BibTex RIS Cite
Year 2004, Volume: 5 Issue: 17, 21 - 27, 01.02.2004

Abstract

Objective: The aim of the study is to determine the sociodemographic characteristics, workingreasons and work life characteristics of the apprentices who are educating two professional education centers PEC in Ankara city. Material and Methods: The study was conducted in June 2002 in two PEC Ostim and Ahi Evran. 1.434 of 2.575 apprenticeship students wereeligible 55.7% . In the study a three part questionnaire form was fulfilled by the students by “under observation technique”. In the first part of thequestionnaire there were descriptive questions, inthe second and third parts there were respectivelyquestions about family and characteristics aboutthe occupation.The data collection phase wasconducted by the residents and sixth Class students of Gazi University Medical Faculty PublicHealth Department The data were analyzed in Epi Info Version 6.0 statistical program. The desire of working and status of liking the job of the students were evaluated by chi square test. Results: 58.5% of the subjects were educating in Ahi Evran and 41.5 % in Ostim PEC. The median age of starting to work life of the apprentices was 14.0 7-18 . 54.6 of the subjects were working for learning any profession, 23.3 % for supporting their families. When observing the status of liking his job with regard to desire to work; there was a statistically significant difference between the apprentices who work because “their families wanted”, who work “because he wanted himself” and who work because of the two reasons. The median duration of working daily was 12 hours. 77.0 % of the subjects were giving their income to their families, 77.3 % was not doing paid vacation. 63.3 % of the apprentices were not been examined by a physician before starting the job and 81.4 % in last year unless any illness. 48.2 % had at least one occupational accident in their work life. Conclusion: In this study it was determined that an important part of the apprentices were working to support their families, were not using their right of paid vacation, median duration of daily work was 12 hours and they were not examined by a physician before starting and during their last job.

OSTİM VE AHİEVRAN MESLEKİ EĞİTİM MERKEZLERİNDE EĞİTİM GÖREN ÇIRAKLARIN SOSYO-DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ ÇALIŞMA NEDENLERİ VE İŞ YAŞAMI İLE İLGİLİ ÖZELLİKLER

Year 2004, Volume: 5 Issue: 17, 21 - 27, 01.02.2004

Abstract

Amaç: Ankara İli’ndeki iki Mesleki Eğitim Merkezi’nde MEM eğitim gören çocukların sosyo-demografik özelliklerinin, çalışma nedenlerinin ve çalışma hayatı ile ilgili özeliklerin saptanması amaçlanmıştır.Gereç ve Yöntem: Araştırma, 2002 Haziran ayında Ostim ve Ahi Evran MEM’de uygulanmıştır.2.575 çırak öğrenciden 1.434’ne %55.7 ulaşılmıştır. Araştırmada, gözlem altında anket doldurma tekniği ile üç bölümden oluşan anket formu kullanılmış, birinci bölümde tanımlayıcı, ikinci bölümde aile ile ilgili ve üçüncü bölümde yapılan işle ilgili özellikler sorgulanmıştır. Veri toplama aşaması araştırma görevlisi ve intern doktorlar tarafından tamamlanmıştır. Veriler Epi İnfo Version6.0 istatistik Programına girilmiş ve analizler yapılmıştır. Çırakların çalışmayı isteme durumu ile mesleklerini sevme durumu Ki-Kare analizi ile değerlendirilmiştir.Bulgular: İncelenenlerin %58.5’i Ahi Evran MEM’de, %41.5’i Ostim MEM’de öğrenim görmektedir.Çırakların, çalışmaya başladıkları yaş ortancası 14.0 7-18 ’dür. İncelenenlerin %54.6’sı meslek öğrenmek için, %23.3’ü ailesine destek olmak için çalışmaya başlamıştır. Çalışmayı isteme durumuna göre yaptıkları işi sevme durumuna bakıldığında ailesinin isteği ile çalışanlar, kendi isteği ile çalışanlar ve hem kendi hem de ailesinin isteği ile çalışanlar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır. Çırakların günde ortanca çalışma süreleri 12 saattir. İncelenenlerin %77.0’sı kazancını ailesine vermekte, %74.3’ü ücretli izin kullanmamaktadır.Çırakların, %63.3’ü işe başlamadan önce, %81.4’ü son bir yıl içinde hastalık hali dışında sağlık kontrolünden geçmemiştir, %48.2’si çalışma hayatı boyunca en az bir iş kazası geçirmiştir.Sonuç: Bu araştırmada çırakların, önemli bir kısmının ailesine ekonomik katkıda bulunduğu, ücretli izin hakkını kullanmadığı, günlük ortanca çalışma süresinin 12 saat olduğu ve işe başlamadan önce ve iş sırasında sağlık kontrolünden geçmediği saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Çırak, Mesleki Eğitim Merkezi, İş Kazası.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Coşkun Bakar This is me

