Research Article
BibTex RIS Cite

Crying with Yeşilçam: Nostalgia, Gender, and the Digital Afterlife of Dönüş

Year 2025, Issue: 1, 1 - 21

Abstract

This article examines digital nostalgia surrounding Türkan Şoray’s Dönüş (1972), exploring how crying functions as both affective practice and gendered discourse. Drawing on 138 Ekşi Sözlük posts (2004–2025), it employs feminist qualitative analysis to scrutinize how audiences remember and reinterpret the film. Posts invoking affective idioms of crying were coded as restorative or reflective nostalgia, following Boym’s (2001) framework. Informed by feminist affect theory (Ahmed, 2004), the study shows that restorative nostalgia often reproduces melodramatic codes of maternal sacrifice and fidelity yet also revalues women’s pain, fosters solidarities, and repositions Şoray as both star and director. This ambivalence reflects postfeminist affect (Gill, 2007): recognizing inequality while reattaching to ideals of care and endurance. Reflective nostalgia, by contrast, comprises gestures that both subtly withdraws from dominant emotional narratives and uses irony to disguise hegemonic masculinity as critical distance.

References

  • 07nowitzkii (2020, November 10). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/115405514
  • Abisel, N. (1994). Türk sineması üzerine yazılar. İmge Kitabevi.
  • Abuşoğlu, H. Ö., & Balcı Aydoğan, B. (2023). Sosyal medyada Z kuşağına yönelik nefret söylemi: Ekşi Sözlük örneği. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, (1), 707-728. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1140594
  • Ahmed, S. (2023). The feminist killjoy handbook: The radical potential of getting in the way. Penguin.
  • Ahmed, S. (2014). The cultural politics of emotion. Edinburgh University Press.
  • Ahmed, S. (2010, Spring). Killing joy: Feminism and the history of happiness. Signs, 35(3), 571-594.
  • Akbulut, H. (2012). Yeşilçam’dan yeni Türk sinemasına melodramatik imgelem. Hayalperest Kitap.
  • Akbulut, H. (2008). Kadına melodram yakışır: Türk melodram sinemasında kadın imgeleri. Bağlam Yayıncılık.
  • Akgül, M. (2020). Çevrimiçi ortamlarda nefret söylemi: Ekşi Sözlük’te 65 yaş üstü sokağa çıkma yasağı tartışmaları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (51), 57-78.
  • Akkaya, Ö. (2018). “The crisis of masculinity” on the screen: Conflicted masculinities in Behzat Ç. Bir Ankara Polisiyesi and Poyraz Karayel. Global Media Journal Turkish Edition, 9(17), 128-173.
  • Alp, H. (2016). Çingenelere yönelik nefret söyleminin Ekşi Sözlük’te yeniden üretilmesi. İLEF Dergisi, 3(2), 143-172.
  • Allen, L. (2007). “Sensitive and real macho all at the same time”: Young heterosexual men and romance. Men and Masculinities, 10(2), 137-152. https://doi.org/10.1177/1097184X05284221
  • Anderson, E. (2009). Inclusive masculinity: The changing nature of masculinities. Routledge.
  • Arslan, U. T. (2010). Mazi kabrinin hortlakları: Türklük, melankoli ve sinema. Metis.
  • Aslantürk, G., & Turgut, H. (2015). 8284 vakası: Ekşi Sözlük’te cinsiyetçi kamusallığın yeniden üretilmesi. İlef Dergi, 2(1), 45-76.
  • Atakav, E. (2013). Women and Turkish cinema: Gender, politics, identity, and representation. Routledge.
  • Ayoko, S. (2003). The orchestration of tears: The politics of crying and reclaiming women’s public sphere. Senses of Cinema, (28). https://www.sensesofcinema.com/2003/feature-articles/orchestration_of_tears/ balkanlar uzerinden gelen alcak basinc (2014, December 30). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/46677974
  • Berlant, L. (2008). The female complaint: The unfinished business of sentimentality in American culture. Duke University Press.
  • Bilgin Ülken, F., & Yüce, N. (2020). Yeni medyada kadın bedenine yönelik ayrımcılık: Ekşi Sözlük örneği. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2), 40-79.
  • bisey demiyorum pes diyorum (2023, August 13). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/155582320 bitterfly en rouge (2011, December 24). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/26698719
  • Boym, S. (2001). The future of nostalgia. Basic Books.
  • brad pittch (2009, December 30). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/17648558
  • bravanejdet (2015, January 5). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/48151368
  • Büker, S. & Uluyağcı, C. (1993). Yeşilçam’da bir sultan. Afa Sinema.
  • Büker, S. (2005). Film ateşli bir öpüşmeyle bitmiyor. In D. Kandiyoti (Ed.), Kültür fragmanları: Türkiye’de gündelik hayat (Z. Yelçe, Trans.) (pp. 159-182). Metis Yayınevi.
