 2016
Submission Date December 1, 2016
Acceptance Date December 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 3 Issue: 2 - Cinema and Politics

Cite

APA İnce, Ş. (2016). Şeflerin Savaşı: Profesyonel Mutfaklarda Erkek ve Kadın Şefler. Moment Dergi, 3(2), 409-435. https://doi.org/10.17572/moment.410092