Research Article
BibTex RIS Cite

Deferred Revenge in a Spiral Orbit: Modernist Narrative and Sociological Transformation in One of the Days Hemme Died

Year 2025, Issue: 1, 85 - 104

Abstract

This study examines Murat Fıratoğlu’s One of the Days Hemme Died (2024) within the context of contemporary modernist cinema’s narrative strategies. Drawing on András Bálint Kovács’s distinction between circular and spiral narrative trajectories, the analysis explores the transformation processes underlying the film’s cyclical appearance. The journey of Eyüp, a seasonal agricultural laborer, evolves from a quest for revenge into melancholic acceptance through everyday interruptions and transformative encounters in rural settings. Employing Guy Standing’s concept of the precariat, the film renders visible the conditions of insecurity created by informal employment in Turkey’s agricultural sector and demonstrates how these conditions atomize individual rage. Deleuze’s time-image concept and De Certeau’s strategy-tactics distinction are utilized to explain how temporal interruptions and everyday interventions neutralize the revenge action. Comparative analysis with the cinematographic approaches of Nuri Bilge Ceylan and Abbas Kiarostami reveals how Fıratoğlu articulates modernist tradition with local social conditions. The study analyzes the spiral structure established between the opening and closing traditional dance scenes, examining its ambivalent nature that encompasses both the triumph of hegemony and the potential for resistance.

References

  • Abisel, N. (1995). Popüler sinema ve türler. Alan Yayıncılık.
  • Ahmed, S. (2014). The cultural politics of emotion (2. bs.). Edinburgh University Press.
  • Akbulut, H. (2005). Nuri Bilge Ceylan sinemasını okumak: Anlatı, zaman, mekân. Bağlam Yayınları.
  • Althusser, L. (2008). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları (A. Tümertekin, Çev.). İthaki Yayınları.
  • Arslan, S. (2011). Cinema in Turkey: A new critical history. Oxford University Press.
  • Arslan, U. T. (2005). Bu kâbuslar neden Cemil? Yeşilçam’da erkeklik ve mazlumluk. Metis Yayınları.
  • Atam, Z. (2011). Yakın plan yeni Türkiye sineması. Cadde Yayınları.
  • Barthes, R. (2000). Bir aşk söyleminden parçalar (T. Yücel, Çev.). Metis Yayınları.
  • Berlant, L. (2011). Cruel optimism. Duke University Press.
  • Bora, T. (Ed.). (2005). Taşraya bakmak. İletişim Yayınları.
  • Bordwell, D. (1985). Narration in the fiction film. University of Wisconsin Press.
  • Bourdieu, P. (2017). Ayrım: Beğeni yargısının toplumsal eleştirisi (D. Fırat & G. Berkkurt, Çev.). Heretik Yayınları.
  • Brecht, B. (1997). Epik tiyatro (K. Şipal, Çev.). Cem Yayınevi.
  • Brown, W. (1999). Resisting left melancholy. Boundary 2, 26(3), 19–27.
  • Connell, R. W. (2005). Masculinities (2. bs.). University of California Press.
  • de Certeau, M. (1984). The practice of everyday life. University of California Press.
  • Deleuze, G. (2021). Sinema 2: Zaman-imge (B. Yalım & E. Koyuncu, Çev.). Norgunk Yayıncılık.
  • Diken, B., Gilloch, G., & Hammond, C. (2018). The cinema of Nuri Bilge Ceylan. I.B. Tauris.
  • Dönmez-Colin, G. (2019). Women in the cinemas of Iran and Turkey. Routledge.
  • Elena, A. (2005). The cinema of Abbas Kiarostami. Saqi Books.
  • Fairclough, N. (2003). Analysing discourse: Textual analysis for social research. Routledge.
  • Flanagan, M. (2012). ‘Slow cinema’: Temporality and style in contemporary art and experimental film [Doktora tezi, University of Exeter].
  • Goffman, E. (2009). Günlük yaşamda benliğin sunumu (B. Cezar, Çev.). Metis Yayınları.
  • Gramsci, A. (1986). Hapishane defterleri (K. Somer, Çev.). Onur Yayınları.
  • Gürbilek, N. (2001). Vitrinde yaşamak: 80’lerin kültürel iklimi. Metis Yayınları.
  • Kırel, S. (2005). Yeşilçam öykü sineması. Babil Yayınları.
  • Kovács, A. B. (2010). Modernizmi seyretmek: Avrupa sanat sineması (E. Yılmaz, Çev.). De Ki Basım Yayım.
  • Kristeva, J. (2004). Kara güneş: Depresyon ve melankoli (N. Tutal, Çev.). Metis Yayınları.
  • Lefebvre, H. (1991). The production of space (D. Nicholson-Smith, Çev.). Blackwell Publishing.
  • Lefebvre, H. (2014). Gündelik hayatın eleştirisi (I. Ergüden, Çev.). Sel Yayıncılık.
  • Mauss, M. (2019). Armağan (Ö. Doğan, Çev.). Alfa Yayınları.
  • Nancy, J.-L. (2001). The evidence of film: Abbas Kiarostami. Yves Gevaert Éditeur.
  • Onaran, A. Ş. (1994). Türk sineması (Cilt 1). Kitle Yayınları.
  • Özön, N. (1985). Sinema: Uygulayımı-sanatı-tarihi. Hil Yayın.
  • Sancar, S. (2013). Erkeklik: İmkânsız iktidar. Metis Yayınları.
  • Scott, J. C. (1985). Weapons of the weak: Everyday forms of peasant resistance. Yale University Press.
  • Scognamillo, G. (2010). Türk sinema tarihi (2. bs.). Kabalcı Yayınevi.
  • Simmel, G. (2009). Yoksullar. O. Özügül (Çev.), Toplum ve ekonomi yazıları (ss. 189–219). İletişim Yayınları.
  • Standing, G. (2011). The precariat: The new dangerous class. Bloomsbury Academic.
  • Suner, A. (2006). Hayalet ev: Yeni Türk sinemasında aidiyet, kimlik ve bellek. Metis Yayınları.
  • Turner, V. (1969). The ritual process: Structure and anti-structure. Aldine Publishing.
  • Us, K., & Akbıyık, N. (2023). Tarım sektöründe istihdam ve çalışanların sosyal güvenliği. Econharran, 7(2), 25–36.
  • Williams, R. (1977). Marxism and literature. Oxford University Press.