  • Connell, R. (1995). Masculinities. University of California Press.
  • Cook, P. (2005). Screening the past: Memory and nostalgia in cinema. Routledge.
  • corvus corona (2009, March 16). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/15750181
  • Cross, G. (2015). Consumed nostalgia: Memory in the age of fast capitalism. Columbia University Press.
  • crysania (2004, August 15). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/5400120
  • Çağlak, U. (2017). Göç ve parçalanmış aile: Göçün ardında kalanların “Dönüş” filmindeki yansımaları. Turkish Studies, (12/13), 135-150. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12001
  • Çelik, F. (2010). Yeşilçam melodramları ve ilk romanlarımızda tiplemeler. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, (19), 69-79.
  • Çetin Özkan, Z. (2012). Türkiye sinemasında kadının değişen imgesi. Dokuz Eylül Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 5(2), 79-81.
  • Dağtaş, E., & Atik, K. (2024). İnternetin kamusal alan/mekan olarak değerlendirilmesi: Quora ve Ekşi Sözlük örnekleri. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (47), 170-197. https://doi.org/10.31123/akil.1488688
  • Demetriou, D. Z. (2001). Connell’s concept of hegemonic masculinity: A critique. Theory and Society, 30(3), 337-361. https://doi.org/10.1023/A:1017596718715
  • Depeli, G. (2016). “Emine Mine, hepsi sensin be kızım”: Yeşilçam sinemasının eril fantezisi. Fe Dergi, 8(2), 124-137. https://doi.org/10.1501/Fe0001_0000000170.
  • Doane, J., & Hodges, D. (1987). Nostalgia and sexual difference: The resistance to contemporary feminism. Methuen.
  • dr griffin (2018, April 2). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/75654487
  • e bana nick birakmamissiniz zalimler (2020, December 8). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/116611013
  • edebiyat sever kimyager (2012, January 8). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/26891551
  • efe25 (2018, December 4). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/84003718
  • Frome, J. (2017). Melodrama and the psychology of tears. Projections: The Journal for Movies and Mind, 8(1), 23-40. https://doi.org/10.3167/proj.2014.080103
  • funrezya (2021, November 26). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/130469663
  • Furman, I., & Süngü, E. (2021). Kolaboratif faaliyet modelinin çelişkileri: Ekşi Sözlük sanal topluluğunda cinsiyetçi söylem ve pratiklere dair bir inceleme. REFLEKTİF Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 119-139. https://doi.org/10.47613/reflektif.2021.18
  • Genç, A. (2019). “Yılanı Öldürseler” filminin toplumsal cinsiyet bağlamında çözümlemesi. Kültür Araştırmaları Dergisi, 1(3), 351-361.
  • Gilbert, S. M., & Gubar, S. (2000). The madwoman in the attic: The woman writer and the nineteenth-century literary imagination (2nd ed.). Yale University Press.
  • Gill, R. (2007). Postfeminist media culture: Elements of a sensibility. European Journal of Cultural Studies, 10(2), 147-166. https://doi.org/10.1177/1367549407075898
  • Gilmartin, S. K. (2007). Crafting heterosexual masculine identities on campus: College men talk about romantic love. Men and Masculinities, 9(4), 530-539. https://doi.org/10.1177/1097184X05284994
  • gkarek (2018, September 10). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/81138470
  • Gören Kekeç, S., & Taşçıoğlu, R. (2018). Özgecan Aslan cinayetinin dijital platformlarda yansıması: Ekşi Sözlük üzerine bir inceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (29), 439-452. https://doi.org/10.31123/akil.458929
  • Greene, G. (1991). Feminist fiction and the uses of memory. Signs, 16(2), 290-321.
  • gustave (2005, March 23). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/7161377
  • Gümüş, S. (2023). Nefret söylemi mecrası olarak sosyal medya: Ekşi Sözlük’te “bizim çocuklar” örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (51), 293-306. https://doi.org/10.52642/susbed.1287794
  • Harding, S. (1987). Feminism and methodology: Social science issues. Open University Press.
  • Hewison, R. (1987). The heritage industry: Britain in a climate of decline. Methuen.
  • Higson, A. (2013). Nostalgia is not what it used to be: Heritage films, nostalgia websites, and contemporary consumers. Consumption, Markets & Culture, 17(2), 140-142. https://doi.org/10.1080/10253866.2013.776305
  • Hillman, R. (2006). Goodbye Lenin (2003): History in the subjunctive. Rethinking History, 10(2), 221-237. hissikablevuku (2013, October 16). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/37660061
