Bu araştırmanın amacı, eğitim fakültesi öğrencilerinin sınıf bağlılık düzeylerini saptamak ve bazı değişkenlere göre sınıf bağlılık düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığını test etmektir. Araştırmanın bağımsız değişkenleri, öğrencilerin cinsiyetleri, bölümleri, sınıf düzeyleri, aile aylık gelir düzeyleri, aile ile birlikte yaşayıp yaşamama durumlarıdır. Araştırmanın bağımlı değişkeni, öğrencilerin sınıf bağlılık düzeyleridir. Betimsel tarama yöntemiyle yapılan bu araştırmanın evrenini, 2016-2017 eğitim öğretim yılında İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmaya İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 402 öğrenci katılmıştır. Araştırmada üniversite öğrencilerinin sınıf bağlılık düzeyini belirlemek için “Sınıf Bağlılığı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, sınıf bağlılığı puanları bölüm ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Öğrencilerin sınıf bağlılığı puanları cinsiyet, aile aylık gelir düzeyi, aile ile birlikte yaşayıp yaşamama durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır.
The aim of this study is to determine the class connectedness levels of education faculty students and to test whether class connectedness levels differ according to some variables. The independent variables of the research are students' gender, departments, grade levels, family monthly income levels, and whether they live with the family. The dependent variable of the study is the class connectedness levels of the students. The universe of this research, which was conducted with the descriptive scanning method, consists of students studying at the Faculty of Education of İnönü University in the 2016-2017 academic year. 402 students studying at İnönü University Faculty of Education participated in the research. In the study, "Class Connectedness Scale" was used to determine the class connectedness level of university students. According to the research findings, class connectedness scores differ significantly according to department and grade level variables. Class connectedness scores of students do not differ significantly according to gender, family monthly income, and whether they live with the family.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 25, 2023 |
Submission Date | August 19, 2022 |
Acceptance Date | October 18, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 1 |