Research Article
BibTex RIS Cite

EĞİTİM YÖNETİCİLERİNİN TEKNOLOJİ LİDERLİĞİNE İLİŞKİN ARAŞTIRMALAR: BİR İÇERİK ANALİZİ

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 15, 30.01.2020

Abstract

Eğitim yöneticilerinin teknoloji
liderliğine ilişkin yapılan araştırmaların içerik analizin yapılması
araştırmanın amacını oluşturmaktadır.  Bu amaç doğrultusunda 2010-2016
yılları arasında yayınlanan ULAKBİM, Google Akademik ve Cumhuriyet Üniversitesi
Kütüphanesi arama motorları ile ulaşılan ulusal ve uluslararası tez ve
makaleler incelemeye alınmıştır.  Elde edilen çalışmalar yayın sınıflama
formundan yararlanarak sınıflandırılmıştır. Çalışmalar, yayın dili, yıllara
göre dağılımı, alana göre dağılımı, konu dağılımı, yöntem, içerik, veri toplama
aracı, veri analizi, yayın indeksi açısından analiz edilmiştir.  Verilerin
analizleri sonucunda teknoloji liderliği ile ilgili yapılan çalışmaların
2012-2013 yıllarında sık rastlandığı, yarısından fazlasının Türkçe olarak diğer
kısmının ise İngilizce dilinde yayınlandığı, çalışmaların çoğunun eğitim
yönetimi alanında çalışıldığı ortaya çıkmıştır. Eğitim yöneticilerinin
teknoloji liderliği ile yapılan çalışmaların içeriklerine göre
sınıflandırılmasında daha çok teknoloji liderliği öz-yeterliği ile teknoloji
liderlik algısının yer aldığı tespit edilmiştir.  Eğitim yöneticilerinin
teknoloji liderliği ile yapılan çalışmaların ağırlıklı olarak YÖK tezde
yayınlandığı, bunu takiben ulusal ve diğerlerinin uluslararası yayın indeksinde
olduğu görülmüştür.  Çalışmanın bulguları doğrultusunda şu önerilere yer
verilebilir. Eğitim yöneticilerin teknoloji liderliği konusunda herhangi bir
uygulamalı araştırmaya rastlanmamış olup bu konuda eylem araştırması yapılması
önerilebilir.  Çalışmaların daha çok Türkçe yayınlanması sınırlı sayıda
okuyucu ve araştırmacıya ulaşabileceği için çalışmaların İngilizce dilinde
yayınlanması önerilebilir. Bu konuda yapılacak olan yeni çalışmaların hem nicel
hem de nitel yöntemin bir arada kullanılması ile karma yöntemle
gerçekleştirilmesi önerilebilir.

References

  • Afshari, M., Bakar, K. A., Luan, W. S., Samah, B. A. & Fooi, F. S. (2009). Technology and school leadership. Technology, Pedagogy and Education, 18 (2), 235–248.
  • Ajjan, H., & Hartshorne, R. (2008). Investigating faculty decisions to adopt Web 2.0 technologies: Theory and empirical tests. The internet and higher education, 11(2), 71-80.
  • Anderson, R. E. & Dexter, S. L. (2000) School technology leadership: incidence and impact. Teaching, learning and computing: 1998 national survey (No. 6). Minneapolis, MN: Center for Research on Informational Technology and Organisation.
  • Anderson, R. E. & Dexter, S. L. (2005) ‘School technology leadership: an empirical investigation of prevalence and effect’. Educational Administration Quarterly, 41(1), 49–82.
  • Baş, E. D. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin teknoloji liderliği rolleriyle okul iklimi arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Best, J.W. (1959). Research in Education. (1970 second ed.). Prentice Hall.
  • Brooks-Young, S. (2002). Making technology standards work for you: A guide for school administrators. Eugene, OR: International Society for Technology in Education.
  • Davies, P.M. (2010). On school educational technology leadership. Management in Education, 24(2), 55-61.Gültekin, F. (2013). Ortaöğretim Yöneticilerinin teknoloji liderliği-öz-yeterlik algıları. ( Yüksek Lisans Tezi).Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş. ve Dalgıç, G. (2011b). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin algıları: Metafor analizi örneği [School administrators’ perceptions of technology leadership: an example for metaphor analysis]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 97–121.
  • Hamzah, M. I. M., Nordin, N., Jusoff, K., Karim, R. A. & Yusof, Y. (2010). A quantitative analysis of Malaysian secondary school technology leadership. Management Science and Engineering, 4 (2), 124–130.
  • Irmak, M. (2015). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin, yöneticilerinin “teknoloji liderliği” düzeylerine ilişkin algıları . ( Yüksek Lisan Tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Karadağ, E., Sağlam, H., & Baloğlu, N. (2008). Computer supportive education (CSE): a research about attitude of primary school administrators. The Journal Of International Social Research, 1(3), 251-266.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi.(17. Baskı). Ankara: Nobel Yayın
  • Robson, C. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Gerçek Dünya Araştırmaları (Çev.: Şakir Çınkır ve Nihan Demirkasımoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sincar, M. (2015). Teknoloji liderliği. (Ed. Necdet Konan) Eğitim Yönetiminde yeni yaklaşımlar. (ss.21- 41). Ankara: APegem Akademi
  • Sincar, M., & Aslan, B. (2011). İlköğretim Öğretmenlerinin Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerine İlişkin Görüşleri1. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,10(1), 571-595.
  • Smith, D. (2010). Making the case for the leadership role of school librarians in technology integration. Library Hi Tech, 28(4), 617-631.
  • Sözbilir, M., Kutu, H., & Yaşar, M. D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of papers published. In J. Dillon& D. Jorde (Eds). The World of Science Education: Handbook of Research in Europe (pp.341-374). Rotterdam: Sense Publishers
  • Tanzer, S. (2004). Mesleki ve teknik öğretim okul yöneticilerinin teknolojik liderlik yeterlikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Yu, C., & Durrington, V. A. (2006). Technology standards for school administrators: An analysis of practicing and aspiring administrators' perceived ability to perform the standards. NASSP Bulletin, 90(4), 301-317.
Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 15, 30.01.2020