  • Hochschild, A. R. (2012). The managed heart: Commercialization of human feeling. University of California Press.
  • Huyssen, A. (1999). Alacakaranlık anıları: Bellek yitimi kültüründe zamanı belirlemek (K. Atakay, Trans.). Metis Yayınevi.
  • Jameson, F. (1984). Postmodernism, or, the cultural logic of late capitalism. New Left Review, (146), 59-92.
  • Kanai, A. (2019). Gender and relatable digital culture: Women, affect, and social media. Palgrave Macmillan. kapiyicalmayanpostaci (2019, May 19). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/90250170
  • Kaplan, F. N. (2003). Toplumsal konumu ve bu konumun değişimiyle Türk sinemasında kadın. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 2(49), 149-173.
  • Karabekiroğlu, Z. Ç. (2006). Analysis of female star images in popular magazines in the 1960s: The case of Türkan Şoray [Unpublished master’s thesis]. Bahçeşehir University.
  • Kaya Mutlu, D. (2010). Between tradition and modernity: Yeşilçam melodrama, its stars, and their audiences. Middle Eastern Studies, 46(3), 417-431. https://doi.org/10.1080/00263200902907169
  • kelagiri (2022, November 7). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/144834015
  • khrupkoye (2020, January 14). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/100531833
  • Kılıçkıran, C. A. (1997, December). Women in Turkish cinema. Insight Turkey, 11, 89 – 111.
  • Korobov, N. (2009). Expanding hegemonic masculinity: The use of irony in young men’s stories about romantic experiences. American Journal of Men’s Health, 3(4), 286 -299. https://doi.org/10.1177/1557988308319952
  • lancomex (2008, October 13). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/14191378
  • Landsberg, A. (2004). Prosthetic memory: The transformation of American remembrance in the age of mass culture. Columbia University Press.
  • Lloyd, G. (1984). The man of reason: “Male” and “female” in Western philosophy. University of Minnesota Press.
  • Lowenthal, D. (2015). The past is a foreign country: Revisited. Cambridge University Press.
  • maestr (2019, September 14). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/95336181
  • Maloney, M., Roberts, S., & Graham, T. (2019). Gender, masculinity, and video gaming: Analysing Reddit’s r/gaming community. Palgrave Macmillan.
  • melaniss (2022, July 4). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/139594212
  • Metin Açer, T. (2020). Kamusal alanın yeni yüzü Ekşi Sözlük üzerinden toplumsal cinsiyet, iktidar ve beden analizi. Journal of Erciyes Communication, 7(2), 762-788. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.643315
  • Messner, M., & Montez de Oca, J. (2005, Spring). The male consumer as loser: Beer and liquor ads in mega sports media events. Signs, 30(3), 1870-1909. https://doi.org/10.1086/427523
  • miyaw (2007, November 18). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/11711510
  • Modleski, T. (1982). Loving with a vengeance: Mass-produced fantasies for women. Routledge.
  • nediyosun be (2014, November 15). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/47021105
  • Negra, D. (2009). What a girl wants? Fantasizing the reclamation of self in postfeminism. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203869000
  • Nelik, S. & Yıldız, G. (2022). İnternet sözlüklerinde biz ve ötekiler: Ekşi Sözlük’teki Suriyeli sığınmacılar başlığı üzerine bir araştırma. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12(4), 1125-1139.
  • nukleerella (2011, July 30). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/24739824
  • odetojoy (2014, November 1). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/46709437
  • Ortner, S. B. (1972). Is female to male as nature is to culture? Feminist Studies, 1(2), 5-31. https://doi.org/10.2307/3177638
  • Özdemir, B. G. (2019). Türk sinemasının kadın yönetmenleri konuşuyor. Der Yayınları.
  • Öztekin, H. (2015). Yeni medyada nefret söylemi: Ekşi Sözlük örneği. Journal of International Social Research, 8(38), 925-936.
  • Özgen, H. K. (2024). Selvi Boylum Al Yazmalım filmine punctum kavramı üzerinden bakmak. Sanat ve Tasarım Dergisi, 2(34), 79-95. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1529887
  • persona1234 (2020, July 12). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/110075525
  • Pınarbaşı, G. (2021). Edebiyat ve sinema birlikteliğine arketipsel bir bakış: Yılanı Öldürseler Örneği. Türkiye Film Araştırmaları Dergisi, 1(2), 89-106.
  • poivre (2006, August 21). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/9944929
  • Probyn, E. (1995). Suspended beginnings: of childhood and nostalgia. Duke University Press.
