Tarık Buğra (1918-1994); hikâye, roman, tiyatro, gezi, röportaj ve fikir yazıları (fıkra, makale, deneme,
eleştiri) başta olmak üzere edebiyatın pek çok türünde kalem oynatmış ve Cumhuriyet Devri Türk Edebiyatı
içerisinde adından söz ettirmiş önemli bir yazardır. Tarık Buğra’nın burada söz konusu edilen türler arasında
özellikle romancılığı ile ön plana çıktığı görülür. Fakat sayı bakımından fazla olmamakla birlikte yazarın
hikâyeleri de hem içerik hem de anlatım bakımından dikkate değer bir nitelik arz eder. Bu noktada “Gün
Akşamlıdır” başlıklı hikâye, Tarık Buğra’nın hikâyeciliğini ve sanat anlayışını yansıttığı gibi, eğitimle ilgili
sosyal eleştiriye dayanan içeriğiyle onun fikrî yörüngesinin de anlaşılmasını sağlar.
İncelemede “Gün Akşamlıdır” başlıklı hikâye, Tarık Buğra’nın sanat anlayışı ve düşünce yapısı merkeze
alınarak, olay örgüsünün ilerleyişine bağlı kalınmak suretiyle ve belli ölçüde anlatıbilimsel metotlardan
faydalanılarak, içeriği noktasında tahlil edilmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda öncelikle Tarık Buğra’nın
hikâyeciliği hakkında genel bir değerlendirme yapılmış, yazarın romancılığı ile hikâyeciliğinin ayırt edici
bazı noktaları üzerinde durulmuş, sonrasında ise söz konusu hikâyenin tahliline yer verilmiştir. Ayrıca
ortaya konulan tespitleri ve yorumları somutlaştırmak amacıyla sık sık hikâyeden örnekler sunulmuştur.
Tarık Buğra (1918-1994) is an important writer who has written in different kinds of literature, especially
story, novel, theater, travel, interview and thought writings (paragraph, article, essay, criticism), and has been
often referred among The Republican Era Turkish Literature Circles. Among the literary genres mentioned
here, Tarık Buğra particularly gained prominence with his novels. However, the stories of the writer are also
notable in terms of both content and narration, although not many in terms of number. At this point, the
story titled “The Day has Evening” provides Buğra’s understanding of storytelling and art, as well as giving
us his intellectual trajectory through the content based on social criticism related to education.
In the review, the story titled “Day has the Evening” will be tried to be analyzed in terms of its content by
taking Tarık Buğra’s concept of art and mentality into the center, adhering to the storyline and using certain
narratological methods. In this context, first of all, a general evaluation will be made about Tarık Buğra’s
storytelling, some distinctive points about the author’s novel writing and storytelling will be emphasized,
and later the story will be analyzed. In addition, examples will be presented continually from the story to
illustrate the indicated findings and interpretations.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |