Bu araştırmada lise matematik öğretmenlerinin basit ve bileşik faiz konularındaki ilişkisel düşünmeleri incelenmiştir. Araştırma durum çalışması olarak desenlenmiştir. Veri toplama aracı olarak beş tane sorudan oluşan bir form hazırlanmıştır. Bu form aracılığıyla Türkiye’nin güneyindeki bir büyükşehrin merkez ilçelerindeki devlet okullarında görev yapan 40 lise matematik öğretmeninden veri toplanmıştır. Elde edilen nicel veriler için ANOVA testi kullanılmıştır. Nitel veriler için betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre katılımcıların basit ve bileşik faiz konularındaki alan bilgilerinin yeterli bir seviyede olmadığı, bu kavramları karıştırdıkları, formülleri veya kuralları uygularken hata yaptıkları, testteki soruları çözerken işlem hataları yaptıkları, sorulara yönelik mantıksal çıkarımları yanlış kurdukları ve genellikle ezbere dayalı formül kullandıkları için sorulara farklı açılardan çözüm yolları üretemedikleri görülmüştür. Ayrıca mesleki deneyime göre bakıldığında katılımcılar arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır.
In this study, high school mathematics teachers' relational thinking on simple and compound interest was examined. The research was designed as a case study. A form consisting of five questions was prepared as a data collection tool. This form was applied to 40 high school mathematics teachers working in schools in the central districts of a metropolitan city in the south of Turkey. While ANOVA analysis was performed for the quantitative data obtained, these data were subjected to descriptive content analysis in the analysis of the qualitative data. According to the findings of the research, the participants' field knowledge on simple and compound interest is not at a sufficient level, they confuse these concepts, make mistakes when applying formulas or rules, make operational errors while solving the questions in the test, make incorrect logical inferences for the questions, and generally use formulas based on memorization. It was observed that they could not produce solutions from different perspectives. Additionally, when looked at according to professional experience, it was concluded that there was no significant difference between teachers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2025 |
Submission Date | September 22, 2024 |
Acceptance Date | May 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 2 |