  • Radway, J. A. (1984). Reading the romance: Women, patriarchy, and popular literature. University of North Carolina Press.
  • renksizadam (2019, June 27). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/91783603
  • renksizadam (2025, September 4). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/178118023
  • Reynolds, S. (2011). Retromania: Pop culture’s addiction to its own past. Farrar, Straus, and Giroux.
  • Rounds, J. (2006). Doing identity work in museums. Curator, 49(2), 133-150. https://doi.org/10.1111/j.2151-6952.2006.tb00208.x
  • shalala (2007, July 26). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/11071926
  • sherox (2016, March 19). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/59350950
  • siyahbirvedaopucuğu (2020, August 28). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/112202447
  • Stacey, J. (1994). Star gazing: Hollywood cinema and female spectatorship. Routledge.
  • Şoray, T. (2017). Sinemam ve ben. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Şoray, T. (Director). (1972). Dönüş [Film]. Türker İnanoğlu Production.
  • Tanrıvermiş, Ş. (2022). Türkan Şoray’ın ikinci dalga kadın hareketi paralelinde değişen kariyeri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (26), 526-542. https://doi.org/10.29000/rumelide.1075625
  • Tasker, Y., & Negra, D. (2007). Interrogating postfeminism: Gender and the politics of popular culture. Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv1210217
  • Taşdemir, B., & Çevik, R. (2021). Hâkim tasarım ve Ekşi Sözlük: İnternetin dönüşümünü anlamak. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (37), 22-39.
  • Traverso, E. (2017). Left-wing melancholia: Marxism, history, memory. Columbia University Press.
  • treintaydos (2018, May 17). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/77065926
  • Tunçer, Ç. (2020). Sosyal medya ve şiddet: Ekşi Sözlük’te Çinli algısı. İnsan ve İnsan, 7(25), 65-84. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.745785
  • Uğur, S. B., & Çiçekli, A. (2023). Boşanmış olmak: Kadınlara yönelik damga ve önyargıları Ekşi Sözlük paylaşımları üzerinden okumak. Journal of Yüzüncü Yıl University Social Sciences Institute, (61), 191-227. https://doi.org/10.53568/yyusbed.1340234
  • Yaylagül, L., & Kormaz Yaylagül, N. (2016). Türk sinemasında “dış göç”ün temsili. Transnational Press.
  • Veresiu, E., Babic-Rosario, A., & Robinson, T. (2018). Nostalgiacising: A performative theory of nostalgic consumption. Paper presented at the Association for Consumer Research, 11-14 Oct 2018, Dallas, USA. http://openaccess.city.ac.uk/id/eprint/22160/
  • Volčič, Z. (2007). Yugo-nostalgia: Cultural memory and media in the former Yugoslavia. Critical Studies in Media Communication, 24(1), 21-38. https://doi.org/10.1080/07393180701214496
  • Williams, L. (1991). Film bodies: Gender, genre, and excess. Film Quarterly, 44(4), 2-13.
  • willow is still blessed (2012, January 17). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/27030670
  • Yaşa, H., & Öksüz, O. (2020). Nefret söyleminin inşasında sosyal medyanın rolü: Ekşi Sözlük örneği. Journal of Erciyes Communication, 7(2), 1383-1408. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.713467
  • yanlis otobus (2025, April 27). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/174855852
  • Yeşildal Şen, H. (2005). Patriarchal structures and practices in Turkey: The case of social realist and national films of the 1960s [Unpublished PhD dissertation]. Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • Yılmaz, E. (2023). “Dönüş” filmi üzerinden göç olgusunda evli kadın olarak geride kalmanın sosyolojisi. Social Sciences Studies Journal, 9(107), 4914-4919. https://doi.org/10.29228/sssj.67502
  • Yüksel, S. E. (2008). Travma anlatıları: Türk sinemasında melodrama ve toplumsal fantazi. Agora Kitaplığı.
  • Yüksel, S. E. (2013). Babalar ve oğullar: 2000‘ler Türkiye sinemasında erkeklik krizi. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 4(2), 41-67.
  • Yüksel, S. E. (2012). 1990 sonrası Türk sinemasında melodramatik imgelem. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 3(2), 7-33.
  • Yolcu, Ö. (2022). Analysis of the characters in the film Return [Dönüş] (1972) within a feminist film critique. In Y. D. Birincioğlu & G. Parlayandemir (Eds.), Cinema and gender: Different examples of Turkish cinema (pp. 41-61). Eğitim Yayınevi.
  • Zembylas, M. (2021). Refusal as affective and pedagogical practice in higher education decolonization: A modest proposal. Teaching in Higher Education: Critical Perspectives, 26(7-8), 953-968. https://doi.org/10.1080/13562517.2021.1900816