Spiral Yörüngede Ertelenen İntikam: Hemme’nin Öldüğü Günlerden Biri Filminde Modernist Anlatı ve Sosyolojik Dönüşüm

Year 2025, Issue: 1, 85 - 104

Abstract

Bu çalışma, Murat Fıratoğlu’nun yönetmenliğini üstlendiği Hemme’nin Öldüğü Günlerden Biri (2024) filmini, çağdaş modernist sinemanın anlatı stratejileri bağlamında değerlendirmektedir. András Bálint Kovács’ın dairesel ve spiral anlatı yörüngeleri ayrımından hareketle, filmdeki döngüsel görünümün ardındaki dönüşüm süreçleri incelenmektedir. Mevsimlik tarım işçisi Eyüp’ün intikam arayışı, gündelik hayatın kesintileri ve taşranın dönüştürücü karşılaşmalarıyla melankolik bir kabullenişe evrilir. Film, Guy Standing’in prekarya kavramı çerçevesinde, Türkiye’de tarım sektöründeki kayıt dışı istihdamın yarattığı güvencesizlik koşullarını ve bunun bireysel öfkeyi nasıl atomize ettiğini görünür kılar. Deleuze’ün zaman-imge kavramı ve De Certeau’nun strateji-taktik ayrımı, filmdeki temporal kesintilerin ve gündelik müdahalelerin intikam eylemini nasıl etkisizleştirdiğini açıklamak için kullanılmaktadır. Nuri Bilge Ceylan ve Abbas Kiarostami’nin sinematografik yaklaşımlarıyla kurulan karşılaştırmalar, Fıratoğlu’nun modernist geleneği yerel toplumsal koşullarla nasıl eklemlediğini ortaya koymaktadır. Çalışma, açılış ve kapanıştaki halay sahneleri arasında kurulan spiral yapının hem hegemonyanın zaferini hem de direniş potansiyelini barındıran ikircikli doğasını analiz etmektedir.

