Objective: The aim of the research is todetermine, compare and contrast the first aidabilities and information capacities of theapprentices from Ankara Occupational EducationCenter and Kalaba High School.Material and Methods: The study wasconducted in two destinations, Ankara Occupational Education Center and Ankara MEM.Questionnaire forms are used as the source ofinformation. Respectively, this form included basicdescriptive questions and queries about thecharacteristics of the family along with the ques tions assessing the first aid abilities. “Under Observation technique” was utilized as the method of questionnaires. Results: The 53.4% 2015 of the subjects were educating in Ankara MEM and 46.6% 1760 of them were from Kalaba High School. Furthermore, 91.3% of the Ankara MEM students and 49.4% of the Kalaba High School students were male. Bearing in mind the results of the questionnaires, it has been determined that the first aid ability of Ankara MEM students were of lower quality than that of the Kalaba High school students p
Amaç: Ankara Mesleki Eğitim Merkezinde ve Kalaba Lisesinde Eğitim gören çocukların ilkyardım konusundaki bilgi düzeylerinin saptanması ve karşılaştırılması bu araştırmanın amacıdır.Gereç ve Yöntem: Araştırma, “Ankara Mesleki Eğitim Merkezi ve IV. Akşam Sanat Okulu Ankara MEM ” ile düz lise olarak ifade edilen “Keçiören Kalaba Lisesi”nde uygulanmıştır.Araştırmanın veri toplama aşaması 2002 Aralık ayı içerisinde yapılmıştır. Veri kaynağı olarak anket formu kullanılmıştır. Bu formda öğrencilere temel tanımlayıcı ve aileleri ile ilgili özellikleri ile ilkyardım bilgi düzeyini ölçmeye yönelik sorular sorulmuştur. Anket uygulanmasında yöntem olarak gözlem altında görüşme tekniği kullanılmıştır.Bulgular: Ankara MEM’deki 2015, Kalaba Lisesi’ndeki 1760 öğrenci araştırmaya katılmıştır. İncelenenlerden MEM’dekilerin %91,3’ü, Kalaba Lisesindekilerin %49,4’ü erkektir. Ankara MEM öğrencilerinin ilkyardım bilgi düzeyi Kalaba Lisesi öğrencilerine göre daha düşük olarak saptanmıştır İlkyardım puan ortalaması Kalaba Lisesinde 16,63±5,1, Ankara MEM’de 13,91±5,6 . Bütün sorularda iki okul öğrencilerinin verdikleri cevaplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır p
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 10 Issue: 36 |