Yeşilçam’la Ağlamak: Nostalji, Toplumsal Cinsiyet ve Dönüş’ün Dijital Ardömrü

Year 2025, Issue: 1, 1 - 21

Abstract

Bu makale, Türkan Şoray’ın Dönüş (1972) filmini kuşatan dijital nostaljiyi inceleyerek ağlamanın hem duygulanımsal bir pratik hem de toplumsal cinsiyetlendirilmiş bir söylem olarak nasıl işlediğini araştırmaktadır. Ekşi Sözlük’teki 138 paylaşıma (2004 – 2025) dayanan çalışma, izleyicilerin filmi nasıl hatırlayıp yeniden yorumladıklarını irdelemek için feminist nitel analiz yöntemini kullanmaktadır. Ağlamayla ilişkili duygulanımsal ifadeler içeren paylaşımlar, Boym’un (2001) çerçevesi izlenerek restoratif ve reflektif nostalji biçiminde kodlanmıştır. Feminist duygulanım kuramından (Ahmed, 2004) beslenen çalışma, restoratif nostaljinin sıklıkla fedakâr annelik ve sadakat gibi melodramatik kodları yeniden ürettiğini, ancak aynı zamanda kadınların acısını yeniden değerli kıldığını, dayanışmayı teşvik ettiğini ve Şoray’ı hem yıldız hem yönetmen olarak yeniden konumlandırdığını göstermektedir. Bu ikirciklilik, eşitliği tanırken bakım ve dayanıklılık ideallerine yeniden bağlanan postfeminist duygulanımı (Gill, 2007) yansıtır. Buna karşılık reflektif nostalji, hem baskın duygusal anlatılardan incelikle uzaklaşan hem de ironiyi hegemonik erkekliği eleştirel mesafe olarak gizlemenin aracı olarak kullanan jestler içerir.

