Bu çalışmanın amacı, Cumhuriyet döneminden günümüze Türkiye’de okul öncesi eğitimin yaygınlaşma sürecini; kalkınma planları, Millî Eğitim Şûraları, MEB istatistik raporları ve ilgili eğitim raporları doğrultusunda incelemek, ayrıca süreci destekleyici nitelikteki tez çalışmalarından da yararlanarak tarihsel gelişimi ortaya koymaktır. Belgelerde yalnızca okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması, hedefler, uygulama modelleri, okullaşma oranları gibi konulara doğrudan değinen bölümler dikkate alınmıştır. Bu çalışma, Cumhuriyet döneminden günümüze Türkiye'de okul öncesi eğitimin gelişimini ve yaygınlaştırılmasını inceleyerek, eğitim politikalarının şekillendirilmesine katkı sağlaması açısından önemlidir. Araştırmada yazılı belgelerin içeriğini inceleyen ve sistematik olarak değerlendiren bir nitel araştırma yöntemi olan doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda geçmişten günümüze, okullaşma oranlarında belirgin bir artış yaşanmış olmasına ve zaman zaman zorunluluğu gündeme gelmesine rağmen hâlâ hedeflenen %100 yönündeki seviyeye ulaşılamamıştır. Ancak Milli eğitim istatistiklerine göre, örgün eğitim kapsamında okul öncesi yaş gruplarındaki okullaşma oranları genel olarak sürekli artış göstermiş, özellikle 2010’lu yıllardan itibaren önemli ölçüde artmıştır. Bu bağlamda, okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması için alınan kararlar ve yapılan çalışmalar göz önünde bulundurularak; Milli Eğitim Bakanlığı, yerel yönetimler, üniversiteler ve STK'lar arasındaki işbirliği güçlendirilerek okul öncesi eğitim faaliyetlerinin yaygınlaştırılmasına yönelik çalışmalar yapılmalıdır. Şuralar, kalkınma planları ve okul öncesi eğitime yönelik diğer çalışmalarda alınan kararlar dikkate alınmalı ve hayata geçirilmelidir. Ayrıca, farklı kurumlara bağlı ya da atıl durumdaki alanlar anasınıfına dönüştürülmelidir.
The aim of this study is to examine the process of how preschool education in Turkey has expanded from the Republican period to the present, in line with the central research question: "How has the expansion process of preschool education in Turkey evolved from the Republican era to today?" By analyzing development plans, National Education Council reports, and related policy documents, the study evaluates key milestones in the historical development of preschool education and assesses progress toward stated goals. This research is significant as it contributes to shaping education policies by examining the evolution and expansion of preschool education in Turkey. The study employs document analysis, a qualitative research method that systematically reviews written records. Selected documents were examined to assess how objectives and practices changed over different periods. The findings indicate that while enrollment rates have significantly increased over time—with notable progress since the 2010s—the target of 100% enrollment has not yet been achieved. National education statistics reveal a consistent upward trend in preschool enrollment across age groups. To further expand preschool education, collaboration among the Ministry of National Education, local governments, universities, and NGOs should be strengthened. Decisions from development plans, National Education Councils, and other policy reports must be implemented effectively. Additionally, underutilized or vacant spaces should be repurposed into preschool classrooms.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2025 |
Submission Date | April 21, 2025 |
Acceptance Date | July 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 2 |