References

  • Abisel, N. (1995). Popüler sinema ve türler. Alan Yayıncılık.
  • Ahmed, S. (2014). The cultural politics of emotion (2. bs.). Edinburgh University Press.
  • Akbulut, H. (2005). Nuri Bilge Ceylan sinemasını okumak: Anlatı, zaman, mekân. Bağlam Yayınları.
  • Althusser, L. (2008). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları (A. Tümertekin, Çev.). İthaki Yayınları.
  • Arslan, S. (2011). Cinema in Turkey: A new critical history. Oxford University Press.
  • Arslan, U. T. (2005). Bu kâbuslar neden Cemil? Yeşilçam’da erkeklik ve mazlumluk. Metis Yayınları.
  • Atam, Z. (2011). Yakın plan yeni Türkiye sineması. Cadde Yayınları.
  • Barthes, R. (2000). Bir aşk söyleminden parçalar (T. Yücel, Çev.). Metis Yayınları.
  • Berlant, L. (2011). Cruel optimism. Duke University Press.
  • Bora, T. (Ed.). (2005). Taşraya bakmak. İletişim Yayınları.
  • Bordwell, D. (1985). Narration in the fiction film. University of Wisconsin Press.
  • Bourdieu, P. (2017). Ayrım: Beğeni yargısının toplumsal eleştirisi (D. Fırat & G. Berkkurt, Çev.). Heretik Yayınları.
  • Brecht, B. (1997). Epik tiyatro (K. Şipal, Çev.). Cem Yayınevi.
  • Brown, W. (1999). Resisting left melancholy. Boundary 2, 26(3), 19–27.
  • Connell, R. W. (2005). Masculinities (2. bs.). University of California Press.
  • de Certeau, M. (1984). The practice of everyday life. University of California Press.
  • Deleuze, G. (2021). Sinema 2: Zaman-imge (B. Yalım & E. Koyuncu, Çev.). Norgunk Yayıncılık.
  • Diken, B., Gilloch, G., & Hammond, C. (2018). The cinema of Nuri Bilge Ceylan. I.B. Tauris.
  • Dönmez-Colin, G. (2019). Women in the cinemas of Iran and Turkey. Routledge.
  • Elena, A. (2005). The cinema of Abbas Kiarostami. Saqi Books.
  • Fairclough, N. (2003). Analysing discourse: Textual analysis for social research. Routledge.
  • Flanagan, M. (2012). ‘Slow cinema’: Temporality and style in contemporary art and experimental film [Doktora tezi, University of Exeter].
  • Goffman, E. (2009). Günlük yaşamda benliğin sunumu (B. Cezar, Çev.). Metis Yayınları.
  • Gramsci, A. (1986). Hapishane defterleri (K. Somer, Çev.). Onur Yayınları.
  • Gürbilek, N. (2001). Vitrinde yaşamak: 80’lerin kültürel iklimi. Metis Yayınları.
  • Kırel, S. (2005). Yeşilçam öykü sineması. Babil Yayınları.
  • Kovács, A. B. (2010). Modernizmi seyretmek: Avrupa sanat sineması (E. Yılmaz, Çev.). De Ki Basım Yayım.
  • Kristeva, J. (2004). Kara güneş: Depresyon ve melankoli (N. Tutal, Çev.). Metis Yayınları.
  • Lefebvre, H. (1991). The production of space (D. Nicholson-Smith, Çev.). Blackwell Publishing.
  • Lefebvre, H. (2014). Gündelik hayatın eleştirisi (I. Ergüden, Çev.). Sel Yayıncılık.
  • Mauss, M. (2019). Armağan (Ö. Doğan, Çev.). Alfa Yayınları.
  • Nancy, J.-L. (2001). The evidence of film: Abbas Kiarostami. Yves Gevaert Éditeur.
  • Onaran, A. Ş. (1994). Türk sineması (Cilt 1). Kitle Yayınları.
  • Özön, N. (1985). Sinema: Uygulayımı-sanatı-tarihi. Hil Yayın.
  • Sancar, S. (2013). Erkeklik: İmkânsız iktidar. Metis Yayınları.
  • Scott, J. C. (1985). Weapons of the weak: Everyday forms of peasant resistance. Yale University Press.
  • Scognamillo, G. (2010). Türk sinema tarihi (2. bs.). Kabalcı Yayınevi.
  • Simmel, G. (2009). Yoksullar. O. Özügül (Çev.), Toplum ve ekonomi yazıları (ss. 189–219). İletişim Yayınları.
  • Standing, G. (2011). The precariat: The new dangerous class. Bloomsbury Academic.
  • Suner, A. (2006). Hayalet ev: Yeni Türk sinemasında aidiyet, kimlik ve bellek. Metis Yayınları.
  • Turner, V. (1969). The ritual process: Structure and anti-structure. Aldine Publishing.
  • Us, K., & Akbıyık, N. (2023). Tarım sektöründe istihdam ve çalışanların sosyal güvenliği. Econharran, 7(2), 25–36.
  • Williams, R. (1977). Marxism and literature. Oxford University Press.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Cinema Studies (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Can Diker 0000-0001-8132-5330

Early Pub Date November 26, 2025
Publication Date November 28, 2025
Submission Date September 12, 2025
Acceptance Date November 11, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 1

Cite

APA Diker, C. (2025). Spiral Yörüngede Ertelenen İntikam: Hemme’nin Öldüğü Günlerden Biri Filminde Modernist Anlatı ve Sosyolojik Dönüşüm. MSGSÜ Akademi Dergisi(1), 85-104.