References

  • 07nowitzkii (2020, November 10). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/115405514
  • Abisel, N. (1994). Türk sineması üzerine yazılar. İmge Kitabevi.
  • Abuşoğlu, H. Ö., & Balcı Aydoğan, B. (2023). Sosyal medyada Z kuşağına yönelik nefret söylemi: Ekşi Sözlük örneği. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, (1), 707-728. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1140594
  • Ahmed, S. (2023). The feminist killjoy handbook: The radical potential of getting in the way. Penguin.
  • Ahmed, S. (2014). The cultural politics of emotion. Edinburgh University Press.
  • Ahmed, S. (2010, Spring). Killing joy: Feminism and the history of happiness. Signs, 35(3), 571-594.
  • Akbulut, H. (2012). Yeşilçam’dan yeni Türk sinemasına melodramatik imgelem. Hayalperest Kitap.
  • Akbulut, H. (2008). Kadına melodram yakışır: Türk melodram sinemasında kadın imgeleri. Bağlam Yayıncılık.
  • Akgül, M. (2020). Çevrimiçi ortamlarda nefret söylemi: Ekşi Sözlük’te 65 yaş üstü sokağa çıkma yasağı tartışmaları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (51), 57-78.
  • Akkaya, Ö. (2018). “The crisis of masculinity” on the screen: Conflicted masculinities in Behzat Ç. Bir Ankara Polisiyesi and Poyraz Karayel. Global Media Journal Turkish Edition, 9(17), 128-173.
  • Alp, H. (2016). Çingenelere yönelik nefret söyleminin Ekşi Sözlük’te yeniden üretilmesi. İLEF Dergisi, 3(2), 143-172.
  • Allen, L. (2007). “Sensitive and real macho all at the same time”: Young heterosexual men and romance. Men and Masculinities, 10(2), 137-152. https://doi.org/10.1177/1097184X05284221
  • Anderson, E. (2009). Inclusive masculinity: The changing nature of masculinities. Routledge.
  • Arslan, U. T. (2010). Mazi kabrinin hortlakları: Türklük, melankoli ve sinema. Metis.
  • Aslantürk, G., & Turgut, H. (2015). 8284 vakası: Ekşi Sözlük’te cinsiyetçi kamusallığın yeniden üretilmesi. İlef Dergi, 2(1), 45-76.
  • Atakav, E. (2013). Women and Turkish cinema: Gender, politics, identity, and representation. Routledge.
  • Ayoko, S. (2003). The orchestration of tears: The politics of crying and reclaiming women’s public sphere. Senses of Cinema, (28). https://www.sensesofcinema.com/2003/feature-articles/orchestration_of_tears/ balkanlar uzerinden gelen alcak basinc (2014, December 30). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/46677974
  • Berlant, L. (2008). The female complaint: The unfinished business of sentimentality in American culture. Duke University Press.
  • Bilgin Ülken, F., & Yüce, N. (2020). Yeni medyada kadın bedenine yönelik ayrımcılık: Ekşi Sözlük örneği. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2), 40-79.
  • bisey demiyorum pes diyorum (2023, August 13). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/155582320 bitterfly en rouge (2011, December 24). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/26698719
  • Boym, S. (2001). The future of nostalgia. Basic Books.
  • brad pittch (2009, December 30). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/17648558
  • bravanejdet (2015, January 5). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/48151368
  • Büker, S. & Uluyağcı, C. (1993). Yeşilçam’da bir sultan. Afa Sinema.
  • Büker, S. (2005). Film ateşli bir öpüşmeyle bitmiyor. In D. Kandiyoti (Ed.), Kültür fragmanları: Türkiye’de gündelik hayat (Z. Yelçe, Trans.) (pp. 159-182). Metis Yayınevi.
  • Connell, R. (1995). Masculinities. University of California Press.
  • Cook, P. (2005). Screening the past: Memory and nostalgia in cinema. Routledge.
  • corvus corona (2009, March 16). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/15750181
  • Cross, G. (2015). Consumed nostalgia: Memory in the age of fast capitalism. Columbia University Press.
  • crysania (2004, August 15). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/5400120
  • Çağlak, U. (2017). Göç ve parçalanmış aile: Göçün ardında kalanların “Dönüş” filmindeki yansımaları. Turkish Studies, (12/13), 135-150. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12001
  • Çelik, F. (2010). Yeşilçam melodramları ve ilk romanlarımızda tiplemeler. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, (19), 69-79.
  • Çetin Özkan, Z. (2012). Türkiye sinemasında kadının değişen imgesi. Dokuz Eylül Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 5(2), 79-81.
  • Dağtaş, E., & Atik, K. (2024). İnternetin kamusal alan/mekan olarak değerlendirilmesi: Quora ve Ekşi Sözlük örnekleri. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (47), 170-197. https://doi.org/10.31123/akil.1488688
  • Demetriou, D. Z. (2001). Connell’s concept of hegemonic masculinity: A critique. Theory and Society, 30(3), 337-361. https://doi.org/10.1023/A:1017596718715
  • Depeli, G. (2016). “Emine Mine, hepsi sensin be kızım”: Yeşilçam sinemasının eril fantezisi. Fe Dergi, 8(2), 124-137. https://doi.org/10.1501/Fe0001_0000000170.
  • Doane, J., & Hodges, D. (1987). Nostalgia and sexual difference: The resistance to contemporary feminism. Methuen.
  • dr griffin (2018, April 2). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/75654487
  • e bana nick birakmamissiniz zalimler (2020, December 8). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/116611013
  • edebiyat sever kimyager (2012, January 8). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/26891551
  • efe25 (2018, December 4). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/84003718
  • Frome, J. (2017). Melodrama and the psychology of tears. Projections: The Journal for Movies and Mind, 8(1), 23-40. https://doi.org/10.3167/proj.2014.080103
  • funrezya (2021, November 26). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/130469663
  • Furman, I., & Süngü, E. (2021). Kolaboratif faaliyet modelinin çelişkileri: Ekşi Sözlük sanal topluluğunda cinsiyetçi söylem ve pratiklere dair bir inceleme. REFLEKTİF Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 119-139. https://doi.org/10.47613/reflektif.2021.18
