Asfalt kaplamalar olarak da adlandırılan esnek kaplamalar, taban zemini üzerine inşa edilmiş bitümlü bir yüzey tabakası, alt temel ve temel tabakalarından oluşurlar. Bitümlü yüzey tabakası, bir veya iki katmandan oluşur ve trafik yüklerini alt katmanlara aktarır. Esnek kaplamaların alt temel ve temel tabakaları yüzey tabakalarını desteklemek ve bu tabakalardan gelen yükleri taban zeminine güvenle yaymak için inşaa edilirler. Bu tabakalar, bitümlü yüzey tabakalarını desteklemek için yeterli taşıma kapasitesine sahip olmalı ve ayrıca zararlı çevresel etkilere karşı dayanıklı olmalıdırlar. Ayrıca kaplama kalınlıkları doğrudan taban zeminin taşıma kapasitesine bağlıdır. Türkiye'de taban zemini, alttemel ve temel tabakalarının yapımında kullanılan malzemeler, Karayolu Teknik Şartnamesinde belirtilen gereksinimleri karşılamalıdır. 2006 yılından sonra yayınlanan ve halen yürürlükte olan mevcut şartname 2013 yılında yayınlanmıştır. Mevcut çalışma, 2006 ve 2013 yıllarında yayınlanan Karayolları Teknik Şartnamesi'nin geoteknik parametrelerini, özellikle esnek üstyapılara odaklanarak karşılaştırmaktadır. Uygun bir esnek üstyapı tasarımı için ağır yüklere, parçalanmaya, su hassasiyetine, donma ve çözünmenin aşındırıcı etkilerine karşı daha dirençli, kaliteli ve rijit malzemelerin kullanılmasının önemi vurgulanmıştır.
Flexible pavements, also called asphalt pavements, are constituted of a bituminous surface course, subbase, and base layer constructed over a subgrade. The bituminous surface layer consisting of one or two layers transfers the traffic loads to the lower layers. The subbase and base layers of flexible pavements are constructed to support the surface layers and to distribute the loads from these layers to the subgrade safely. These layers must have the sufficient bearing capacity to support the surface layers and should also be resistant to detrimental environmental effects. In addition, the thickness of pavements is directly dependent on the bearing capacity of the subgrade. The materials used for the construction of the subgrade, subbase, and base layers in Turkey must meet the requirements specified in the Turkish Highways Technical Specifications. The previous specification published in 2006 was replaced by a new specification in 2013, which is still in effect. The current study compares the geotechnical parameters of the Highways Technical Specification published in 2006 and 2013 with a particular focus on flexible pavements. For an appropriate flexible pavement design, the importance of using high-quality and rigid materials that are more resistant to heavy loads, fragmentation, water sensitivity, and wearing effects of freezing and thawing is highlighted.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |