Research Article
BibTex RIS Cite

The Footprints of The Turin Horse within the Framework of the Concepts of Movement-Image and Time-Image

Year 2016, Volume: 3 Issue: 2 - Cinema and Politics, 467 - 482, 15.12.2016

Abstract

This study aims to analyze The Turin Horse (2011) which is one of the pieces of Bela Tarr filmography, in the light of movement image and time image concepts of Deleuze. According to the claim that this study relies on, the cinematographic language of Bela Tarr have parallels with Deleuzian sense of cinema. In Deleuzian point of view, cinema is the creative exploration of the world. In this vain, Tarr completed a half finished story creatively by making the film of The Turin Horse. The term of movement, plays a cental role both in the perception of Tarr and Deleuze. This study attempts to understand this similarity. In accordance with this purpose, the cinematographic elements of the film are examined within the framework of movement image and time image concepts which Deleuze developed. Cinematographic elements of the film are evaluated due to time image and movement image concepts. Moreover, there are several discussions related to cinematographic language of the director.  The discussions are visually enriched. In other words, cinematographic elements are expounded in Deleuzian terms. In this process, the political side of the film is also discussed. The study also includes the effort of examination related to elements which make the film political. 

References

  • Bejan, A. (1982). Entropy generation through heat and fluid flow. New York: Wiley.
  • Bergson, H. (2007). Madde ve Bellek (I. Ergüden, Çev.) Ankara: Dost.
  • Buslowska, E. (2009). Cinema as art and philosophy in Bela Tarr’s creative exploration of reality, film and media studies.1(2009). Erişim: http://www.acta.sapientia.ro/actafilm/C1/film1-8.pdf Erişim Tarihi: 10 Kasım 2016
  • Deleuze, G. ve Guattari, F. (2001). Felsefe nedir? (T. Ilgaz, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi.
  • Deleuze, G. (2004). Cinema 1: The movement-image (H. Tomlinson ve B. Habberjam, Çev.) Londra: Continuum.
  • Deleuze, G. (2004). Sinema I: Hareket imge (Soner Özdemir, Çev.) İstanbul: Norgunk.
  • Deleuze, G. (2005). Bergsonculuk (H. Yücefer, Çev.) İstanbul: Otonom.
  • Deleuze, G. (2010). Cinema 2: The time image (H. Tomlinson and R. Galeta, Çev.) USA: Minnesota.
  • Gönen, M. (2004). Paradoksal sanat sinema, İstanbul: Es.
  • Jones D.M.ve Fleming, D.H. (2014). Deleuze and Chinese Cinemas, Journal of Chinese
  • Cinemas, 8:2, 93-98. Erişim:http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/
  • Köse, H. ve Alanka, Ö. (2014). Tekdüze yaşamın metafizik şiddeti: Torino Atı, Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi, 20: 9-31. Erişim: http://iletisimdergisi.gsu.edu.tr/article/view/5000071672, Erişim Tarihi: 11 Kasım 2016
  • Rancière, J. (2013). Béla Tarr, The Time After (Beranek E. Çev.). Minneapolis: Univocal.
  • Rousseau, J.J. (2010). Social Contract & Discourses New York: E. P. Dutton & Co.
  • Erişim: http://www.bartleby.com/168/
  • Sethna, J. (2011). Entropy, order parameters, and complexity. Oxford: Clarendon Press.
  • Türkgeldi, S. K. (2015). Hareket-imge ve zaman-imge kavramları doğrultusunda “21 Gram”a bir bakış, Akdeniz İletişim Dergisi, 115-131. Erişim: https://www.academia.edu/20836576, Erişim Tarihi: 12 Kasım 2016

Hareket İmge ve Zaman İmge Kavramları Çerçevesinde Torino Atı’nın Ayak İzleri

Year 2016, Volume: 3 Issue: 2 - Cinema and Politics, 467 - 482, 15.12.2016

Abstract

Bu çalışmada Bela Tarr filmografisinde yer alan Torino Atı (The Turin Horse, 2011) filmi, Deleuze’ün hareket-imge ve zaman-imge kavramları ışığında incelenmektedir. Bu çalışmanın yaslandığı iddiaya göre Tarr’ın kullandığı sinemasal dil, Deleuze’ün sinema anlayışıyla paralellik göstermektedir. Deleuze’e göre sinema dünyayla kurulan bağın yaratıcı bir keşfidir. Tarr bu bağlamda, Torino Atı filmini çekerek yarım kalan bir hikâyeyi yaratıcı bir şekilde sonlandırmıştır. Tarr’ın ve Deleuze’ün düşüncesinde hareket kavramı, merkezi bir rol oynamaktadır. Çalışma bu ortaklığı anlamlandırma çabası içindedir. Bu amaç doğrultusunda filmin sinematografik öğeleri, Deleuze’ün geliştirdiği hareket-imge ve zaman-imge kavramları çerçevesinde değerlendirilmektedir. Bununla birlikte yönetmenin sinema diline dair çeşitli tartışmalar yapılmaktadır. Söz konusu tartışmalar görsel öğelerle desteklenmektedir. Başka bir deyişle, filmde kullanılan sinematografik öğeler üzerinden Deleuzeyen bir okuma yapılmaktadır. Bu okuma süreci aynı zamanda içinde Torino Atı filmini politik kılan kurucu öğeleri irdeleme çabasını da kapsamaktadır.

References

  • Bejan, A. (1982). Entropy generation through heat and fluid flow. New York: Wiley.
  • Bergson, H. (2007). Madde ve Bellek (I. Ergüden, Çev.) Ankara: Dost.
  • Buslowska, E. (2009). Cinema as art and philosophy in Bela Tarr’s creative exploration of reality, film and media studies.1(2009). Erişim: http://www.acta.sapientia.ro/actafilm/C1/film1-8.pdf Erişim Tarihi: 10 Kasım 2016
  • Deleuze, G. ve Guattari, F. (2001). Felsefe nedir? (T. Ilgaz, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi.
  • Deleuze, G. (2004). Cinema 1: The movement-image (H. Tomlinson ve B. Habberjam, Çev.) Londra: Continuum.
  • Deleuze, G. (2004). Sinema I: Hareket imge (Soner Özdemir, Çev.) İstanbul: Norgunk.
  • Deleuze, G. (2005). Bergsonculuk (H. Yücefer, Çev.) İstanbul: Otonom.
  • Deleuze, G. (2010). Cinema 2: The time image (H. Tomlinson and R. Galeta, Çev.) USA: Minnesota.
  • Gönen, M. (2004). Paradoksal sanat sinema, İstanbul: Es.
  • Jones D.M.ve Fleming, D.H. (2014). Deleuze and Chinese Cinemas, Journal of Chinese
  • Cinemas, 8:2, 93-98. Erişim:http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/
  • Köse, H. ve Alanka, Ö. (2014). Tekdüze yaşamın metafizik şiddeti: Torino Atı, Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi, 20: 9-31. Erişim: http://iletisimdergisi.gsu.edu.tr/article/view/5000071672, Erişim Tarihi: 11 Kasım 2016
  • Rancière, J. (2013). Béla Tarr, The Time After (Beranek E. Çev.). Minneapolis: Univocal.
  • Rousseau, J.J. (2010). Social Contract & Discourses New York: E. P. Dutton & Co.
  • Erişim: http://www.bartleby.com/168/
  • Sethna, J. (2011). Entropy, order parameters, and complexity. Oxford: Clarendon Press.
  • Türkgeldi, S. K. (2015). Hareket-imge ve zaman-imge kavramları doğrultusunda “21 Gram”a bir bakış, Akdeniz İletişim Dergisi, 115-131. Erişim: https://www.academia.edu/20836576, Erişim Tarihi: 12 Kasım 2016
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles (Thematic)
Authors

Kübra Yüzüncüyıl

Berkay Buluş This is me

Publication Date December 15, 2016
Submission Date December 1, 2016
Acceptance Date December 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 3 Issue: 2 - Cinema and Politics

Cite

APA Yüzüncüyıl, K., & Buluş, B. (2016). Hareket İmge ve Zaman İmge Kavramları Çerçevesinde Torino Atı’nın Ayak İzleri. Moment Dergi, 3(2), 467-482. https://doi.org/10.17572/moment.410107