  • Genç, A. (2019). “Yılanı Öldürseler” filminin toplumsal cinsiyet bağlamında çözümlemesi. Kültür Araştırmaları Dergisi, 1(3), 351-361.
  • Gilbert, S. M., & Gubar, S. (2000). The madwoman in the attic: The woman writer and the nineteenth-century literary imagination (2nd ed.). Yale University Press.
  • Gill, R. (2007). Postfeminist media culture: Elements of a sensibility. European Journal of Cultural Studies, 10(2), 147-166. https://doi.org/10.1177/1367549407075898
  • Gilmartin, S. K. (2007). Crafting heterosexual masculine identities on campus: College men talk about romantic love. Men and Masculinities, 9(4), 530-539. https://doi.org/10.1177/1097184X05284994
  • gkarek (2018, September 10). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/81138470
  • Gören Kekeç, S., & Taşçıoğlu, R. (2018). Özgecan Aslan cinayetinin dijital platformlarda yansıması: Ekşi Sözlük üzerine bir inceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (29), 439-452. https://doi.org/10.31123/akil.458929
  • Greene, G. (1991). Feminist fiction and the uses of memory. Signs, 16(2), 290-321.
  • gustave (2005, March 23). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/7161377
  • Gümüş, S. (2023). Nefret söylemi mecrası olarak sosyal medya: Ekşi Sözlük’te “bizim çocuklar” örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (51), 293-306. https://doi.org/10.52642/susbed.1287794
  • Harding, S. (1987). Feminism and methodology: Social science issues. Open University Press.
  • Hewison, R. (1987). The heritage industry: Britain in a climate of decline. Methuen.
  • Higson, A. (2013). Nostalgia is not what it used to be: Heritage films, nostalgia websites, and contemporary consumers. Consumption, Markets & Culture, 17(2), 140-142. https://doi.org/10.1080/10253866.2013.776305
  • Hillman, R. (2006). Goodbye Lenin (2003): History in the subjunctive. Rethinking History, 10(2), 221-237. hissikablevuku (2013, October 16). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/37660061
  • Hochschild, A. R. (2012). The managed heart: Commercialization of human feeling. University of California Press.
  • Huyssen, A. (1999). Alacakaranlık anıları: Bellek yitimi kültüründe zamanı belirlemek (K. Atakay, Trans.). Metis Yayınevi.
  • Jameson, F. (1984). Postmodernism, or, the cultural logic of late capitalism. New Left Review, (146), 59-92.
  • Kanai, A. (2019). Gender and relatable digital culture: Women, affect, and social media. Palgrave Macmillan. kapiyicalmayanpostaci (2019, May 19). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/90250170
  • Kaplan, F. N. (2003). Toplumsal konumu ve bu konumun değişimiyle Türk sinemasında kadın. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 2(49), 149-173.
  • Karabekiroğlu, Z. Ç. (2006). Analysis of female star images in popular magazines in the 1960s: The case of Türkan Şoray [Unpublished master’s thesis]. Bahçeşehir University.
  • Kaya Mutlu, D. (2010). Between tradition and modernity: Yeşilçam melodrama, its stars, and their audiences. Middle Eastern Studies, 46(3), 417-431. https://doi.org/10.1080/00263200902907169
  • kelagiri (2022, November 7). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/144834015
  • khrupkoye (2020, January 14). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/100531833
  • Kılıçkıran, C. A. (1997, December). Women in Turkish cinema. Insight Turkey, 11, 89 – 111.
  • Korobov, N. (2009). Expanding hegemonic masculinity: The use of irony in young men’s stories about romantic experiences. American Journal of Men’s Health, 3(4), 286 -299. https://doi.org/10.1177/1557988308319952
  • lancomex (2008, October 13). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/14191378
  • Landsberg, A. (2004). Prosthetic memory: The transformation of American remembrance in the age of mass culture. Columbia University Press.
  • Lloyd, G. (1984). The man of reason: “Male” and “female” in Western philosophy. University of Minnesota Press.
  • Lowenthal, D. (2015). The past is a foreign country: Revisited. Cambridge University Press.
  • maestr (2019, September 14). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/95336181
  • Maloney, M., Roberts, S., & Graham, T. (2019). Gender, masculinity, and video gaming: Analysing Reddit’s r/gaming community. Palgrave Macmillan.
  • melaniss (2022, July 4). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/139594212
  • Metin Açer, T. (2020). Kamusal alanın yeni yüzü Ekşi Sözlük üzerinden toplumsal cinsiyet, iktidar ve beden analizi. Journal of Erciyes Communication, 7(2), 762-788. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.643315
  • Messner, M., & Montez de Oca, J. (2005, Spring). The male consumer as loser: Beer and liquor ads in mega sports media events. Signs, 30(3), 1870-1909. https://doi.org/10.1086/427523
  • miyaw (2007, November 18). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/11711510
  • Modleski, T. (1982). Loving with a vengeance: Mass-produced fantasies for women. Routledge.
  • nediyosun be (2014, November 15). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/47021105
  • Negra, D. (2009). What a girl wants? Fantasizing the reclamation of self in postfeminism. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203869000
  • Nelik, S. & Yıldız, G. (2022). İnternet sözlüklerinde biz ve ötekiler: Ekşi Sözlük’teki Suriyeli sığınmacılar başlığı üzerine bir araştırma. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12(4), 1125-1139.
  • nukleerella (2011, July 30). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/24739824
  • odetojoy (2014, November 1). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/46709437
  • Ortner, S. B. (1972). Is female to male as nature is to culture? Feminist Studies, 1(2), 5-31. https://doi.org/10.2307/3177638
  • Özdemir, B. G. (2019). Türk sinemasının kadın yönetmenleri konuşuyor. Der Yayınları.