Abstract

References

  • Afshari, M., Bakar, K. A., Luan, W. S., Samah, B. A. & Fooi, F. S. (2009). Technology and school leadership. Technology, Pedagogy and Education, 18 (2), 235–248.
  • Ajjan, H., & Hartshorne, R. (2008). Investigating faculty decisions to adopt Web 2.0 technologies: Theory and empirical tests. The internet and higher education, 11(2), 71-80.
  • Anderson, R. E. & Dexter, S. L. (2000) School technology leadership: incidence and impact. Teaching, learning and computing: 1998 national survey (No. 6). Minneapolis, MN: Center for Research on Informational Technology and Organisation.
  • Anderson, R. E. & Dexter, S. L. (2005) ‘School technology leadership: an empirical investigation of prevalence and effect’. Educational Administration Quarterly, 41(1), 49–82.
  • Baş, E. D. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin teknoloji liderliği rolleriyle okul iklimi arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Best, J.W. (1959). Research in Education. (1970 second ed.). Prentice Hall.
  • Brooks-Young, S. (2002). Making technology standards work for you: A guide for school administrators. Eugene, OR: International Society for Technology in Education.
  • Davies, P.M. (2010). On school educational technology leadership. Management in Education, 24(2), 55-61.Gültekin, F. (2013). Ortaöğretim Yöneticilerinin teknoloji liderliği-öz-yeterlik algıları. ( Yüksek Lisans Tezi).Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş. ve Dalgıç, G. (2011b). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin algıları: Metafor analizi örneği [School administrators’ perceptions of technology leadership: an example for metaphor analysis]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 97–121.
  • Hamzah, M. I. M., Nordin, N., Jusoff, K., Karim, R. A. & Yusof, Y. (2010). A quantitative analysis of Malaysian secondary school technology leadership. Management Science and Engineering, 4 (2), 124–130.
  • Irmak, M. (2015). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin, yöneticilerinin “teknoloji liderliği” düzeylerine ilişkin algıları . ( Yüksek Lisan Tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Karadağ, E., Sağlam, H., & Baloğlu, N. (2008). Computer supportive education (CSE): a research about attitude of primary school administrators. The Journal Of International Social Research, 1(3), 251-266.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi.(17. Baskı). Ankara: Nobel Yayın
  • Robson, C. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Gerçek Dünya Araştırmaları (Çev.: Şakir Çınkır ve Nihan Demirkasımoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sincar, M. (2015). Teknoloji liderliği. (Ed. Necdet Konan) Eğitim Yönetiminde yeni yaklaşımlar. (ss.21- 41). Ankara: APegem Akademi
  • Sincar, M., & Aslan, B. (2011). İlköğretim Öğretmenlerinin Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerine İlişkin Görüşleri1. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,10(1), 571-595.
  • Smith, D. (2010). Making the case for the leadership role of school librarians in technology integration. Library Hi Tech, 28(4), 617-631.
  • Sözbilir, M., Kutu, H., & Yaşar, M. D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of papers published. In J. Dillon& D. Jorde (Eds). The World of Science Education: Handbook of Research in Europe (pp.341-374). Rotterdam: Sense Publishers
  • Tanzer, S. (2004). Mesleki ve teknik öğretim okul yöneticilerinin teknolojik liderlik yeterlikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Yu, C., & Durrington, V. A. (2006). Technology standards for school administrators: An analysis of practicing and aspiring administrators' perceived ability to perform the standards. NASSP Bulletin, 90(4), 301-317.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Fatma Köybaşı

Publication Date January 30, 2020
Submission Date September 9, 2019
Acceptance Date November 26, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Köybaşı, F. (2020). EĞİTİM YÖNETİCİLERİNİN TEKNOLOJİ LİDERLİĞİNE İLİŞKİN ARAŞTIRMALAR: BİR İÇERİK ANALİZİ. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-15.






open-access-logo.png                                                                                                        88x31.png