İşıl Maral This is me

Remzi Aygün This is me

Publication Date February 1, 2004
Published in Issue Year 2004 Volume: 5 Issue: 17

Cite

APA Bakar, C., Maral, İ., & Aygün, R. (2004). OSTİM VE AHİEVRAN MESLEKİ EĞİTİM MERKEZLERİNDE EĞİTİM GÖREN ÇIRAKLARIN SOSYO-DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ ÇALIŞMA NEDENLERİ VE İŞ YAŞAMI İLE İLGİLİ ÖZELLİKLER. TTB Mesleki Sağlık Ve Güvenlik Dergisi, 5(17), 21-27.
AMA Bakar C, Maral İ, Aygün R. OSTİM VE AHİEVRAN MESLEKİ EĞİTİM MERKEZLERİNDE EĞİTİM GÖREN ÇIRAKLARIN SOSYO-DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ ÇALIŞMA NEDENLERİ VE İŞ YAŞAMI İLE İLGİLİ ÖZELLİKLER. MSG. February 2004;5(17):21-27.
Chicago Bakar, Coşkun, İşıl Maral, and Remzi Aygün. “OSTİM VE AHİEVRAN MESLEKİ EĞİTİM MERKEZLERİNDE EĞİTİM GÖREN ÇIRAKLARIN SOSYO-DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ ÇALIŞMA NEDENLERİ VE İŞ YAŞAMI İLE İLGİLİ ÖZELLİKLER”. TTB Mesleki Sağlık Ve Güvenlik Dergisi 5, no. 17 (February 2004): 21-27.
EndNote Bakar C, Maral İ, Aygün R (February 1, 2004) OSTİM VE AHİEVRAN MESLEKİ EĞİTİM MERKEZLERİNDE EĞİTİM GÖREN ÇIRAKLARIN SOSYO-DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ ÇALIŞMA NEDENLERİ VE İŞ YAŞAMI İLE İLGİLİ ÖZELLİKLER. TTB Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi 5 17 21–27.
IEEE C. Bakar, İ. Maral, and R. Aygün, “OSTİM VE AHİEVRAN MESLEKİ EĞİTİM MERKEZLERİNDE EĞİTİM GÖREN ÇIRAKLARIN SOSYO-DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ ÇALIŞMA NEDENLERİ VE İŞ YAŞAMI İLE İLGİLİ ÖZELLİKLER”, MSG, vol. 5, no. 17, pp. 21–27, 2004.
ISNAD Bakar, Coşkun et al. “OSTİM VE AHİEVRAN MESLEKİ EĞİTİM MERKEZLERİNDE EĞİTİM GÖREN ÇIRAKLARIN SOSYO-DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ ÇALIŞMA NEDENLERİ VE İŞ YAŞAMI İLE İLGİLİ ÖZELLİKLER”. TTB Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi 5/17 (February 2004), 21-27.
JAMA Bakar C, Maral İ, Aygün R. OSTİM VE AHİEVRAN MESLEKİ EĞİTİM MERKEZLERİNDE EĞİTİM GÖREN ÇIRAKLARIN SOSYO-DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ ÇALIŞMA NEDENLERİ VE İŞ YAŞAMI İLE İLGİLİ ÖZELLİKLER. MSG. 2004;5:21–27.
MLA Bakar, Coşkun et al. “OSTİM VE AHİEVRAN MESLEKİ EĞİTİM MERKEZLERİNDE EĞİTİM GÖREN ÇIRAKLARIN SOSYO-DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ ÇALIŞMA NEDENLERİ VE İŞ YAŞAMI İLE İLGİLİ ÖZELLİKLER”. TTB Mesleki Sağlık Ve Güvenlik Dergisi, vol. 5, no. 17, 2004, pp. 21-27.
Vancouver Bakar C, Maral İ, Aygün R. OSTİM VE AHİEVRAN MESLEKİ EĞİTİM MERKEZLERİNDE EĞİTİM GÖREN ÇIRAKLARIN SOSYO-DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ ÇALIŞMA NEDENLERİ VE İŞ YAŞAMI İLE İLGİLİ ÖZELLİKLER. MSG. 2004;5(17):21-7.