  • Öztekin, H. (2015). Yeni medyada nefret söylemi: Ekşi Sözlük örneği. Journal of International Social Research, 8(38), 925-936.
  • Özgen, H. K. (2024). Selvi Boylum Al Yazmalım filmine punctum kavramı üzerinden bakmak. Sanat ve Tasarım Dergisi, 2(34), 79-95. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1529887
  • persona1234 (2020, July 12). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/110075525
  • Pınarbaşı, G. (2021). Edebiyat ve sinema birlikteliğine arketipsel bir bakış: Yılanı Öldürseler Örneği. Türkiye Film Araştırmaları Dergisi, 1(2), 89-106.
  • poivre (2006, August 21). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/9944929
  • Probyn, E. (1995). Suspended beginnings: of childhood and nostalgia. Duke University Press.
  • Radway, J. A. (1984). Reading the romance: Women, patriarchy, and popular literature. University of North Carolina Press.
  • renksizadam (2019, June 27). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/91783603
  • renksizadam (2025, September 4). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/178118023
  • Reynolds, S. (2011). Retromania: Pop culture’s addiction to its own past. Farrar, Straus, and Giroux.
  • Rounds, J. (2006). Doing identity work in museums. Curator, 49(2), 133-150. https://doi.org/10.1111/j.2151-6952.2006.tb00208.x
  • shalala (2007, July 26). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/11071926
  • sherox (2016, March 19). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/59350950
  • siyahbirvedaopucuğu (2020, August 28). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/112202447
  • Stacey, J. (1994). Star gazing: Hollywood cinema and female spectatorship. Routledge.
  • Şoray, T. (2017). Sinemam ve ben. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Şoray, T. (Director). (1972). Dönüş [Film]. Türker İnanoğlu Production.
  • Tanrıvermiş, Ş. (2022). Türkan Şoray’ın ikinci dalga kadın hareketi paralelinde değişen kariyeri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (26), 526-542. https://doi.org/10.29000/rumelide.1075625
  • Tasker, Y., & Negra, D. (2007). Interrogating postfeminism: Gender and the politics of popular culture. Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv1210217
  • Taşdemir, B., & Çevik, R. (2021). Hâkim tasarım ve Ekşi Sözlük: İnternetin dönüşümünü anlamak. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (37), 22-39.
  • Traverso, E. (2017). Left-wing melancholia: Marxism, history, memory. Columbia University Press.
  • treintaydos (2018, May 17). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/77065926
  • Tunçer, Ç. (2020). Sosyal medya ve şiddet: Ekşi Sözlük’te Çinli algısı. İnsan ve İnsan, 7(25), 65-84. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.745785
  • Uğur, S. B., & Çiçekli, A. (2023). Boşanmış olmak: Kadınlara yönelik damga ve önyargıları Ekşi Sözlük paylaşımları üzerinden okumak. Journal of Yüzüncü Yıl University Social Sciences Institute, (61), 191-227. https://doi.org/10.53568/yyusbed.1340234
  • Yaylagül, L., & Kormaz Yaylagül, N. (2016). Türk sinemasında “dış göç”ün temsili. Transnational Press.
  • Veresiu, E., Babic-Rosario, A., & Robinson, T. (2018). Nostalgiacising: A performative theory of nostalgic consumption. Paper presented at the Association for Consumer Research, 11-14 Oct 2018, Dallas, USA. http://openaccess.city.ac.uk/id/eprint/22160/
  • Volčič, Z. (2007). Yugo-nostalgia: Cultural memory and media in the former Yugoslavia. Critical Studies in Media Communication, 24(1), 21-38. https://doi.org/10.1080/07393180701214496
  • Williams, L. (1991). Film bodies: Gender, genre, and excess. Film Quarterly, 44(4), 2-13.
  • willow is still blessed (2012, January 17). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/27030670
  • Yaşa, H., & Öksüz, O. (2020). Nefret söyleminin inşasında sosyal medyanın rolü: Ekşi Sözlük örneği. Journal of Erciyes Communication, 7(2), 1383-1408. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.713467
  • yanlis otobus (2025, April 27). dönüş [Entry]. Ekşi Sözlük. https://eksisozluk.com/entry/174855852
  • Yeşildal Şen, H. (2005). Patriarchal structures and practices in Turkey: The case of social realist and national films of the 1960s [Unpublished PhD dissertation]. Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • Yılmaz, E. (2023). “Dönüş” filmi üzerinden göç olgusunda evli kadın olarak geride kalmanın sosyolojisi. Social Sciences Studies Journal, 9(107), 4914-4919. https://doi.org/10.29228/sssj.67502
  • Yüksel, S. E. (2008). Travma anlatıları: Türk sinemasında melodrama ve toplumsal fantazi. Agora Kitaplığı.
  • Yüksel, S. E. (2013). Babalar ve oğullar: 2000‘ler Türkiye sinemasında erkeklik krizi. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 4(2), 41-67.
  • Yüksel, S. E. (2012). 1990 sonrası Türk sinemasında melodramatik imgelem. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 3(2), 7-33.
  • Yolcu, Ö. (2022). Analysis of the characters in the film Return [Dönüş] (1972) within a feminist film critique. In Y. D. Birincioğlu & G. Parlayandemir (Eds.), Cinema and gender: Different examples of Turkish cinema (pp. 41-61). Eğitim Yayınevi.
  • Zembylas, M. (2021). Refusal as affective and pedagogical practice in higher education decolonization: A modest proposal. Teaching in Higher Education: Critical Perspectives, 26(7-8), 953-968. https://doi.org/10.1080/13562517.2021.1900816
There are 124 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Cinema Studies (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Özlem Akkaya 0000-0001-9662-6742

Early Pub Date November 26, 2025
Publication Date November 28, 2025
Submission Date September 19, 2025
Acceptance Date November 11, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 1

Cite

APA Akkaya, Ö. (2025). Crying with Yeşilçam: Nostalgia, Gender, and the Digital Afterlife of Dönüş. MSGSÜ Akademi Dergisi(1), 1-21.